Forsker om kollagentilskudd: – Biologisk umulig at de virker slik produsentene lover

I videoen kan du se hvorfor kollagentilskudd ikke fungerer slik produsentene lover.

Kollagentilskudd virker ikke som produsentene lover, verken når det kommer til å redusere rynker eller lindre vonde ledd, ifølge eksperter. Oslo Skin Lab står likevel fast på at «The Solution» har effekt.

Kollagentilskudd fås kjøpt i helsekostbutikker og fra en rekke tilbydere på nett. Noen lover at kollagentilskuddene de selger skal redusere og forebygge rynker og bevare ungdommelighet, mens andre lover at tilskuddet skal lindre plager i muskler og ledd.

– Det er nesten helt umulig at kollagen fra kapsler eller pulver du tar kan gå inn og bli til kollagen igjen i huden din eller i leddene dine. Sannsynligheten er nesten lik null, sier professor Bjørn Steen Skålhegg ved seksjon for molekylær ernæring, Universitetet i Oslo, til ABC Nyheter.

Kollagen er et protein. Når man får i seg proteiner, brytes de ned til aminosyrer i fordøyelsen. Aminosyrene bruker kroppen til å bygge egne proteiner. Dermed er det ikke slik at kollagentilskudd automatisk blir til kollagen i huden eller leddene i kroppen, forklarer professor Bjørn S. Skålhegg og lege/forsker Ida K. Haugen. Foto: UiO / Nicolas Tourrenc

– Når du ser reklamene for kollagentilskudd er det nærmest som om det er manna fra himmelen. Men kollagen får vi allerede rikelig av fra kosten, fortsetter han.

Skålhegg forklarer at kollagen er det viktigste proteinet i bindevevet hos alle dyr.

– Så når du spiser maten din, enten det er kjøtt eller fisk, får du i deg ganske mye kollagen. Men du slutter ikke å bli gammel og rynkete av den grunn, sier han.

Stopper ikke aldring av hud eller nedbryting av leddbrusk

Kollagen er en viktig bestanddel i brusk, leddbånd, sener og ben.
Og ved aldring vil det brytes ned mer kollagen i huden enn det som tilføres, noe som vil føre til rynker.

Men verken kollagen du får fra maten du spiser eller kollagen som kosttilskudd vil stoppe aldring av hud eller hindre nedbryting av leddbrusk.

Forklaringen på det er enkel, ifølge Skålhegg:

Kollagen er et protein. Alle proteiner er bygd opp av aminosyrer, forklarer han.

– Aminosyrene er det som er felles for det du spiser og deg selv. For eksempel har fisken aminosyrer som minner om dine, melken har det og kjøttet har det, og til dels også planter.

– For at du ikke skal bli til det du spiser – du blir ikke til fisk av å spise fisk – må proteinene du spiser brytes ned til noe som er felles, og det er aminosyrer. Dermed er det slik at proteinet kollagen blir brutt ned til aminosyrer og blandet med aminosyrer fra andre typer protein.

Og det er altså ikke slik at aminosyrene som kommer fra kollagen er stemplet med at de kommer fra kollagen og dermed automatisk brukes til å lage kollagen i kroppen din, understreker professoren.

– Alle aminosyrene blir spredd rundt der de trengs i kroppen, for eksempel til å reparere leveren, til å lage hormoner eller hva som helst.

Ikke anbefalt etter forskningsoppsummering

I fjor kom en oversiktsstudie som tok for seg tidligere forskning på effekt av kosttilskudd ved slitasjegikt (artrose).

I forskningsanalysen som ble publisert i Rheumatology, undersøkte forskere all tidligere forskning på kosttilskudd mot slitasjegikt, inkludert to typer kollagentilskudd: kollagen hydrolysat og udenaturert kollagen type 2.

Selv om flere tidligere studier har vist effekt, så gir kollagen hydrolysat ingen signifikant bedring i funksjon eller smertelindring når resultatene analyseres samlet.

Forskerne finner bare to studier på effekten av udenaturert kollagen type 2. De to studiene finner små effekter, men dokumentasjonen er dårlig konkluderer forskerne.

Ingen av de to typene kollagentilskudd kom med på listen over tilskudd som forskerne mente man kunne anbefale til pasienter med slitasjegikt.

Kilde: Rheumatology og Lommelegen

– Anbefaler ikke kollagentilskudd mot slitasjegikt

Han får støtte fra Ida Kristin Haugen, som er lege og seniorforsker ved revmatologisk avdeling på Diakonhjemmet Sykehus og har sitt spesialfelt innenfor artrose.

– Kollagen er et protein. Når du spiser det så brytes det ned og ender opp som vanlige aminosyrer, som du ville fått i deg om du spiste vanlig proteinrik mat, sier hun til ABC Nyheter.

Haugen forteller at hun ikke anbefaler kollagentilskudd til sine pasienter.

– Det er ingen evidens for at det har effekt på verken smerte eller funksjon, eller at det skal bremse selve sykdomsutviklingen.

