Singles' DayVi er gale! Det må vi være. Ellers hadde vi stoppet oss selv!

Kjøpekamp: Black Friday på Norwegian outlet Vestby i Akershus i 2016.
Kjøpekamp: Black Friday på Norwegian outlet Vestby i Akershus i 2016. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Først stresshandler vi på oss klasehodepine for 100 milliarder til jul, og så kaster vi varer som om det var en sport i seg selv resten av året. Det er kretsløpet. Mandag fikk vi enda en ny førjulskjøpedag – det var det absolutt siste vi trengte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kommentar: David Stenerud
Redaktør, ABC Nyheter

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredag 29. november er det Black Friday igjen. O glede! Det har vært et langt år å vente, og nå skal vi endelig igjen få anledning til å dytte og lugge folk vi ikke kjenner for å sikre oss et par joggesko til halv pris.

Heldigvis har ventetida vært kortere i år. I helgen var det nemlig Singles' Day! Mange norske butikkjeder hadde, slik vi pleier her i landet (ref. Black Week og Black Weekend), gjort dagen til uke og feiret Singles' Week.

Nei, nok ironi. Jeg er egentlig bare fryktelig oppgitt.

Ikke nok med at Black Friday etterfølges av den allerede etablerte nettkjøpdagen Cyber Monday bare tre dager etter, ordinær julehandel med superlørdager i fleng og søndagsåpne butikker – vi måtte altså starte tre uker før tiden med enda en, i norsk sammenheng, ny kjøpefestdag. Nordmenn kommer til å handle for over 11.000 julekroner bare i desember. Tilsammen vil vi svi av nesten 100 milliarder, spår Oslo Handelstands Forening. Herregud, vi er gale! Det må vi være. Ellers hadde vi stoppet oss selv!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn kaster i snitt 24 kilo klær i året.

Singles' Day er kinesisk, alle ett-tallene i datoen (11/11) symboliserer single mennesker i ulike konstellasjoner. Men du trenger absolutt ikke være singel for å delta. Alt du behøver er penger du er villig til å bruke på ting du ikke trenger, bare fordi noen sier de er billigere enn de vanligvis er.

Men en ny kjøpefestdag er det aller siste vi trenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Oslo kaster vi 83 kilo mat per innbygger i året, gikk det frem i Renovasjonsetaten årlige avfallsanalyse tidligere i høst. Vi kaster også møbler og hvitevarer og sportsutstyr – noe selges og gis bort, men nesten ingenting repareres lenger. Klessalget har økt eksplosivt de siste tiårene, og i 2017 slo NRK fast at nordmenn kaster i snitt 24 kilo klær i året, mange av plaggene fordi de ikke passer.

Altså, jeg er vokst opp med ideen om morsdag som markedskreftenes forsøk på å lure penger av oss arbeidsfolk. Vi feiret ikke hverken morsdag eller farsdag da jeg vokste opp. I dag ser jeg jo at mange har glede av disse dagene. Dessuten liker jeg Valentine's Day. Det handler om kjærlighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøpefester som Black Friday og Cyber Monday har ingenting av dette. Singles' Day er med sitt ego-fokus om mulig enda mindre sympatisk. Og på døren står Small Business Saturday og Panic Saturday og banker på grenseporten, mens enkeltkjeder og kjøpesentre sper på med tilbudsfester og «elleville dager». Cubus har sin helt egen «Big Smile Day».

Men: Mens vi venter på at vi skal bli introdusert for nye kjøpefestdager og -uker fra USA og Kina, kan vi ta ikke ta inn en litt annen? Samme dag som Black Friday helt sist i denne måneden, er det nemlig den internasjonale By Nothing Day. Den skal jeg feire.

Ja, hvis jeg ikke finner et par lyseblå, semska Adidas-sneakers til halv pris, da.