Meny

Får du ikke nok av flymat? I så fall bør du sikre deg denne kokeboken

Kyllingretten er ikke akkurat slik vi er vant med å se flymat. foto: United Airlines

40 retter fra flykabinen og hjem til middagsbordet.

Se det for deg. Litt trøtt av ungen som ikke vil stoppe å gråte. Litt ubehag på grunn av mannen til venstre som nettopp har helt innpå sin andre drink på like mange halvtimer. Lufta i kabinen er klam. Og så kommer maten.

Har du en gjennomsnittlig høyde må du balansere knærne forsiktig under brettet som nettopp er foldet ut fra stolryggen foran. Under et serveringsbrett med flere små bokser med varmmat og salat. Rundstykke og en liten dessert. Kanskje et glass med noe godt.

Vi kjenner oss igjen. Stroganoffen har få kjøttbiter, og er gjerne seige. Salt og pepper-posene benyttes flittig. Vi bare må, ikke sant? For visst kan det lukte godt, men smaksløkene har en annen oppfatning enn nesen.

Og så hjelper det nok ikke for kokkene som står bak maten du og de litt over 200 passasjerene spiser må forholde seg til at smakene endrer seg når vi kommer oss opp i høyden.

100 retter på SAS-menyen

Kokken Arne Brimi med et utvalg av den nye maten på SAS flyene. Brimi står bak menyen. Scan-Foto, Berit Roald Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Arne Brimi lagde på tampen av 1990-tallet flymat for SAS. Denne journalisten husker smørbrød med blåskimmelost og laksemousse signert den kjente kokken og tv-personligheten.

Brimi ler når vi ringer ham og minner ham på historien.

– Vi lagde over 100 menyer. Det var artig, sier han og humrer. Brimi forteller at det handlet om kortreist mat lenge før begrepet ble tatt i bruk.

– Fløy vi fra Tromsø til Oslo så skulle fiskekakene være laget i Tromsø. I dag heter det grønt skifte og kortreist.

Han forteller at maten fikk en tilfredsmåling på over 90 prosent den gang - det kan ha hatt noe å gjøre med med sjalottlauken, som nok ble brukt i flere av rettene.

Dagbladet tok for seg Brimis meny i desember 1997 og gav den samlede menyen meget pluss. Best likte journalisten røykt lammefilet med kålrabipuré. Rips med vaniljesaus. Den fikk terningkast seks. Like bak kom retter som lakselasagne med reddik, squash og poteter i skiver og hysekake med poteter i skiver.

En ganske allsidig meny i før vi hadde rukket å bekymre oss for at flyene skulle falle ned på grunn av Y2K-viruset.

Litt over det vanlige

Tilbake til kokeboken til det jevnlig utskjelte United Airlines; det er i all hovedsak ikke snakk om oppskrifter på maten til oss som reiser turistklasse, men fra business. Selv om noen av måltidene også har funnet veien bak gardinen, hvor vi sitter litt trangere.

Maten er servert. foto: United Airlines

Vi snakker om 40 retter hentet fra menyen. For eksempel kokosnøttsuppe med sambal oelek kylling. Som kan gi vann i munnen når bildet av måltidet møter blikket. Langt fra så uinspirerende flymat kan forventes å være.

En annen rett fra bildene er okseribber, som ser ut som noe en restaurant kunne servert.

Mister smaken

– Du kan ikke forvente at du sitter på restaurant når du reiser på et fly, sier Arne Brimi.

Fra den gang da. Arne Brimi med et utvalg av den nye maten på SAS flyene. Brimi står bak menyen. Scan-Foto, Berit Roald Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Millionær eller ei, Brimi forteller at han nok ikke flyr så veldig ofte, men at han opplever at maten på de siste flyturene har vært bedre enn de en gang var.

– Det har vært flere smaker og lignende. Noe som er vanskelig siden vi mister evnen til å smake i flyhøyde.

– Og det er her iveren etter å bruke opp de små papirposene med salt og pepper dukker opp?

– Vi møtte ikke dette med mer salt den gang, men med så naturlige råvarer som mulig. God røkt fisk er god røkt fisk.

– Med litt sjalottløk?

– He-he. Ja.

United Airlines er ifølge Los Angeles Times ikke det første flyselskapet som har laget kokebok. I 2006 presenterte billigselskapet Southwest Airline en bok med 737 oppskrifter, sitater og råd.

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært