9 flotte byer bortenfor turisttråkket

Zadar er et godt alternativ til Dubrovnik. Foto: Bjørn Moholdt

Turismen er i ferd med å ta kvelertak på de mest populære storbyene. Her er noen tips til alternative attraksjoner der du (som regel) slipper køene.

Av Bjørn Moholdt 5. mai 2019

I Praha sist sommer ble jeg oppmerksom på et fenomen jeg over tid har observert med stigende uro også andre steder i verden: flodbølgene av besøkende som sprer seg rundt i de mest populære gatene.

Jeg husker det spesielt godt da jeg skulle krysse den siste trafikkerte tverrgaten fra gamlebyen mot den populære Karlsbroen. Folkemengden nærmest sloss seg frem for å rekke over før trafikklyset gikk i rødt.

Ikke for det, folkevandringen stoppet rett og slett ikke opp – selv på rødt.

Det var forstemmende og mildt sagt deprimerende, for jo mer bereiste vi blir jo mer ønsker vi oss bort fra masseturismen, og særlig scener som disse.

Samtidig vil vi ikke gå glipp av de mest kjente severdighetene, for det er jo en grunn til at de er populære. Og jeg vil ikke advare mot dem, men skal du som meg oppsøke de samme stedene om igjen er det greit å vite at det finnes mange andre fine, alternative opplevelser. Noen av disse kan du også kombinere.

Her er noen alternative tips til mine favoritter.

Burano (Venezia) - Fargerikt i lagunen

Venezia innerst i Adriaterhavet var opprinnelig et tilfluktssted for flyktninger fra fastlandet. Gradvis ut over i middelalderen ble Venezia en av verdens mektigste bystater, som trolig nettopp skyldtes at den lå nærmest bortgjemt ute i lagunen og fikk utvikle seg i fred.

I vår tid er byen i ferd med å kveles av de titalls millioner av mennesker som strømmer langs de vakre kanalene. Og jeg skjønner at de drar dit, byen er et skattkammer. Sist vi var der leide vi oss en leilighet litt bortenfor turisttråkket, i Arsenale, hvor det er kort vei med vannbussen til Lido-stranden på andre siden av sundet – og Burano.

Saken fortsetter under

BURANO: Det er enkelt å reise fra Venezia ut til den bilfrie og fargerike landsbyen Burano, som er bygget på fire ulike småøyer.

Sistnevnte ligger ute på fire øyer som en forlengelse av Venezia, bundet sammen av bruer, og er i dag kjent for sine intenst fargerike bygninger og kniplings-arbeider. Fargerikdommen har sammenheng med en filminnspilling på 1950-tallet, og er i dag noe som holdes i hevd som en viktig attraksjon.

Pussig nok er det sjelden folksomt her, noe som gjør et besøk i Burano befriende og avslappende.

Slik kommer du dit: Ta en vaporetto (vannbuss) fra Fondamente Nove. Går hver halvtime. Turen tar ca. 40 minutter.

Zadar (Dubrovnik) - En kroatisk avstikker

Dubrovnik er fullpakket – pluss litt til – på sommeren, i den grad at myndighetene har sett seg nødt til å begrense besøket. I det hele tatt opplever Kroatia en vekst i turismen man ikke hadde forutsett.

Ikke rart, for landet har mye av de vi elsker med for eksempel nabolandet Hellas: Nydelig mat, et krystallklart havvann og hyggelige innbyggere. Problemet nå – tilskyndet i stor grad av tv-serien Game of Thrones – er at de mest populære stedene nå er fullpakket.

Saken fortsetter under

ZADAR: På kveldene samles ofte hundrevis i havna i Zadar by for å oppleve solnedgangen over Adriaterhavet. Foto: Bjørn Moholdt

Selv Split som man tidligere bare reiste gjennom merker trykket av turismen. Men tar du landeveien fatt nettopp fra denne byen og drar vel en time lengre nord kommer du til den hyggelige og vakre kystbyen Zadar. Byen er trivelig, med et omland som inviterer til besøk. Nasjonalparken Paklenica er en spennende avstikker, det er også øya Pag og den nydelige lille kystbyen Nin.

Slik kommer du dit: Det går charterfly til Zadar, eller rutefly til Split. Leiebil er å foretrekke om du ønsker å komme deg litt rundt.

Philadelphia (New York) - I USAs vugge

New York er blitt et reisemål du bare MÅ til, ikke minst fordi byen er så sentral i vår populærkultur. En renessanseby som på mange måter er løsrevet fra resten av USA. Litt som Bergen i Norge.

