Startet Campanyon – ble kastet ut av Google

Kristian Qwist Adolpsen (t.v.) og Alexander Raknes i Campanyon. Ideen fikk de under pandemien, da det nærmest var kø for å komme seg ut i naturen og ligge i hengekøye.
Kristian Qwist Adolpsen (t.v.) og Alexander Raknes i Campanyon. Ideen fikk de under pandemien, da det nærmest var kø for å komme seg ut i naturen og ligge i hengekøye. Foto: Hilde Oreld / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Campanyon-gründerne Alexander fortalte hva de gjorde på kveldstid, fikk de beskjed av Google om straks å forlate selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NORDRE FROGN / INNERST I BUNNEFJORDEN: På svingete veier gjennom Nesoddlandet, en avstikker hvor veien minner mer om en sykkelsti og ender i noe enda smalere gruslagt, entrer vi de mange trappetrinnene ned til Kvarten 5 og den spektakulære speilglasshytta «Nest Bunnefjorden».

– Se på utsikten, utbryter Kristian Qwist Adolphsen og nyter synet av Bunnefjorden inn mot Oslo.

– Denne hytta er ofte fullbooket, legger Alexander Raknes til og holder et øye med datteren Erle. Hun krabber rundt på terrassen og navigerer mellom boblebad, loungemøbler og egen barnevogn.

Inne skjuler det seg en dobbeltseng, kjøkkenkrok, dusj og toalett. Tilstøtende anneks har også en dobbeltseng, og det er også plass til en liten sauna med full utsikt og null innsikt 200 meter fra fjorden.

Nest Bunnefjorden ligger en halv times kjøretur utenfor Oslo. Men beliggenheten sørger for at det ikke er noe kveldssol der. Foto: Hilde Oreld / Finansavisen
Nest Bunnefjorden ligger en halv times kjøretur utenfor Oslo. Men beliggenheten sørger for at det ikke er noe kveldssol der. Foto: Hilde Oreld / Finansavisen

Nest Bunnefjorden er en av over 10.000 overnattingssteder i hele Europa som kan bestilles på Campanyon, en plattform gründerne fikk ideen til under pandemien.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da ville folk ut av isolasjon og bruke naturen, men det var vanskelig å finne de gode overnattingsstedene, sier Adolphsen.

Han og Raknes møttes på Copenhagen Business School, og tilfeldighetene ville ha det til at de begge fikk jobb i Google på et senere tidspunkt. Adolphsen i Danmark og Raknes i Dublin.

– Vi er begge friluftsinteresserte, og selv kverner jeg alltid på nye ideer. Jeg ble kontaktet av Kristian under pandemien, hvor trenden var at folk brukte naturen mye mer. Vi jobbet i Google på dagtid og med Campanyon på kveldstid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da de i 2021 sa fra til ledelsen i Google at de ville starte Campanyon, fikk de beskjed om å forlate selskapet umiddelbart og gå all in i den nye bookingplattformen. Tidligere sjef for Google i Norge, Jan Grønbech, ble tidlig med på laget.

Artikkelen fortsetter under bildet

Artikkelen fortsetter under annonsen
En luftig overnatting i Klatreteltet i Hemsedal koster fra 6.778 kroner per natt. Da er guide som blir med på turen inkludert. Foto: Campanyon
En luftig overnatting i Klatreteltet i Hemsedal koster fra 6.778 kroner per natt. Da er guide som blir med på turen inkludert. Foto: Campanyon

Kan sove i en fjellvegg

Plattformen tilbyr kun unike overnattinger i naturen. Det kan være alt fra tretopphytter og glamping til å sove i et klatretelt i en fjellvegg i Hemsedal.

– Vi vil gjøre naturen mer tilgjengelig, og skape minner og nærvær på en helt annen måte enn på et hotellrom. Det er mange fra de store byene som gjerne vil ut av byen, sier Raknes.

På tampen av fjoråret kjøpte Campanyon opp den danske konkurrenten Owayy, som var først i Danmark med å tilby glamping, og ble den ledende plattformen for naturopphold i Norden.

Heilt Pao Kanten i Luster kommune. Foto: Campanyon
Heilt Pao Kanten i Luster kommune. Foto: Campanyon

I fjor hadde Campanyon 7.650 bookinger. Mange mindre overnattingssteder har ikke et dedikert bookingsystem på deres hjemmeside, noe som Campanyon tilbyr sine verter gratis. Det er også mange verter som ikke er så kompetente på markedsføring og tech.

Forretningsmodellen er at det er gratis for vertene å være på plattformen. De betaler kun når de får bookinger. Campanyon tjener 5 prosent per booking hos vertene og 16 prosent av det gjestene betaler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Målet er en bruttoomsetning på 28 millioner kroner i år, og vi har mulighet for å gå i null neste år, sier Raknes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Birdbox Reksta ligger idyllisk til på en øy utenfor Florø. Foto: Campanyon
Birdbox Reksta ligger idyllisk til på en øy utenfor Florø. Foto: Campanyon

Rift om plassene

– Hvordan kvalitetssikrer dere vertene?

– Vi snakker med dem, ser på bilder og beskrivelser og ikke minst tilbakemeldinger fra gjestene. Vi har både private og profesjonelle verter, og flere av dem er som venner. De kan ringe oss en lørdag kveld for å slå av en prat, sier Raknes.

Vertene tilbyr ofte mer enn selve overnattingen. Det kan være alt fra champagne, frokost og middag til rengjøring.

– Flere steder kan gjestene kjøre hjemmefra uten noe som helst og bokstavelig talt komme til dekket bord i naturen, sier Adolphsen.

På Glamping Krødsherad ti mil utenfor Oslo følger det med privat badestrand. Foto: Campanyon
På Glamping Krødsherad ti mil utenfor Oslo følger det med privat badestrand. Foto: Campanyon

Campanyon-gründerne forteller at tretopphytter er blant de mest populære overnattingsstedene, og det samme gjelder glasshyttene Kilsti Compact Lodge med panoramautsikt over Storfjorden og Geiranger. Spesielt blant utlendinger. Også glass-igloen Hvilepust ved Krøderfjorden ti mil utenfor Oslo er det rift om.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Campanyon AS

Navn: Kristian Qwist Adolphsen (32) og Alexander Raknes (30).

Forretningsidé: Digital markedsplass for overnattingsopplevelser i naturen.

Ambisjon: Omsette for 28 millioner kroner i år og 75 millioner om to år.

Finansiering: 100.000 kroner fra Innovasjon Norge, 650.000 kroner fra Innofound Danmark, hatt tre emisjoner og hentet 26,1 millioner til sammen.

Eiere: Hovedaksjonærer er Schibsted (20%), Adolphsen (10%) og Raknes (10%). En rekke mindre aksjonærer som Nabobil-gründer Even Heggenes, tidligere Googletopp Jan Grønbech, StartupLab og G64 Vekst er blant investorene.

– Hvis det er en kansellering på Hvilepust, blir den plukket opp med én gang, sier Adolphsen og legger til at Visit Denmark nå promoterer Campanyon i Tyskland, og det har resultert i økt etterspørsel derfra:

– I Norge har vi flest norske gjester, men vi ser en stigende andel fra utlandet. Og helt uavhengig av dyrtid virker det som om trenden med å overnatte i naturen og å reise bærekraftig fortsetter.