Test: Mercedes-Benz GLS 400 d - Kongen – også på vinterføre

REKKESEKSER: Mercedes-Benz GLS fås ikke med dieseldrikkende V8. Det er rekkesekser som gjelder, men det er ikke så dumt det heller.
REKKESEKSER: Mercedes-Benz GLS fås ikke med dieseldrikkende V8. Det er rekkesekser som gjelder, men det er ikke så dumt det heller. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselbiler er virkelig gått av moten i Norge, men skal du gi blaffen i det og egen lommeboks forgodtbefinnende, er Mercedes-Benz GLS 400 d noe å kikke nærmere på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Norges mest populære dieselbil i 2021 var Skoda Kodiaq med 817 registrerte biler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Av de få dieselbilene som faktisk ble solgt i Norge i fjor, (salget dalte 41 prosent til 7.093 biler) er det de typisk fornuftige familiebilene nordmenn valgte. Peugeot 5008, VW Tiguan og Skoda Superb er blant topp 10.

Snork.

Startpris: Godt over millionen

Mercedes-Benz GLS er Norges 48. mest populære dieselbil med 23 registreringer i 2021, ifølge OFV.

At dette beistet ikke er utpreget populær i Norge, er imidlertid ikke overraskende. Startprisen på nærmere 1,37 millioner kroner er velegnet til å skremme vekk de fleste lønnsmottakere, men de som ikke lar seg affisere av slike summer, vil nok likevel føle en viss usikkerhet rundt dette.

Interessant nok fås Mercedes-Benz GLS med en slagkraftig åttesylindret bensinmotor på 489 hestekrefter, men denne starter på over 1,8 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
DIGG MED SKJERM: Mercedes-Benz GLS fås med to skjermer som er satt sammen. Dette har Mercedes holdt på med en stund, og er slik sett ikke noe nytt, men det fremstår stadig som ferskt og lekkert. Også når konkurrenter som BWM hermer etter på sine nyeste biler. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
DIGG MED SKJERM: Mercedes-Benz GLS fås med to skjermer som er satt sammen. Dette har Mercedes holdt på med en stund, og er slik sett ikke noe nytt, men det fremstår stadig som ferskt og lekkert. Også når konkurrenter som BWM hermer etter på sine nyeste biler. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

V8 diesel? Glem det

Testbilen som nå er dratt med ut på sleipe og saltede vinterveier, en Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic, er modellen med den største dieselmotoren Mercedes-Benz lager.

Før fantes en V8, den såkalte OM629 som fiffig nok også ble videreutviklet til bruk i fly, men denne ble ikke med videre da GLS ble fornyet i 2013 og dukket heller ikke opp da nåværende GLS første gang ble vist i 2019.

Nei, dieseldrikkende V8-ere er dødt, men Mercedes har heldigvis utviklet en ny 3,0-liters rekkesekser som lever i beste velgående under panseret i GLS og noen andre dyre Mercedeser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Motoreffekten er på mektige 330 hestekrefter og det vris ut hele 700 Nm som er nok til å sende bilen i 100 på bare 6,3 sekunder. Det oppleves som adekvat i en bil som dette, og når full tank samtidig indikerer en potensiell rekkevidde på over 1.100 kilometer, kan du kose deg bak rattet her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
STØDIG: Håndtakene i midtkonsollen er kjekke å holde seg fast i når du lar bilen base i snøen. Luftfjæring gjør at bilen kan heves og fremkommeligheten er glimrende. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
STØDIG: Håndtakene i midtkonsollen er kjekke å holde seg fast i når du lar bilen base i snøen. Luftfjæring gjør at bilen kan heves og fremkommeligheten er glimrende. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Vinterbil

Det er ikke bare når du komfortabelt suser forbi lange køer med stakkarslige elbiler, at du gosser deg bak rattet i en Mercedes-Benz GLS 400 d.

Også når snøen laver ned og andre biler enten setter seg fast, eller sjåførens selvtillit svinner hen, kjenner du på kraften denne bilen hyggelig nok gir deg. Også i overført betydning.

Med luftfjæring hever du bilen til sitt høyeste nivå og lar 4Matic firehjulsdriftsystemet gjøre jobben for deg. Selv om GLS er over 5,2 meter lang oppleves den ikke som uoversiktlig.

Heller ikke på glatte vinterveier føler du at kontrollen over slagskipet mistes. Det er på denne tiden av året det virkelig er moro å ha en beredskapsbil som dette.

Litt irriterende er det imidlertid at bilen av og til tror at snø er fysiske hindringer du må stoppes fra å kjøre over – typisk i situasjoner der du har rygget litt i forveien. Her tror bilen at den vet bedre enn deg, og det er ofte feil på norsk vinterføre med høye brøytekanter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan imidlertid være riktig av bilen å passe litt ekstra på i trange parkeringshus i Italia.