– Det er en del studier som er utført, men de fleste av dem er av dårlig kvalitet. Det er i dag ingen internasjonale retningslinjer som anbefaler kollagen mot artrose, sier forskeren.

Les også: – Hvis noen synes at jeg ikke er elskelig fordi jeg har rynker, så drit og dra

– Biologisk umulig at de virker slik produsentene lover

– Det finnes ulike kollagentilskudd på markedet, er det noen grunn til å tro at noen av dem er bedre enn andre, Skålhegg?

– Nei, for det er biologisk umulig at de virker slik produsentene lover.

– Er det grunn til å tro at kollagentilskudd vil bidra til å erstatte kollagen noe som helst sted i kroppen, der det minker som følge av aldring?

– Nei.

– Så kollagentilskudd gir ikke effekten produsentene lover, men kan det gi bivirkninger?

– I de mengdene de som folk får beskjed om at de skal ta for å få en effekt på hud og ledd, er det helt umulig at kollagenet gir bivirkninger. Det er snakk om mindre mengder kollagen enn det du spiser i kosten fra før av. Når du spiser kjøtt eller fisk, får du i deg mer kollagen enn ved å ta dette pulveret.

– Men kollagentilskudd er lett å selge, for det er smakløst og fargeløst, i motsetning til andre proteintilskudd.

– Så kjøper du slike kollagentilskudd får du hverken smak eller effekt for pengene?

– Det stemmer, svarer Skålhegg.

Det finnes en rekke studier som har undersøkt effekten av kollagentilskudd. Selv om noe forskning er publisert i det Skålhegg mener er anerkjente tidsskrifter, så har heller ikke disse studiene bidratt med dokumentasjon på at kollagentilskudd kan gi økt kollagen i bindevevet i kroppen.

Noen av dem som selger slike tilskudd, viser til forskning som skal dokumentere at kollagentilskuddene har den effekten de lover. Men denne forskningen er ikke til å stole på, ifølge Skålhegg.

– Mange av studiene er gjort av en og samme forsker eller forskergruppe, sier han.

– Effekten er i hovedsak indirekte

I vrimmelen av tilbydere av kollagentilskudd er Oslo Skin Lab, som selger kollagenpulveret «The Solution», godt synlige blant annet gjennom markedsføring i sosiale medier og via profilerte bloggere.

På sine nettsider skriver de at produktet reduserer og forebygger linjer, rynker og cellulitter.

ABC Nyheter ba Cecilie Nordstrøm som er chief marketing officer i Oslo Skin Lab og gründer bak «The Solution» om å svare på kritikken.

I en epost viser hun til tre studier de lenker til på nettsidene.

– Noen av disse demonstrerer eksempelvis at rynkedybden kan reduseres med opptil 50 prosent i løpet av åtte uker, med et gjennomsnitt på 20 prosent. Effekten er i hovedsak indirekte, ved at kollagenpeptidene tiltrekker og stimulerer en type bindevevscelle kalt fibroblaster. Dermed øker produksjonen av bindevevets basisstoff, og tilsvarende kroppens egen produksjon av kollagen, skriver Nordstrøm i Oslo Skin Lab.

– For å gi effekten som studiene viser, er kollagenet nødt til å være hydrolysert – det vil si brutt ned til kollagenpeptider i lengder som kan påvirke huden positivt. Kollagen i fisk og andre matvarer er ikke hydrolysert, fortsetter hun.

UiO-professor Skålhegg kjøper ikke denne forklaringen. Prosessen er den samme, uansett om kollagenet er hydrolysert og brutt ned til kollagenpeptider, forklarer han.

– Alle proteiner, også kollagenpeptider, brytes ned i mage og tarm. Hverken kollagen i preparatet eller i det såkalte hydrolysatet blir tatt opp i kroppen som peptider, kun som aminosyrer, sier han og fortsetter:

– De peptidene som det siktes til, finnes ikke annet enn i hydrolysatet og tas ikke opp og fraktes til stedet der de skal virke. Det finnes ikke bevis for dette. Hadde man tatt opp peptider fra såkalte hydrolysater så ville man blitt syk.

– Er du uenig i Skålhegg og Haugens beskrivelse av vitenskapen, Nordstrøm?

– Jeg nøyer meg med å understreke at våre produkter er basert på vitenskapelige studier av høy kvalitet, noe tilbakemeldingene fra kundene også underbygger.

– Betalt oppdragsforskning

I de tre studiene Oslo Skin Lab viser til er det flere av de samme forskerne som går igjen, og forsker M. Schunck, som er tilknyttet selskapet Collagen Research Institute i Kiel i Tyskland, er med i alle.

– Dette er betalt oppdragsforskning. Når man får penger fra en oppdragsgiver på denne måten, har man lett for å «please» den som man får penger av, sier professor Skålhegg.

– Er det objektive forskere, uten økonomisk motiv som står bak studiene dere viser til, Nordstrøm?

