Norwegians flymat latterligjøres i britisk storavis

Det norske flyselskapet kommer dårligst ut av alle i testen av flymat. – Som etter en atomkrig uten frisk frukt, skriver The Guardian. 

– Hvis du noen gang har vært på et fly, er sjansene stor for at du har spist et kyllingbryst dobbelt så gummiaktig som en squashball, skriver den britiske avisen The Guardian.

De har gått igjennom flere av de største flyselskapene sine retter. I alt fire flyselskaper sin flymat er blitt testet av avisen. Selskapene i testen er EasyJet, Norwegian, Malaysia Airlines og Virgin Atlantic.

Norwegians flymat får det glatte lag og kommer dårligst ut.

Totalt får Norwegian 11 av i alt 30 mulige poeng, hver rett kan få maksimalt 10 poeng.

EasyJet får 11 av i alt 20 mulige poeng på to retter. Malaysia Airlines får 17 av 30 poeng, mens Virgin Atlantic kommer best ut av testen og får 18 av 30 poeng.

«Virkelig forferdelig»

Foto: Skjermdump The Guardian
Foto: Skjermdump The Guardian

De amerikanske pannekakene til Norwegian får stryk av The Guardian og er testens dårligste rett.

– Kvalmende, syntetisk og virkelig, virkelig forferdelig, skriver avisen om pannekakene som koster 45 norske kroner.

Avisen mener pannekaker vil smake slik i fremtiden «når all frisk frukt for lenge siden er blitt utryddet av en apokalyptisk atomkrig».

Les også: Flymat som normalt på lengre flyreiser

«En catering-ulykke»

Vegetabilsk ratatouille er en av de to andrerettene til Norwegian som er vurdert i testen. Den klassiske franske retten får 5 av 10 poeng.

– En liten rød flekk er uheldig plassert på slutten av et brett fullpakket med basmatiris, det ser nesten ut som en catering-ulykke, skriver The Guardian.

Retten koster 25 britiske pund, ifølge The Guardian, noe som tilsvarer 280 norske kroner. Norwegian sier til ABC Nyheter at det er feil, de sier de tar betalt 250 kroner for en pakke som inkluderer drikke, samt et lettere måltid før man lander.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er neppe fornøyd med The Guardian sin anmeldelse. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Norwegian-sjef Bjørn Kjos er neppe fornøyd med The Guardian sin anmeldelse. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Den andre Norwegian-retten som blir vurdert er biff i peppersaus med poteter og gulerøtter. Også den retten får 5 av 10 poeng, og koster 280 norske kroner.

– Utvilsomt den feiteste biten av kjøtt jeg noensinne har sett i et flymatmåltid, skriver avisens journalist.

Sausen omtales som «smakløs» og gulerøttene beskrives som et mareritt av en skolemiddag, men «legg til litt olje, hvitløkspoteter og dette er OK», skriver avisen.

Les også: Norwegian kåret til verdens beste - igjen

Norwegian: – Vi mottar svært få klager

Kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, sier til ABC Nyheter at selskapet mottar svært få klager på maten de serverer om bord.

– I Norwegian er vi opptatt av å gi våre kunder en god reiseopplevelse til en lav pris, og da er det også viktig med et bredt og godt utvalg av mat og drikke om bord. Vi jobber løpende med videreutvikle vår meny, og setter stor pris på konstruktive tilbakemeldinger fra våre reisende. Smak er veldig individuelt, og noen liker maten vår bedre enn andre, men generelt sett mottar vi svært få klager på maten vår om bord.

Sandaker-Nielsen sier The Guardian sin vurdering av deres mat «er en av mange anmeldelser av Norwegians flymat og er ikke så positiv som vi skulle ønske». Kommunikasjonsrådgiveren sier det finnes flere eksempler på gode anmeldelser av Norwegian sin flymat.

I Daily Mail sin vurdering av flymat tilbake i 2014 vant blant annet Norwegian hele testen.

– Flymat er vanligvis en nedtur, men jeg ble imponert over standarden på rettene til Norwegian, skrev anmelderen den gang.

For dere som ikke vil kjøpe mat på flyet, har Norwegian tidligere opplyst at man kan ta med seg egen niste.

Les også: Dette er verdens beste flymat