Meny

Flyselskapenes priskrig er lønnsomt for deg

Krakow er Polens nest største by og hovedstad i regionen Lille-Polen. Her får du blanding av kultur, historie, shopping og nydelig mat. Foto: Apollo

– Til stor glede for kundene skapes det fort en dominoeffekt blant flyselskapene når noen lanserer storsalg.

I disse dager er det mange som opplever å få innboksen invadert av tallrike mailer med tilbud om flyreiser til nære og fjerne destinasjoner. Fristen for å tenke seg om, varierer fra noen dager til under et døgn.

– Våre største kampanjer er om høsten og rundt nyttår for da ønsker mange å bestille feriereisen sin, forteller pressekontakt Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til ABC Nyheter.

– Dersom du velger å reise på litt mindre populære tidspunkter, som utenfor skoleferie og populære langhelger, kan du få tak i veldig billige billetter, enten du bestiller nå i forbindelse med høstkampanjen eller ellers i året.

Sparker i gang etter sommeren

Selskaper som Norwegian, Qatar Airways og British Airways gir deg frist til neste uke med å velge bestemmelsessted. Hvis du vil fly med SAS, må du bestemme deg for destinasjon innen utgangen av dagen i dag (30. august).

Kommunikasjonsrådgiver Beatriz Rivera. Foto: Apollo Reiser

Beatriz Rivera er kommunikasjonsrådgiver hos turoperatøren Apollo Reiser som samarbeider med flere av flyselskapene som forsøker å overgå hverandre med priskampanjer. Til ABC Nyheter forklarer Rivera at det hele skyldes at innsalget til høstens, vinterens og vårens flyruter har vært laber i forkant av sommeren.

– Det å sikre sommerferien er «alles» førsteprioritet på våren. Flyselskapene har derfor behov for å få litt fart på salget for å sikre seg «en buffer» for høsten og vinteren, og da ser vi at den vanligste måten å gjøre dette på er å lansere kampanjer slike som disse.

Les også: Den beste tiden å bestille reise i vinter

(Saken fortsetter under)

Storbyreiser, blant annet til London, er ifølge Beatriz Rivera i Apollo Reiser ekstremt populært blant par og venner som reiser i mindre grupper. Foto: Colourbox

Dominoeffekt gir prisras

Beatriz Rivera forklarer at når ett selskap starter slike salgskampanjer, kaster som oftest de andre seg på. Dette igangsetter en flott dominoeffekt for kunden ettersom prisene raser ned.

– Derfor lønner det seg absolutt å reise på høsten dersom man har muligheten til det. Ikke bare er det rimeligere, men utvalget av ledige hoteller og liknende er også større utenom fellesferiene. Høsten og våren er også høysesonger for storbyreiser, forteller Rivera til ABC Nyheter.

– På sommeren velger vi gjerne en uke eller to med sol og bad, men vi reiser stadig mer enn før og da er en langhelg til en storby ofte det vi velger.

Les også: Åtte romantiske steder utenfor allfarvei

Mindre behov for å planlegge

Ifølge Lasse Sandaker-Nielsen opplever Norwegian god respons i denne tilbudsperioden, til tross for det er kort tid på å planlegge turen detaljert i forkant av bestillingen.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen. Foto: Norwegian

– Vi vet at mange bestemmer seg for reisemål først og deretter setter sammen turprogrammet med hotell og aktiviteter. Jo tidligere du er ute, jo større er sjansen for å få tak i de billigste billettene.

Beatriz Rivera i Apollo Reiser er enig med Sandaker-Nielsen om at vi har langt mindre behov for å diskutere og planlegge i forkant, sammenliknet med den store sommerferien.

– De viktigste årsakene er at det ofte er snakk om en kortere tur, gjerne en helg, og man reiser gjerne færre mennesker sammen. Storbyreiser er ekstremt populært blant par og venner som reiser i mindre grupper, mens vi gjerne tar med hele familien på sommerferie. I tillegg er det en rimeligere reise, kortere reisevei og ikke minst en reise til byer vi ofte kjenner godt fra før. Derfor gir det også større rom for å være impulsiv.

Les også: Hit bør du reise i 2016

(Saken fortsetter under)

Millionbyen New York føles ikke like langt borte som den gjorde for noen tiår siden, og mange nordmenn reiser hit på kortere turer. Foto: Apollo

Storbyferie og sykkelturer

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, forteller at mange ønsker å fly utenlands, og benytter seg av de tilbudene som kommer nå for å forlenge sommeren når det blir kaldere her hjemme.

Knut Morten Johansen, informasjonssjef SAS. Foto: SAS

– Vi drar da til middelhavsområdet med Spania som en klar favoritt, samtidig som Miami selger svært godt blant nordmenn. Storbyferie er populært året rundt, men mange tar langhelger for shopping og for å oppleve kultur og fotball. London, Stockholm, København, Paris og New York kan nevnes som hyppige reisemål.

– Hvis vi skal si noe om trender, så er stadig flere aktive i ferien. Sykkelturer øker kraftig, spesielt Sør-Frankike, Italia og Spania står øverst på ønskelisten for mange.

Les også: Så mye har du lov til å ta med deg om bord på flyet

Besøker venner og familie

Mange av oss benytter høstkampanjene til å bestille billetter innenlands, og Knut Morten Johansen mener etterspørselen ikke står tilbake for det SAS opplever på utlandssiden.

– Nordmenn flyr mye innenriks da den norske topografien gjør at det finnes ikke alternativer til flyet som transportmiddel over lengre avstander. De største byene er i antall mest populære, og reisene er hva man kan kalle besøksreiser til venner og familie.

– Samtidig er kultur, opplevelse og shopping formålet for mange reiser innenriks.

Les også: Mobiltelefonen gjør oss mer spontane når vi er ute på reise

USA ikke lenger ansett som langdistanse

Selv om fristen for kjøpet er kort, gir høstens kampanjer muligheten til å reise lengre frem i tid. Beatriz Rivera forteller til ABC Nyheter at mange benytter seg av muligheten til å bestille den ultimate jule/vinterferien.

– Det som er litt gøy å se er at USA ikke lenger anses like mye som et langdistanse-reisemål som tidligere. Byer som New York selges på samme måte som de europeiske storbyene – med kort tid før avreise og liten tid til planlegging og diskusjon.

– Dette bunner nok i det enorme utvalget av direkteruter som har kommet de siste årene, og at stadig flere av oss nå allerede har vært der og kjenner byen godt. Vi ser også at mange benytter seg av kampanjene til å bestille reiser til de tradisjonelle og typiske europeiske julemarkedene i november og desember, til byer som Krakow, Praha, Berlin, Riga, Budapest og Wien, avslutter Rivera.

I Praha finner du et overdådig julemarked med et stort utvalg av spesialiteter, gaveideer med mer. Markedet er rammet inn i vakre, historiske og som oftest snødekte omgivelser. Foto: Colourbox

Les også:

Glem delfiner og havskilpadder - her svømmer du med griser

Ti land som kan by på mer enn krigshistorie og terror

Fra trist Sovjetstat til moderne sjarmtroll

Skottland - Herre i høylandet

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus