Bare fargen koster 1,6 millioner kroner

NEGATIV BAUG: Baugen gir mindre bevegelser ombord og mer vann over dekk når det er bølger. Yachten har en toppfart på 21 knop.
NEGATIV BAUG: Baugen gir mindre bevegelser ombord og mer vann over dekk når det er bølger. Yachten har en toppfart på 21 knop. Foto: Dynamiq Yachts

Det kostet eieren cirka 1,6 millioner kroner å få den 41 meter lange yachten lakket i favorittfargen. At yachten vil vekke oppsikt i Middelhavet, er vi ganske så sikre på.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Det er to ting så godt som ingen yachtverft vil ut med – hva det koster å bygge yachten og hvem kjøperen er.

Dynamiq Yachts er et hederlig unntak. Riktignok vil de ikke ut med hvem som kjøpte Stefania som gullyachten heter, men prisen er ingen hemmelighet.

På hjemmesiden deres finner du basisprisen og så kan du konfigurere yachten med det utstyret du liker. Gullyachten, som er en GTT 135, koster i utgangspunktet 180 millioner kroner. Prisen inkluderer to MAN-motorer som har en effekt på 1.600 hestekrefter, to generatorer, en 5,4 meter lang lettbåt og stabilisatorer.

GLANS OG GLITTER: Miami-baserte Giuseppina Arena har designet interiøret i en form for moderne art deco-stil. Foto: Dynamiq Yachts
GLANS OG GLITTER: Miami-baserte Giuseppina Arena har designet interiøret i en form for moderne art deco-stil. Foto: Dynamiq Yachts

Klinker du til med en Carat-pakke som blant annet inneholder en løftefinne under hekken, full byssepakke på soldekket, marmor og gull på badene, varme i baderomsgulv, møbler fra Bently Home og 15 lys under vannlinjen må du ut med ti millioner kroner til.

Hvis du ikke liker Bentley-møblene kan du stryke hele Carat-pakken og velge litt herfra og derfra på «smørbrødlisten» til Dynamiq – for eksempler møbler fra Trussardi til 3,5 millioner kroner.

I UNDERETASJEN: Eierlugaren befinner seg midtskips på det nedre dekket. Yachten har fire gjestelugarer. Foto: Dynamiq Yachts
I UNDERETASJEN: Eierlugaren befinner seg midtskips på det nedre dekket. Yachten har fire gjestelugarer. Foto: Dynamiq Yachts

Du har også mulighet for å endre layouten under dekk – mot et større eller mindre tillegg i prisen.

Nederlandsk konstruksjon

OPPSIKTSVEKKENDE: eieren av den gullfargete Dunamiq-yachten har nok betalt rundt 200 millioner kroner for å få det som ham ville. Foto: Dynamiq Yachts
OPPSIKTSVEKKENDE: eieren av den gullfargete Dunamiq-yachten har nok betalt rundt 200 millioner kroner for å få det som ham ville. Foto: Dynamiq Yachts

Vurderer du en GTT 135, bør du definitivt spesifisere den med løftefinnen under hekken.

Skroget er konstruert av Van Oossanen. Det er et firma med lang erfaring innen både kommersiell skipsfart og yachtindustrien. Van Oossanen har patentert noe som kan minne om en tverrgående foil som plasseres ved hekken under vannlinjen på tvers av skroget. Foilen gir løft og medvirker til lavere forbruk og mindre bevegelser om bord.

Ifølge det nederlandske firmaet vil foilen redusere forbruket med mellom 5 og 25 prosent avhengig av skrogformen og farten. Foilen er fast så du trenger ikke å bekymre deg om mekanikk eller elektronikk som kan gå i stykker. Den øker heller ikke dypgående til skroget som for Dynamiq GTT 135 sin del er 1,8 meter.

Med standardmotorene har 41-meteren en toppfart på 21 knop. Nøyer du deg med ti knop kan du tyne innholdet på dieseltankene til en tur på 5.000 nautiske mil.

Det er mer enn nok til en non-stop-tur fra Karibia til Middelhavet eller vise versa. Yachten bruker i ti knop cirka 50 liter diesel i timen.

PLASS TIL PASSASJERER: Førerhuset er lite og sikten ikke overveldende god. Passasjerene eller mannskapet kan kose seg i massasjestoler. Foto: Dynamiq Yachts
PLASS TIL PASSASJERER: Førerhuset er lite og sikten ikke overveldende god. Passasjerene eller mannskapet kan kose seg i massasjestoler. Foto: Dynamiq Yachts

Tysk design

Dynamiq Yachts ble startet av yachtmegleren og designeren Sergei Dobroserdov i 2014.

Han designet den første modellen som var 39 meter lang selv. Den var litt aparte og ble ingen salgssuksess.

I 2016 allierte Dobroserdov seg med Porsche som utviklet tre GTT-modeller på 36, 41 og 50 meters lengde. Å kunne briske seg med Porsche var nok smart, men Dynamiq har aldri vært et «overbooket» verft. Bestiller du en GTT 135 kan den leveres om ett og ett halvt år.

Fem lugarer

Stefania er det Dynamiq kaller for Med edition. Den skiller seg ikke nevneverdig fra løsningen ombord i versjonen som er myntet på Karibia.

På det nedre dekket leveres yachten med fire gjestelugarer og en rommelig eierlugar som utnytter hele skrogbredden på 8,2 meter. Plasseringen av eierlugaren er litt uvanlig.

Svært mange vil ha den på forut på hoveddekket. I forskipet er det plass til et mannskap på seks personer fordelt på tre lugarer. Her har mannskapet også et brukbart oppholdsrom med en liten bysse.

Fra akterdekket, med et lite basseng og trapper ned til badeplattformen, kommer du via skyvedører i glass inn i salongen med sittegruppe og spiseplass.

Byssa som har U-form er stor med det er ikke mye plass mellom benkene. Byssa skiller salongen fra styrehuset.

4.500 LITER VANN: På akterdekket er det basseng med plass til ti personer. Fra dekket er det kort vei ned til badeplattformen. Foto: Dynamiq Yachts
4.500 LITER VANN: På akterdekket er det basseng med plass til ti personer. Fra dekket er det kort vei ned til badeplattformen. Foto: Dynamiq Yachts

På toppen har yachten et stort soldekk. Her er det spiseplass i friluft og du kan som nevnt spesifisere yachten med en komplett bysseseksjon på toppdekket.

En cirka 40 meter lang yacht med det samme volumet som GTT 135 er en god del rimeligere å drifte enn en 50-meter. Prisen er også mye lavere.

For en 50 meter lang Benetti-yacht må du ut med minst 350 millioner kroner. Er du på jakt etter cirka 40 meter har du et hav av alternativer. Vi nevner i fleng Custom Line, Sunseeker, Benetti og Sanlorenzo.

Personvernpolicy