Når «alle» skal dit betyr det også at det fort blir folksomt, og ikke minst dyrt. Hotellprisene i Det store eplet er blant de høyeste i verden, og med en sterk dollar blir det også relativt kostbart å gå på byen.

Men prisene er langt fra den viktigste grunnen for å reise dit, for New York er en by man bør ha vært i. Det er også Philadelphia, landets første hovedstad. Særlig om man har en viss interesse for landet, og i tillegg er historieinteressert.

Bykjernen er kompakt og lett å finne frem i. Her er flere trivelige nabolag a la Greenwich Village, nye og hippe på vei opp – som Fishtown, og innendørsmarkeder som Reading Terminal Market.

Saken fortsetter under

PHILADELPHIA: Fishtown er et tidlig industriområde som i dag er blant de mest populære, nyutviklede bydelene i Philadelphia. Foto: Bjørn Moholdt

Philadelphia er en by man fort blir glad i, også på grunn av de mange hyggelige menneskene der. Og den er faktisk bare en time med tog fra Det store eplet.

Slik kommer du dit: Icelandair flyr til Philadelphia via Island. Norwegian flyr direkte til New York.

Malaga (Barcelona) - Den «ukjente» kulturbyen

I den katalanske storbyen Barcelona har innbyggerne fått nok av de mange millioner av mennesker som invaderer byen hvert år. De har gått til aksjon, noe også du som besøkende risikerer å bli konfrontert med.

I det store og det hele er spanjolene siviliserte mennesker, og Barcelonas gater er trygge – og innbyggerne veldig hyggelige. Her ligger tapasbarene og andre attraksjoner tett, og det er kort vei til stranda. Likevel – det blir fort trangt her.

Saken fortsetter under

MALAGA: Den spanske havnebyen byr på store kulturopplevelser. Foto: Shutterstock / NTB scanpix

Da er faktisk Malaga et alternativ, en by de fleste av oss reiser gjennom på vei til Solkysten, Alhambra i Granada eller andre mer kjente steder. Men Malaga – Picassos hjemby – er verdt å oppholde seg i over flere dager. Den har mye av det Barcelona tilbyr, med et litt slakkere tempo, og færre besøkende. Det finnes et utall museer her, et selvsagt også dedikert til byens store sønn Picasso, men Pompidou-senteret er et annet som jeg herved vil anbefale.

Slik kommer du dit: Både SAS og Norwegian flyr direkte til Malaga.

Genève (Paris) - Fransk alternativ i Sveits

Over 50 millioner besøker angivelig den franske hovedstaden årlig, og er med det verdens mest populære storby. Det merkes selvsagt i gatene, på restaurantene og museene. Og tross det mange mener om pariserne – de er i all hovedsak hyggelige og imøtekommende, særlig om du prøver deg på et par franske gloser.

Et «fransk» alternativ som ikke er i Frankrike er den sveitsiske grensebyen Genève. Den er i grunnen mest sveitsisk i navnet, ikke så mye i gavnet. Et hyggelig bekjentskap, med fine barer og restauranter, samt bydeler – blant annet Genèves svar på kunstnerkvarteret SoHo, Quartier des Bains og gamlebyen – blant attraksjonene.

Saken fortsetter under

Geneve - et ikke-fransk alternativ til Paris. Foto: Shutterstock / NTB scanpix

Noe Paris ikke har er det fantastiske omlandet du finner rundt Genève, som jeg anbefaler utforsket på to hjul.

Slik kommer du dit: SAS flyr til Genève.

Torino (Roma) - Den lille oksen

Den evige by sliter med sine mange besøkende, nærmere ti millioner årlig. Nylig ble Spansketrappen renovert for rundt 15 millioner kroner, og køene til Colosseum og Palatinerhøyden er notoriske.

Verdens første millionby er likevel alle med en viss interesse for historie bør besøke, helst utenom de mest hektiske månedene, men selv da kan det være trangt langs fortauene.

Les også: Minsk: Nyfødt turisme i klassisk diktatur

En by som har mange av attraksjonene knyttet til Romerriket er Torino, bilbyen, som for øvrig var det forente Italias første hovedstad. De vakre brosteinsgatene minner om storebroren lengre sør, men har langt bedre plass – og på mange måter mer sjarm. Særlig på Piazza Castello er det trivelig. Fordi Torino (liten okse på italiensk) er Fiat sin hjemby bør du innom det nasjonale bilmuseet, som i tillegg til en mengde Fiat-modeller også har «antikke» biler fra en rekke europeiske land samt USA. Jesus’ likklede i domkirken er også blant byens store attraksjoner.

Bortenfor sentrum har Torino mange små og trivelige bydeler. Foto: Bjørn Moholdt

Og skulle du innom en tur på vinterstid er det ikke langt til noen av Italias beste skiløyper.

Slik kommer du dit: Lufthansa flyr til Torino (med én mellomlanding).

Cardiff (London) - Den gjenreiste kullbyen

London er nordmenns foretrukne storby, langt flere reiser dit enn for eksempel til Paris og New York. Det er forståelig, den engelske hovedstaden har så mange attraksjoner at man aldri går lei.

Det kan likevel bli for mye av det gode. Trafikken er til tider øredøvende, og trengselen stor. Det imidlertid kort vei til andre fine byer. En av dem som sjelden er på radaren er hovedstaden i Wales. I Cardiff er tempoet langt roligere, her er mer enn nok attraksjoner å ta inn. Cardiff Castle, for eksempel, eller Cardiff Bay – et gedigent havneanlegg bygget på kullindustrien, men som de siste 25 årene har vært gjennom en enorm omstilling. Langs den tidligere utskipshavna for kull er det nå hippe restauranter, butikker og kafeer – for å nevne noe.

Saken fortsetter under

Cardiff kan være et godt alternativ til London. Foto: Bjørn Moholdt

En annen interessant attraksjon i bukta er den norske kirken, bygget i 1868 for å betjene sjømenn knyttet til den norske handelsflåten.

Slik kommer du dit: SAS og Norwegian er blant flyselskapene med direkte ruter til London. God togforbindelse derifra.

Brno (Praha) - Praha i et nøtteskall

Hovedstaden i Den tsjekkiske republikk har noen åpenbare attraksjoner, i tillegg til et gunstig prisnivå. Gamlebyen Stare Mesto er tross alle menneskene der like vakkert inntagende, og Karlsbroen er både et vepsebol og åsted for en fascinerende forestilling av besøkende, gateartister, selgere og lokale svermere.

Brno Observatory and Planetarium. Foto: Shutterstock / NTB scanpxi

Praha ble lite fysisk berørt av andre verdenskrig, det var i grunnen tiden under sovjetstyret som kom til å prege byen mest. Etter berlinmurens fall har den gjennomgått en renessanse, noe som ikke har gått upåaktet hen. Folk reiser dit i milliontall.

Et interessant alternativ er landets andre storby, Brno. Den når du enkelt med tog fra Praha, en meget enkel, billig og kjapp forbindelse. I sentrum med den historiske gamlebyen får du mye av den samme følelsen av fordums prakt som i Praha, i tillegg til mer moderne arkitektur, som den UNESCO-beskyttede funkis-villaen Tugendhat.

Slik kommer du dit: Norwegian flyr direkte til Praha. Lufthansa (med én mellomlanding) til Brno.

Antwerpen (Amsterdam) - Prøv en brun kafé

Det er ikke tvil – Amsterdam er en av Europas vakreste og hyggeligste byer. Det finnes knapt noe mer romantisk enn å vandre langs kanalene, ta et glass vin på en av de hyggelige kneipene der – eller handle på et av de mange utendørsmarkedene. Innimellom de mange kafeene er det i tillegg de fineste, små butikker, med alt fra gamle LP-plater til klokker og moteklær.

ANTWERPEN: Topp stemning på byens mange brune kaféer. Foto: Bjørn Moholdt

Det er dog et stort men. Byen er ikke stor, og når flere titalls millioner besøkende hvert år vandrer over brosteinen blir det veldig trangt. Myndighetene har iverksatt en rekke tiltak for å demme opp for trafikkveksten, blant annet med dobling av turistskatten.

Derfor kan det være en tanke å dra videre til den ikke fullt så vakre, men samtidig spennende og trivelige belgiske havnebyen Antwerpen.

Det er korte avstander i denne delen av Europa, og byene er lett tilgjengelig med tog. Antwerpen er kjent for handelen med diamanter, lekre sjokoladebutikker, Europas nest største havn – og klassiske, brune kafeer. De er det mange av, og finnes i ulike valører. Felles for dem er utvalget av belgisk øl, som for noen alene er en reise verdt.

Slik kommer du dit: Norwegian, KLM og SAS flyr til Amsterdam. Du kan også reise direkte til Brussel med Norwegian, SAS eller Brussels Airlines.

Les også: – Turisme står for 8 prosent av globale CO2-utslipp

Populære strender truet - stenges for turisme

Populært