Oslo Frp ber byrådet fjerne bomstasjoner slik som Bergen

Oslo-politiker Aina Stenersen er Frps førstekandidat til kommunevalget i høst, og mener bompengebelastningen i Oslo har blitt altfor høy.
Oslo-politiker Aina Stenersen er Frps førstekandidat til kommunevalget i høst, og mener bompengebelastningen i Oslo har blitt altfor høy.  Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Partiet vil fremme fire nye forslag i bystyret i et forsøk på å dempe bompengebelastningen i hovedstaden, men flertall får de ikke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er nå vedtatt mot Fremskrittspartiets stemmer å etablere 53 nye bomstasjoner i Oslo, og raseriet i befolkningen vokser for hver dag som går. At dette er en ren ekstraskatt for bilister er klart når 98 prosent av inntektene fra bomstasjonene i Oslo går til andre formål enn bedre veier for de betalende bilistene, sier Aina Stenersen, 1. kandidat for Oslo Frp, til ABC Nyheter.

1. juni 2019 blir bomringen i Oslo kraftig utvidet når de 53 nye bomstasjonene åpnes. Samtidig som antallet bomstasjoner øker, går prisen per passering ned. Stenersen mener likevel den økonomiske belastningen for bensin- og dieselbilistene blir altfor stor.

– Jeg vil gjerne ha ned bommene uansett. Det er selve systemet som er usosialt. Jeg er slett ikke fornøyd med ordningen som trer i kraft 1. juni, sier Stenersen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frp-politikeren oppfordrer byrådet i Oslo til å se til Bergen, og evaluere om noen av de nye bomstasjonene kan fjernes.

Bergen ønsker rettferdig bomring

I Bergen åpnet 15 nye bomstasjoner i april, noe som førte til økt motstand i befolkningen. Flere av bomstasjonene ble utsatt for hærverk, og partiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) gjorde sin beste meningsmåling noen sinne, med over 20 prosent oppslutning i Bergensavisen.

Bakgrunn: Bergen fjerner bomstasjoner: – Åpenbart en sammenheng med motstanden

Forrige uke kunngjorde byrådet i Bergen at de vil fjerne to bomstasjoner fra Åsane bydel og erstatte dem med en ny på Nordhordlandsbrua langs E39. Slik begrunnet byrådsleder Roger Valhammer (Ap) endringen:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi vil at bomringen skal være så rettferdig som mulig. Vi har sett at enkelte områder i Åsane har blitt særlig sterkt rammet av dagens løsning. Når vi så fikk presentert en løsning som nå er kvalitetssikret av Statens Vegvesen, så går vi for det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Leder for byrådet i Oslo, Raymond Johansen (Ap) sier bomordningen evalueres årlig, men sier ikke noe om hvorvidt byrådet vil vurdere endringer fortløpende.

– Det rapporteres årlig til bystyret på hvordan vi ligger an med målene i Oslopakke 3, og dermed også effekten av de nye bomstasjonene, sier Johansen til ABC Nyheter.

Aktuelt: Frp-Aina åpner for å regjere med fire borgerlige partier i Oslo

Frps fire forslag

1. juni åpner 53 nye bomstasjoner i Oslo. Aina Stenersen poserer foran den nye bommen på Carl Berners plass. Foto: Privat
1. juni åpner 53 nye bomstasjoner i Oslo. Aina Stenersen poserer foran den nye bommen på Carl Berners plass. Foto: Privat

Aina Stenersen og Oslo Frp mener byrådet i hovedstaden har dratt bompengestrikken for langt. De vil fremme fire nye forslag i bystyret i et forsøk på å dempe bompengebelastningen. Dette er forslagene:

  1. Bystyret ber Byrådet ta et initiativ overfor samarbeidspartnerne i Oslopakke 3 om å stoppe den planlagte utplassering av nye bomstasjoner.
  2. Bystyret ber Byrådet søke å få innført et årskort for maksimal bompengebelastning per bil i samarbeid med statlige myndigheter.
  3. Bystyret ber Byrådet arbeide for at de lovgivende myndigheter endrer lovbestemmelser slik at minst 75% av bominntekter benyttes til forbedringer for bilister med veier/broer og tunneler, og maksimalt 25% til kollektivformål og sykkelveier.
  4. Bystyret ber Byrådet foreslå for partnerne i Oslopakke 3 at det søkes om en dobbelt så lang nedbetalingstid for tilbakebetaling av lån slik at bompengesatsene kan reduseres sterkt.

