Slik blir det nye bomsystemet i Oslo og Akershus fra 1. juni

1. juni 2019 åpner en rekke nye bomstasjoner i Oslo-området i forbindelse med Oslopakke 3.
1. juni 2019 åpner en rekke nye bomstasjoner i Oslo-området i forbindelse med Oslopakke 3. Foto: Statens vegvesen/Lise Åserud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

1. juni 2019 åpner en rekke nye bomstasjoner i Oslo og Akershus, og systemet blir utvidet til tre separate bomringer. Hvor mye må du betale i bompenger?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det totale antallet bomstasjoner i Oslo og Akershus øker til 83 stykker fra 1. juni. 53 av disse er nye, mens resten er eksisterende bomstasjoner som oppgraderes.

Dette er endringene:

  • Dagens eksisterende «Osloring» får toveis innkreving istedenfor enveis slik det er i dag. Samtidig halveres taksten slik at totalsummen for tur/retur blir den samme som én vei i dag. For eksempel betaler en sjåfør med dieselbil i dag 60 kroner for én passering i rushtid. Med toveis innkreving vil bilisten betale 30 kroner hver vei isteden.
  • En ny «Indre Ring» etableres med 39 nye bomstasjoner for toveis innkreving i Oslo. Denne skal ligge langs Ring 2 med armer mot Sinsen/Grefsen og Trosterud.
  • Et nytt «Bygrensesnitt» etableres med 14 nye bomstasjoner for enveis innkreving på Oslos bygrense for trafikk fra Romerike og Follo, slik det i dag er på grensa mellom Oslo og Bærum. Mot Akershus blir det dermed en egen bomring ved bygrensen.
  • Månedstaket er 60 passeringer i ringen ved bygrensen. Indre ring og Osloringen har fått et felles månedstak på 120 passeringer.

  • Bygrensen har en egen timesregel. Indre ring og Osloringen har en felles timesregel.

  • Osloringen og ringen ved bygrensen får de samme takstene. Indre ring får en egen, lavere takst.

  • Rabatten i alle bomstasjonene øker fra 10 til 20 prosent.

  • Sjåfører med elbiler skal begynne å betale for passering i bomringen. Taksten blir fem kroner per passering utenom rushtid og ti kroner i rush.

Fortsatt bompenger i rushtid

Skillet mellom rushtid/ikke rushtid videreføres, slik at det er dyrere å passere bommene i morgen- og ettermiddagsrush. Miljødifferensiering mellom diesel/bensin/elbil videreføres også, slik at dieselbilister betaler mer enn bensinbilister, som igjen betaler mer en elbilister.

I dag er det timesregel for passeringer i bomringen i Oslo og Bærum, slik at du kun betaler for én passering - den første - per time. Kjører du gjennom tre bomstasjoner i løpet av 60 minutter, betaler du bare for én. Denne regelen videreføres i det nye bomsystemet, men ringen ved bygrensen har en egen timesregel, mens Osloringen og Indre ring får felles timesregel

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Parti mot bompenger kan bli landsomfattende

Bildet viser hvordan bomringene i Oslo vil se ut fra 1. juni 2019. Artikkelen fortsetter under bildet.

Kartet viser hvor bomringen og bomstasjonene i Oslo skal være fra 1. juni 2019. Foto: Statens Vegvesen
Kartet viser hvor bomringen og bomstasjonene i Oslo skal være fra 1. juni 2019. Foto: Statens Vegvesen

Kartet over kan du se interaktivt ved å trykke her.

Neste års endringer i hovedstadens bomsystem er trinn 2 i den reviderte avtalen for Oslopakke 3. Trinn 1 ble innført i oktober i fjor, da det kom tids- og miljødifferensierte bompengetakster.

Få med deg siste nytt om bompenger her.

Flere skal betale for bomringen

Revidert avtale for Oslopakke 3 er vedtatt av bystyret i Oslo og Akershus fylkeskommune, og godkjent av Stortinget.

Pengene som innkreves skal blant annet gå til bygging av vei, kollektivtiltak og tilrettelegging for syklende.

Les også: Dale: – Uaktuelt å bestemme bompenger

Ifølge Statens vegvesen vil de nye bomstasjonene føre til at flere blir med på å betale, og bompengebelastningen blir mer rettferdig fordelt enn den er i dag. To av tre vil være med og bidra til Oslopakke 3 mot halvparten i dag.

Kilder: Statens vegvesen.