Trening og kosthold
Slik kan du bli sterkere uten å løfte tunge vekter
Slik kan du bli sterkere uten å løfte tunge vekter
Okklusjonstrening passer bra for de som sliter med å komme seg etter en skade, men det er langt fra en behagelig treningsøkt.
Overtrening kan gjøre utøvere mentalt utslitt
Overtrening kan gjøre utøvere mentalt utslitt
Overdreven trening ser ut til å gjøre det mer sannsynlig at utøverne velger kortsiktig belønning i stedet for å jobbe mot langsiktige mål.
De som trenger helsetiltak mest, liker dem minst
De som trenger helsetiltak mest, liker dem minst
Folk flest synes det er fint at myndighetene driver med helseforebyggende tiltak. Mest motstand er det blant dem som trenger tiltakene mest, nemlig folk med usunt kosthold, de som røyker og ikke trener.
Norske anbefalinger for fysisk aktivitet bør endres, mener forskere
Norske anbefalinger for fysisk aktivitet bør endres, mener forskere
Storbritannia har droppet rådet om at fysisk aktivitet bør pågå i minst ti minutter for å gi effekt. Nå bør Norge gjøre det samme, mener forskere.
Dette kjennetegner toppidrettsutøvere som lykkes over tid
Dette kjennetegner toppidrettsutøvere som lykkes over tid
Utøvere og trenere som er mest opptatt av utvikling fremfor resultater, er de som ofte gjør det best, ifølge forsker.
Hvorfor er det så viktig med pauser når du trener?
Hvorfor er det så viktig med pauser når du trener?
Uansett om det er utholdenhetstrening eller styrketrening - det lønner seg å ta pauser underveis.
Hva er normal puls?
Hva er normal puls?
Pulsen vår kan si noe om hva slags form vi er i, men hva som er normalt vil variere veldig. Endringer i puls kan være helt ufarlig, men det kan også være et tegn på sykdom.
Studie: Trening kan både forebygge og bremse flere kreftformer
Studie: Trening kan både forebygge og bremse flere kreftformer
Forskerne kommer med konkret anslag for hvor mye trening senker risikoen for kreft i for eksempel bryst og tykktarm. Trening bør kunne doseres som medisiner, er målet. Danske forskere er tilbakeholdne.
Elizabeth (58): – Jeg er for litt sunt kroppspress
Elizabeth (58): – Jeg er for litt sunt kroppspress
– Vi sitter i smørfatet og vasser i fantastisk velvære. Vi bør kunne klare å gi jernet en time om dagen.
Trygt å spise fet ost, egg og helmelk
Trygt å spise fet ost, egg og helmelk
Australske Heart Foundation endrer rådene til friske mennesker: Fete melkeprodukter er like sunne som magre. Men hjertesyke bør fortsatt velge magert.