
Slik blir det nye bomsystemet i Oslo og Akershus fra 1. juni

1. juni 2019 åpner en rekke nye bomstasjoner i Oslo og Akershus, og systemet blir utvidet til tre separate bomringer. Hvor mye må du betale i bompenger?
Det totale antallet bomstasjoner i Oslo og Akershus øker til 83 stykker fra 1. juni. 53 av disse er nye, mens resten er eksisterende bomstasjoner som oppgraderes.
Dette er endringene:
- Dagens eksisterende «Osloring» får toveis innkreving istedenfor enveis slik det er i dag. Samtidig halveres taksten slik at totalsummen for tur/retur blir den samme som én vei i dag. For eksempel betaler en sjåfør med dieselbil i dag 60 kroner for én passering i rushtid. Med toveis innkreving vil bilisten betale 30 kroner hver vei isteden.
- En ny «Indre Ring» etableres med 39 nye bomstasjoner for toveis innkreving i Oslo. Denne skal ligge langs Ring 2 med armer mot Sinsen/Grefsen og Trosterud.
- Et nytt «Bygrensesnitt» etableres med 14 nye bomstasjoner for enveis innkreving på Oslos bygrense for trafikk fra Romerike og Follo, slik det i dag er på grensa mellom Oslo og Bærum. Mot Akershus blir det dermed en egen bomring ved bygrensen.
Månedstaket er 60 passeringer i ringen ved bygrensen. Indre ring og Osloringen har fått et felles månedstak på 120 passeringer.
Bygrensen har en egen timesregel. Indre ring og Osloringen har en felles timesregel.
Osloringen og ringen ved bygrensen får de samme takstene. Indre ring får en egen, lavere takst.
Rabatten i alle bomstasjonene øker fra 10 til 20 prosent.
- Sjåfører med elbiler skal begynne å betale for passering i bomringen. Taksten blir fem kroner per passering utenom rushtid og ti kroner i rush.
Fortsatt bompenger i rushtid
Skillet mellom rushtid/ikke rushtid videreføres, slik at det er dyrere å passere bommene i morgen- og ettermiddagsrush. Miljødifferensiering mellom diesel/bensin/elbil videreføres også, slik at dieselbilister betaler mer enn bensinbilister, som igjen betaler mer en elbilister.
I dag er det timesregel for passeringer i bomringen i Oslo og Bærum, slik at du kun betaler for én passering - den første - per time. Kjører du gjennom tre bomstasjoner i løpet av 60 minutter, betaler du bare for én. Denne regelen videreføres i det nye bomsystemet, men ringen ved bygrensen har en egen timesregel, mens Osloringen og Indre ring får felles timesregel
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Parti mot bompenger kan bli landsomfattende
Bildet viser hvordan bomringene i Oslo vil se ut fra 1. juni 2019. Artikkelen fortsetter under bildet.

Kartet over kan du se interaktivt ved å trykke her.
Neste års endringer i hovedstadens bomsystem er trinn 2 i den reviderte avtalen for Oslopakke 3. Trinn 1 ble innført i oktober i fjor, da det kom tids- og miljødifferensierte bompengetakster.
Få med deg siste nytt om bompenger her.
Flere skal betale for bomringen
Revidert avtale for Oslopakke 3 er vedtatt av bystyret i Oslo og Akershus fylkeskommune, og godkjent av Stortinget.
Pengene som innkreves skal blant annet gå til bygging av vei, kollektivtiltak og tilrettelegging for syklende.
Les også: Dale: – Uaktuelt å bestemme bompenger
Ifølge Statens vegvesen vil de nye bomstasjonene føre til at flere blir med på å betale, og bompengebelastningen blir mer rettferdig fordelt enn den er i dag. To av tre vil være med og bidra til Oslopakke 3 mot halvparten i dag.
Kilder: Statens vegvesen.