Husker du Grand Banks? Nå er den modernisert

GOD FOR 30 KNOP: Grand Banks tok ingen sjanser. Båten ble sjøsatt og prøvekjørt uten innredning. 2 x 1.000 hester ga en toppfart på over 30 knop.
GOD FOR 30 KNOP: Grand Banks tok ingen sjanser. Båten ble sjøsatt og prøvekjørt uten innredning. 2 x 1.000 hester ga en toppfart på over 30 knop. Foto: Grand Banks

GB 85 er en modernisert utgave av de tradisjonelle Grand Banks-trålerne bygd i avanserte materialer med tanke på å spare vekt.

Denne artikkelen ble først publisert av Finansavisen Motor.

Grand Banks, og båter som ligner, appellerer nok først og fremst til tradisjonalistene. Selv om den nye 85-foteren ikke er like klumpete og bastant som båtene det Singapore-baserte verftet leverte før, er stilen umiskjennelig amerikansk.

Nykommeren GB 85 ser vi på som en krysning mellom Eastbay, som var «racerbåtene» til Grand Banks og trålerne som måtte ha gigantiske motorer for å oppnå en toppfart på snaut 20 knop.

Seiler ved roret

Grand Banks ble ved sin lest litt for lenge og tviholdt på sin DNA til den nesten tok knekken på verftet. Rundt 2010 rant pengene mye fortere ut av sekken enn de rant inn. Dansken Heine Askaer-Jernsen, som tilfeldigvis også er båtentusiast og Grand Banks-eier, kom inn som styreformann. Han tok grep, og det viktigste var å kjøpe den lille australske motorbåtprodusenten Palm Beach og la eieren av Palm Beach, seileren Mark Richards, overta styringen av hele butikken.

Richards har deltatt i OL og han har vært sjef på noen av verdens største, raskeste og mest avanserte yachter. Før pøste Grand Banks på med glassfiber og polyester for å bygge sterkt nok, og som regel mye mer enn det, og verftet bygde interiøret i massivt treverk. Richards skjønte at det var en utdatert metode som krevde store motorer som ga et uforholdsmessig høyt forbruk av diesel. Styreformannen visste at kjernekundene til Grand Banks brukte båten til mer enn en kjapp helgetur i ny og ne.

Vi kan sammenfatte de to herrenes tanker til: «Hyggelig om bord på langtur uten rekkeviddeangst». Ifølge verftet har GB 85 en rekkevidde på 1.000 nautiske mil med en fart på 20 knop. Halverer du farten, tredobler du rekkevidden. Nøyer du deg med ti knop, bruker de to Volvo-motorene til sammen tre liter diesel per nautisk mil.

Lettvekter

Grand Banks er ikke alene om å skryte av hvor avansert de konstruerer og bygger og hvor lette båtene deres er. Princess oppgir at deres 85-foter med flybridge veier 78 tonn. Azimuts 27-meter veier omtrent det samme. Grand Banks har greid å skrape vekten til 49 tonn. Som standard leveres GB 85 med to Volvo-motorer på 1.000 hestekrefter. Motorene er koblet til pod-drev. Det er mer effektivt enn propeller koblet til motorene med faste aksler. Velger du aksel- alternativet, som mange langturentusiaster nok fortsatt foretrekker, må du gå opp litt i motorstørrelse – til 2 x 1.300 hestekrefter.

SKYLOUNGE: Den eneste førerplassen om bord befinner seg på flybridgen. Foto: Grand Banks

GB 85 er en typisk «amerikaner». Baugen er høy og hekken lav. Overbygget virker dominerende, særlig hvis du velger løsningen med Skylounge – en flybridge som er lukket. Den første som bestilte gjorde det og det