Meny

Jon Georg Dale lover strakstiltak for å hindre flere vogntog-ulykker i nord

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forteller at han har bedt Statens vegvesen og Tollvesenet om å prioritere kontroller i nord for å hindre flere ulykker med utenlandske vogntog. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Samferdselsministeren har bedt Statens vegvesen øke kontrollene av vogntog ved grensen med hjelp av Tollvesenet.

– I går ba jeg Statens vegvesen se på muligheter for å øke kontrollene i Nord-Norge med tanke på den situasjonen vi har der, og om nødvendig flytte på ressurser. De vil nå styrke sin kontrollvirksomhet nord i landet, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til ABC Nyheter.

Senterpartiet har krevd at regjeringen innfører strakstiltak i Nord-Norge for å hindre flere trafikkulykker med vogntog på krevende vinterføre. Det samme kravet har kommet fra pårørende Ramona Lind, som våker over sin 22 år gamle sønn som tirsdag lå i koma på Universitetssykehuset i Nord-Norge.

Han ble livstruende skadd da et utenlandsk vogntog fikk sleng på hengeren og traff bilen han kjørte.

– Statens vegvesen har kontaktet Tollvesenet som sier de vil ta opp kontroll av dekk og kjetting på tungtransport ved grenseovergangene i nord. Slike kontroller ga vi dem hjemmel til å gjøre for noen år siden, og nå setter vi i gang med det i Nord-Norge for å få kontrollert flest mulig allerede på grensen, sier samferdselsministeren.

Aktuelt: Forskere anbefaler lavere fartsgrenser - Dale vil ha dem opp

Farlige vogntog på norske veier – dette er saken:

  • Mandag 7. januar var det en alvorlig trafikkulykke i Troms. Et utenlandsk vogntog med høy fart og manglende kjetting på dekkene fikk sleng på tilhengeren, som traff en personbil i motgående kjørefelt. Sjåføren var 22 år gammel mann, som ble livstruende skadd. Tirsdag 15. januar lå han fremdeles i koma ved Universitetssykehuset i Nord-Norge.
  • Etter ulykken gikk mannens mor, Ramona Lind, ut på Facebook og spurte hva som må til for å hindre uegnede vogntog å krysse grensen til Norge. Flere andre pårørende engasjerte seg i saken. Den fikk bred dekning i nordnorske medier. Etter hvert kom lokale politikere på banen. Det kom krav om tiltak for å hindre ulykker med utenlandske vogntog, og mer omfattende kontroll av kjøretøy ved grensa.
  • Politiet har tatt til ordet for at de ønsker egne kjøreforskrifter for Nord-Norge.
  • Parat og Yrkestrafikkforbundet YS ønsker seg døgdkontinuerlig kontroll av utenlandske vogntog ved grensa.
  • Kaffemestern Tromsø AS har gått ut i sosiale medier og kunngjort at de boikotter utenlandske vogntog.
  • Senterpartiets Sandra Borch har sendt inn et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon Georg Dale på bakgrunn av ulykken i Troms. Hun spør: «Politiet har tatt til ordet for at de ønsker egen kjøreforskrifter for Nord-Norge. Har Statsråden vurdert å innføre en slik forskrift?»
  • Senterpartiet krevde også strakstiltak for å hindre flere ulykker i Nord-Norge.
  • Før samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har svart på spørsmålet til Borch (Sp), opplyser han ABC Nyheter om at strakstiltak er iverksatt. Statens vegvesen har fått beskjed om å prioritere flere kontroller av kjøretøy i Nord-Norge, selv om det betyr at de må flytte på ressurser. Tollvesenet setter i gang kontroll av dekk og kjetting på tungtransport som krysser grensene i nord.
  • Tall fra SSB viser at 152 personer ble skadd og 14 personer omkom i ulykker som involverte vogntog i 2018.
  • En TØI-rapport fra 2016 viser at utenlandske vogntog har mye høyere risiko for å bli involvert i trafikkulykker en norske vogntog.
Kilder: SSB, iTromsø, Stortinget.

To tiltak for bedring

På lengre sikt er det to andre politiske tiltak Dale håper kan bidra til å bedre situasjonen.

– Vi har lenge jobbet med EU for å få gjennomslag for at vi skal ha vinterkompetanse som en del av opplæringen i alle EU- og EØS-land. Det har vi fått til, og det blir innført fra 2020, sier statsråden.

Det betyr at glattkjøring blir førerkortkrav for yrkessjåfører over hele Europa.

– Vi har også fått inn mange innspill om at dekk som i utgangspunktet er godkjent for norske forhold ikke oppleves som tilstrekkelig gode. Vi setter i gang et arbeid med å undersøke vårt nasjonale og internasjonale handlingsrom for å stramme inn disse kravene, sier Dale.

Les alle våre artikler om saken:

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært