Unnskyld meg? Tror dere egentlig på noe av dette selv? Kollagenpulver virker ikke

Vanessa Rudjord, Silvany Bricen og Camilla Aastorp reklamerer for The Solution.
Vanessa Rudjord, Silvany Bricen og Camilla Aastorp reklamerer for The Solution. Foto: Skjermdump: Instagram
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sannsynligheten for at kollagenpulver virker er lik null, mener eksperter. Det stopper ikke influenserne fra å sverge til «vidunderpulveret». Kan de virkelig være så uvitende?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kommentar: Kathleen Buer
Redaksjonssjef ABC Nyheter.

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

I flere måneder har jeg blitt forfulgt av reklame for kollagenpulver i alle tenkelige sosiale medier. Norske influensere, altså bloggere og instagrammere, reklamerer ukritisk for dette «vidunderpulveret» som skal gjøre huden yngre.

På Instagram viser «Treningsfrue» Camilla Aastorp frem delikate frokoster ispedd kollagenpulver.

«En pose hver dag gjør huden min godt. Brukt det i to år og har ingen planer om å slutte. Nå er det på tilbud», skriver hun.

Influenserne legger ut lekre bilder av juicen eller morgenkaffen som de tilsetter pulveret i «som en del av den daglige hudpleierutinen». Og så poster de før og etter-bilder hvor de stråler om effekten og tilbyr følgerne sine rabattkoder.

«Kall meg gjerne jålete, men jeg vil ha spenstig hud så lenge jeg kan, så jeg sverger til kollagenpulveret The Solution», skiver moteredaktør Vanessa Rudjord på en Instagram-story (ikke merket med reklame).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Er ikke dette å spre uriktige påstander om kropp, så vet ikke jeg.

Silvany Bricen hevder at hennes skjønnhetsfilosofi «alltid har vært å pleie huden fra innsiden».

Unnskyld meg? Tror dere egentlig på noe av dette selv? Dette pulveret virker ikke.

Det er faktisk biologisk umulig at det kan fungere slik produsentene hevder, mener eksperter:

– Det er nesten helt umulig at kollagen fra kapsler eller pulver du tar kan gå inn og bli til kollagen igjen i huden din eller i leddene dine. Sannsynligheten er nesten lik null, sa professor Bjørn Steen Skålhegg ved seksjon for molekylær ernæring ved UiO til ABC Nyheter nylig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Influenserne er stort sett flinke til å merke innleggene med «annonse», noe som innebærer at de enten har fått pulveret gratis eller fått betalt for å skryte av effekten.

Men jeg klarer ikke å la være å lure, tror de virkelig at et pulver gjør huden deres yngre? Har dette pulveret virkelig så god placebo-effekt? Eller bryr de seg ikke om at de villeder norske forbrukere?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som gjør influensernes markedsføring av kollagenpulver problematisk, er at kvinner bevisst spiller på andre kvinners aldringsvegring for å tjene penger.

Å sponse influensere er en kjent markedsføringsmetode, særlig om man ønsker å nå kvinner. Heldigvis har det kommet nye retningslinjer for influensermarkedsføring. I retningslinjene heter det: «ikke bidra til å spre uriktige eller udokumenterte påstander om kropp og helse i influensermarkedsføring».

Er ikke dette å spre uriktige påstander om kropp, så vet ikke jeg.

Det som gjør det ekstra problematisk er at mange legger ut «bevis» i form av «hudanalyser» som «dokumenterer» effekten av pulveret. Hvem har betalt for analysene? Mest sannsynlig produsenten, men det opplyser de ikke om.

Produsenten bak «The Solution» viser også til «solide studier som bekrefter effekten». De opplyser ikke om hvem som har finansiert studiene på nettsiden, men bekrefter overfor ABC Nyheter at det er kommersielle aktører. Dermed er det grunn til å stille spørsmål om hvor solide disse studiene er.

Artikkelen fortsetter under annonsen

At kosmetikk- og hudpleiebransjen lover gull og grønne skoger, er ikke uvanlig. Tenk bare på alle sjamporeklamer som noensinne har blitt vist på TV.

Det som gjør influensernes markedsføring av kollagenpulver problematisk, er at kvinner bevisst spiller på andre kvinners aldringsvegring for å tjene penger.

Norske influensere kan da umulig være så uvitende at de tror dette produktet virker.

For ordens skyld: Til tross for at ekspertene mener det ikke er mulig at kollagentilskudd virker, står Oslo Skin Lab fast på at «The Solution» har effekt.