Meny

Kommunevalget 2019:

Frp-Aina åpner for å regjere med fire borgerlige partier i Oslo

Oslo-politiker Aina Stenersen er Frps førstekandidat til kommunevalget i høst. Hun er den eneste kvinnelige listetoppen blant de fire borgerlige partiene. Det er hun stolt over. Hun gleder seg over hvor mange dyktige unge kvinner og kvinner med minoritetsbakgrunn hun møter i den norske politikken og samfunnsdebatten. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Aina Stenersen (35), Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, samarbeider gjerne med Høyre, KrF og Venstre om å danne nytt byråd til høsten. Kommer Frp til makten, skal det bli dyrere å kjøre elbil i bomringen.

Samtidig som Frp, Høyre, Venstre og KrF sitter i regjeringforhandlinger på nasjonalt nivå, er Oslo-politikerne smått i gang med å drive valgkamp for kommunevalget 2019. Både Høyre og Frp er positivt innstilt til et bredt borgerlig samarbeid om makten, også i hovedstaden.

– Vi har åpnet for å samarbeide med alle borgerlige partier. Både Venstre, KrF og Høyre. Vi har allerede et veldig godt samarbeid, og veldig god personkjemi. Det lover godt. Velgerne i Oslo får et godt borgerlig alternativ, sier Aina Stenersen, førstekandidat for Frp i Oslo, til ABC Nyheter.

Også Høyres ordførerkandidat Saida Begum, som Fremskrittspartiet støtter, har sagt at hun ønsker at alle de fire borgerlige partiene finner sammen etter høstens valg, ifølge Dagsavisen.

Siden Oslo innførte parlamentarisk system og byråd i 1986 har Høyre sittet ved makten 24 av 33 år i ulike borgerlige konstellasjoner. Høyre har regjert alene, sammen med Frp, sammen med KrF og Venstre, sammen med KrF og Frp, men aldri sammen med både KrF, Venstre og Frp.

Aina Stenersen om nominasjonskampen: – Vi i Frp står samlet

Vil få ned bompenge-takstene

I høst er det kommunevalg. Men veien til et historisk borgerlig byråd i Oslo blir tøff. Byrådspartiene SV, MDG og Arbeiderpartiet ligger samlet foran på meningsmålingene, men bare så vidt.

I valgkampen vil Fremskrittspartiets førstekandidat Aina Stenersen løfte fram partiets skolepolitikk, helsepolitikk og samferdselspolitikk. Ikke minst vil hun bevise at byrådsleder Raymond Johansen tar feil når han sier at «Uansett hvilket parti du stemmer på kommer du til å få bompenger, og det kommer til å koste det samme».

– Jeg synes det er spesielt av en byrådsleder å si at et parti ikke kan snakke om sitt eget partis politikk, fordi at Raymond Johansen mener det er umulig. Det er tross alt byrådet som har innført rushtidsavgift og miljødifferensiering, og gjort det mulig å ta tre ganger så mye i bompenger på dager med høy luftforurensning, sier Stenersen.

Bomstasjoner kan erstattes av veiprising: – Rettferdig og bærekraftig

Frp-politikeren sier at partiet ønsker å gå gjennom en eller flere dagens takster og avgifter knyttet til bompengeinnkrevingen, og vurdere hvor nyttige og egnet de er. Deretter skal de se hvilke takster som kan justeres ned. Det kan være aktuelt å justere både rushtidsavgifter og miljøavgifter.

– Oslo har veldig høye takster sammenlignet med resten av landet. Det er usosialt. Vi skal jobbe for å redusere takstene i bomringen og få dem på et lavere nivå. Derfor er det helt riktig og rettferdig overfor velgerne å si at vi går til valg på lavere satser i bomringen.

Stenersen mener politikere fra ulike partier bør bli flinkere til å backe hverandre offentlig. – Vi roser hverandre ofte internt, men ikke så mye utad. Der kan vi bli bedre. Folk flest bør få vite at vi politikere er akkurat som alle andre, og at vi ikke går rundt og misliker hverandre. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Vil at elbiler skal betale mer i bompenger

Stenersen vil ikke komme med løfter om hvor lave satser Oslo Frp skal jobbe for. Hun innser også at bomstasjonene ikke kan fjernes uten videre. Men én ting vil hun love. Frp vil jobbe for å endre satsene for elbil i bomringen. Men de skal ikke bli lavere. De skal opp.

Fra 1. juni må elbilister betale fem kroner for passering i bommen utenfor rushtid, og ti kroner i rushtidsavgift. Fra 2020 øker takstene til henholdsvis ti og 20 kroner.

– Synes du nivået på fem og ti kroner er for lavt?

– Ja. Det synes jeg. Elbiler har mange fordeler, nasjonalt og lokalt. Vi må ta mer i bompenger fra elbiler for å jevne ut belastningen. Elbiler bruker også veien. 9 av 10 bompengekroner går til å finansiere kollektiv, gang- og sykkelprosjekter. Hvorfor skal ikke elbilistene være med å finansiere det?

Stenersen håper en høyere elbiltakst samtidig kan få ned takstene for andre bilister. Hun viser til at halvparten av alle bilene som selges i Oslo er elektriske, og at det vil være positivt for den økonomiske totalbelastningen for bilister om også disse betaler i bomringen.

Aktuelt: Hva er det med bompenger som gjør folk så forbanna?

Miljøpartiet Frp

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo elsker valgkamp, og i årets valgkamp vil hun få frem at også Frp er litt opptatt av miljø.

– Kollektivsatsingen støtter vi. Vi stemte for en ny sentrumstunnel for T-banen, og jeg er for flere avganger. Frp er positive til kildesortering, og personlig er jeg veldig opptatt av plastproblematikken. Det flyter jo plast til og med i Oslofjorden! Det ønsker jeg å gjøre noe med. Vi er opptatt av miljø, vi også, men Frp har litt andre løsninger, forklarer Stenersen.

Hun synes at det sittende byrådet tar vel mye av æren for hovedstadens miljøsatsning. Frperen påpeker at både den økte kollektivsatsingen og prosjektet med lagring av karbonfangst på Klemetsrud var prosjekter som ble igangsatt av borgerlig byråd.

– Miljøpolitikken lages ikke dag til dag. Den utvikler seg over tid.

Samtidig er hun klar på at det går et skille innen miljøpolitikken. Satsingen på bilfritt byliv er ikke i Fremskrittspartiets ånd. Hun mener også at byrådet bruker for mye penger på å markere at Oslo er europeisk miljøhovedstad i 2019.

Les mer: Kritikk mot festene for Oslo som miljøhovedstad

Et tydelig alternativ?

– På hvilken måte blir den borgerlige koalisjonen et tydelig alternativ til den rødgrønne?

– Politisk er vi veldig forskjellige. Jeg vil si at venstresiden er veldig ideologidrevet, og har en ideologi om at kommunal virksomhet er det beste. Vi derimot ønsker et mangfold av kommersielle og ideelle aktører. Der går det et tydelig skille. De rødgrønne har lagt ned flere kommersielle og ideelle sykehjem. Det ønsker ikke vi. Vi ønsker private barnehager, det ønsker ikke de rødgrønne.

Stenersen fortsetter:

– Vi er helt tydelige på at vi ønsker å gi innbyggerne mer valgfrihet. De skal få velge tjenester selv i alle livsaldre. I miljøpolitikken vil vi bruke gulrot istedenfor pisk. Vi ønsker å bruke mer forskning, i form av å tallsjekke og kartlegge mer før politiske beslutninger tas.

Les også:

Knallhard klimakrangel på bakrommet

Eliten stemmer ikke Frp og Sp

Knallharde Frp-krav for ny flertallsregjering

FrP-topp fikk vekker da faren kjøpte elbil

Frp-fylkesleder: Partiet går ikke i regjering for enhver pris

Populært