– Noen bilister har et større behov for å benytte bil enn andre og derfor bør det settes en øvre total grense for hva en bil skal kunne bli belastet med, sier Stenersen.

Hun legger til:

– Lengden for tilbakebetaling av bompengegjeld en vesentlig faktor. Dersom nedbetalingstiden gjøres dobbelt så lang vil den årlige belastning bli nesten halvert og da kan bompengesatsene reduseres sterkt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Raja enig med Giske om bompenger: Det er blitt for mye

Ap: – Forslaget hører hjemme på Luksusfellen

Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap), er ikke imponert over Stenersens forslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Stenersen sitt forslag om å forlenge nedbetalingstiden hører hjemme på Luksusfellen. Lang nedbetalingstid er aldri noen god løsning for å holde kostnader nede. Tvert imot. Lang nedbetalingstid øker kostnadene, fordi det må betales rente over flere år. Å øke nedbetalingstiden er like lurt som å kjøpe tv på avbetaling og betale over flere år. Smart for banken og butikken, men ikke for deg, sier Johansen til ABC Nyheter.

Han påpeker videre at det er Stortinget som har fastsatt lånerammen for Oslopakke 3, hvor det heter at lånet skal være nedbetalt ved avtalens utløp i 2036.

Med forslaget om å sette en maksgrense for bompengebetaling mener byrådslederen at Stenersen slår inn åpne dører da alle bomringer i Norge har et makstak for antall passeringer du må betale for i måneden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Om Stenersen vil fjerne bompengene, bør hun starte med å gå til sin egen samferdselsminister. Frp har satt rekord i bompengeinntjening på sin vakt. Oslo Frp er nærmere samferdselsministeren enn jeg er. Hvis Stenersen fra Frp synes staten, ved samferdselsministeren fra Frp, betaler for lite av utbyggingen og driften av vei- og kollektivprosjekter i Oslo, foreslår jeg at hun tar det opp med regjeringen.

Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap) mener Oslo Frp lurer velgerne med å komme med valgløfter om å fjerne bommer partiet og regjeringen selv har støttet. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap) mener Oslo Frp lurer velgerne med å komme med valgløfter om å fjerne bommer partiet og regjeringen selv har støttet. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Ulemper ved å fjerne bommer

Byrådslederen påpeker at om bompengene i Oslo forsvinner betyr det full stopp for utbyggingen av Fornebubanen og sentrumstunnel for T-banen.

– Vi får mer helseskadelig luft og vi når heller ikke Frp-samferdselsministerens mål om nullvekst i biltrafikken. Hvis Frp har en løsning som er bedre enn bommer, så gjerne det, men det har ingen kommet med så langt. Veiprising kan være en løsning, men en slik ordning ligger frem i tid. Oslo trenger bedre luft og mindre biltrafikk nå – ikke mer biltrafikk og dårlig luft.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stenersen tar ikke til orde for veiprising – altså kilometerbasert veiavgift – eller annen finansiering istedenfor bompenger. Hun ønsker heller ikke høyere skatter, hverken på kommunalt eller statlig nivå. Isteden mener Frp-politikeren at det handler om å prioritere pengene annerledes.

– For eksempel skal Oslo kommune bruke 13 milliarder kroner på å utbedre sykkelveier de nærmeste årene. De pengene kunne vært brukt til noe annet, mener Stenersen.

Raymond Johansen kontrer:

– At bompenger finansierer kollektiv- og sykkelvei-utbygginger, er bra for bilistene. Hver eneste person som sykler betyr en bil mindre på veien som lager kø. Hver eneste person som går til jobben betyr en bil mindre på veien som lager kø. Hver eneste person som tar t-banen eller bussen betyr en bil mindre på veien som lager kø. Da kommer håndverkeren frem, pasienttransporten i taxien rekker timen på sykehuset og alle andre som må kjøre får det lettere. Så det bra at bilistene betaler for kollektivutbygging, for det kommer dem til gode.

Samleside: Les alle våre saker om bompenger

Les også:

Bompengeparti nest størst på sjokkmåling i Bergen

Har ikke svar på hvordan Frp skal finansiere veibygging uten bompenger

Protestparti mot bompenger kan påvirke hverdagen til 3,4 millioner nordmenn