MYE PLASS: Mercedes-Benz GLS 400d 4Matic fås med syv seter og sluker mye når du legger den bakerste raden ned. Volvo XC90 begynner å bli gammel, men er et interessant alternativ. Det samme er BMW X7. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
MYE PLASS: Mercedes-Benz GLS 400d 4Matic fås med syv seter og sluker mye når du legger den bakerste raden ned. Volvo XC90 begynner å bli gammel, men er et interessant alternativ. Det samme er BMW X7. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Problemer med elbiler

På Facebook kan du lese om nordmenns desperasjon med elbiler i kulden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Varmeapparat som ikke blåser varmt nok og dugg på ruten er en gjenganger. Det blir nesten komisk å tenke på slikt når en bil som Mercedes-Benz GLS gjør alt det du ønsker på vei til og fra hytta.

Og Mercedes’ elbilkunder er ikke skånet for problemer på vinterføre, siden noen EQC-eiere har rapportert om problemer med luftfjæringen når kulden setter inn.

SKINN OG METALL: Kvalitetsfølelsen er på plass i Mercedes GLS. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
SKINN OG METALL: Kvalitetsfølelsen er på plass i Mercedes GLS. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Mercedes-Benz GLS er uansett en ypperlig vinterbil, men det er dessverre ikke alt som er positivt ved denne bilen.

Interiøret er i utgangspunktet velbygd og påkostet, men det må tas som den største selvfølgelighet når testbilens pris havner på rett over 1.860.000 kroner.

Utstyrsgraden er omtrent den samme som i en elektrisk Kia, men enkelte nedre plastelementer er ikke bedre på Mercedes’ SUV-toppmodell enn hos rimelige, koreanske bilprodusenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et enda litt mer påkostet GLS-interiør hadde vært hendig, også siden Land Rover nylig har lansert en helt ny Range Rover der innsiden føles mer luksuriøst enn hva Mercedes-Benz forsøker å friste med i GLS.

Vi mener at GLS-eierne fortjener et like forseggjort interiør som det du får i den eminente S-Klassen.

IKKE PLAST: Treverket er blankpolert, et utseende som nok er å foretrekke over masse sortlakkert plast. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
IKKE PLAST: Treverket er blankpolert, et utseende som nok er å foretrekke over masse sortlakkert plast. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Også BMW X7, kanskje den argeste konkurrenten Stuttgart har mot seg, byr på et noe mer påkostet interiør, men her er ikke forskjellen vesentlig.

Siden GLS har syv seter, finnes det øvrige alternativer med akseptabelt snobbenivå. Både Audi Q7 og Volvo XC90 får deg til å fremstå vellykket og ganske bemidlet, men helt på høyden med X7 og testens Mercedes, er de nok ikke.

Det er heller ikke Ford Explorer, av åpenbare grunner.

TA STYRINGEN SELV: Skjermen mellom sjåfør og passasjer er til å berøre, men du kan også styre infotainmentsystemet med denne styreflaten. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
TA STYRINGEN SELV: Skjermen mellom sjåfør og passasjer er til å berøre, men du kan også styre infotainmentsystemet med denne styreflaten. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Trygg vinterbilist

Det som er vesentlig, er at Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic gjør deg til en bekymringsfri og komfortabel vinterbilist i land som med klaprende kulde tar knekken på elbilrekkevidde.

Ja, det finnes betydelig raskere elbiler til langt lavere priser, men en stor Mercedes med syv seter, enormt med plass og trygghet på vinterføre er ekstremt tiltalende og samtidig politisk ukorrekt.

Alt det er egenskaper noen fortsatt liker.

NØKKELINFO: Mercedes-Benz GLS 400 d

Motor: 3,0 l. R6, diesel

HK/kW/Nm: 330/243/700

0-100 km/t: 6,3 sekunder

Toppfart: 238 km/t

Egenvekt: 2.430 kg

L/B/H: 520/195/182 cm

Forbruk: 0,80 l/mil

CO2-utslipp: 210 g/km

Bagasjerom: 355/650/2.400 liter

Priser: Startpris (GLS 350 d): 1.369.000 kroner. GLS 400 d med utstyr: 1.862.110 kroner

Pluss

Solid skyv fra kraftig dieselmotor

Kapabel på vinterføre

Minus

Prisen er frisk

Ikke akkurat politisk korrekt

Design: Mercedes-Benz GLS er et skikkelig beist av en bil. Den ser tøff ut, noe folk på gante også legger merke til.

Førermiljø: De to skjermene er skarpe og lekre, setene er behagelige og de store håndtakene i midtkonsollen kule.

Kjøreegenskaper: Sett bilen i sitt mest sportslige kjøreprogram og du kan kose deg bak rattet her, men noen sportsbil er det definitivt ikke.

Ytelser: 330 hestekrefter og 700 Nm gjør at GLS 400 d føles rask nok for de fleste.

Plass: Her er det bare å laste på med barn og utstyr. GLS gjør feriene bekymringsløse.

Mye for pengene: Dette er ingen elektrisk Skoda. GLS er en modell Mercedes-Benz tar seg godt betalt for.

Score 8/10: Du er villig til å bruke mye penger på bil og samtidig vise deg frem. Tenker du slik, drømmer om mye plass og ikke vil ha elbil, er GLS 400 d perfekt.