– Alle effektstudier på kommersielle produkter – inkludert eksempelvis legemidler – må finansieres, og dette gjøres av kommersielle aktører. Det som betyr noe i den sammenheng er at studiene holder høy vitenskapelig standard, altså at de er dobbeltblindet, randomisert og placebo-kontrollerte samt gjennomgått av uavhengige fageksperter før publisering. Samtlige av de studiene som ligger bak våre produkter holder denne standarden, svarer The Solution-gründeren og fortsetter:

– Fakta taler dermed for seg selv, uten hensyn til hvem som har finansiert studiene. Dette er en helt avgjørende del av vårt kvalitetssikringsarbeid, og gjør at vi kan tilby gode og trygge produkter til våre kunder.

Professor Skålhegg er uenig:

Skjevhet / bias i forskning

Bias (skjevhet) i forskning kan føre til at resultater ikke samsvarer med virkeligheten. Uintendert bias kan forekomme i alle ledd av forskningsprosessen. Dette må man være oppmerksom på. Tilsiktet bias er for fusk å regne. Bias er en utfordring i all forskning, skriver De nasjonale forskningsetiske komiteene på sine nettsider.

Kliniske studier som sponses av legemiddelindustri har mer fordelaktige funn og konklusjoner enn studier som ikke er sponset av produsentene, konkluderte en analyse fra Cochrane i 2017.

– Dette er ikke riktig. Kjøpt forskning på mat er vanskelig å tro på. De støtter seg på ufullstendig og ofte dårlig dokumentert kunnskap. De utelater vel etablert kunnskap om hvordan proteiner – også hydrolysater – blir brutt ned til aminosyrer i kroppen, på helt samme måte som alle andre proteiner man får i kosten, sier han.

Nordstrøm mener på sin side at Skålhegg underslår fakta.

– At forskning på effekt av kommersielle produkter finansieres av private er standard praksis, og helt ukontroversielt. Dette inkluderer som sagt også legemidler, så om man skulle følge Skålheggs logikk vil hans kritikk også måtte omfatte slike. Vi har vanskelig for å se et alternativ til dagens praksis. Det måtte i så fall kanskje vært at det offentlige stod for finansieringen av studiene, og det er helt urealistisk.

– Hva vil du si at deres kunder får igjen for 569 kroner per fire uker, eller drøyt 5000 kroner i året som abonnent på «The Solution», Nordstrøm?

– Hvor mye man er villige til å bruke på helse, utseende og velvære blir en veldig individuell vurdering. Men tilbakemeldingene vi får fra våre mange kunder er at de setter stor pris på å ha et naturlig alternativ til forebygging og reparasjon av alderstegn, som ikke minst gir naturlige resultater, svarer hun.

– Folk vil at det skal virke

I fjor skrev professor Skålhegg en artikkel i Norsk tidsskrift for ernæring sammen med professor emeritus Halvor Holm, der de to forklarer hvorfor det bildet produsentene tegner av kollagentilskudd ikke stemmer med vitenskapen. Han uttalte seg også om dette i TV 2-programmet «Helsekontrollen».

Men det ser det ikke ut som folk slutter å kjøpe produsentenes budskap og produkter.

– Det finnes ikke noen heksekur for aldring, sier Skålhegg.

– Men folk vil gjerne at dette skal hjelpe. En klype i nakken eller det å legge seg under kniven er det eneste som glatter ut rynkene, for en stund. Men man blir ikke så pen etterpå, så derfor bør man la det være, legger han til.

Det finnes også kremer med kollagen og sjampo med kollagen. Men heller ikke dette har noe for seg, understreker professoren.

– Kollagen er et langt fiberprotein som ikke vil trenge inn gjennom huden. Hvis huden slapp gjennom slikt ville det vært farlig for oss.

– Foruten å beskytte oss mot sola, er det lite vi kan gjøre for å forebygge at vi blir rynkete. Aldring er en aktiv prosess som gjør at kroppen lager mindre kollagen, legger han til.

På nett kan man også lese historier fra fornøyde kunder, som forteller hvordan de ble kvitt leddplager av å bruke kollagentilskudd.

– Hvordan kan det ha seg?

– Det er ikke uvanlig at hvis man bruker en behandling som man får høre at har god effekt, så kan man få det man kaller en placeboeffekt, svarer lege og seniorforsker Ida Kristin Haugen ved Diakonhjemmet Sykehus.

– Det ser man også i kliniske studier, at uansett om deltagerne får en sukkerpille eller et aktivt medikament, så blir alle til en viss grad bedre fordi de forventer å få en effekt. Artrose er også en sykdom som svinger i ulike stadier, og man kan få reduksjon i smerte i en god periode, legger hun til.

20:13 Vy presses av Forbrukertilsynet: – Vi har ikke ryddet bort kontantveskene20:11 Ytterligere 37 dommer vurderes i trygdeskandalen19:53 Ny pågripelse etter overfall på nordmenn i Panama19:37 Dette har vi ikke sett siden Watergate19:05 Hauglie: Nav visste i februar at trygdeskandalen omfattet straffesaker18:29 Framtredende forsker: – EØS er organisert hykleri18:24 Dopingsak ryster Romania før håndball-VM18:01 Voldtektsanmeldelse mot Julio Kopseng henlagt17:42 Bodø lufthavn åpnet etter drone-observasjon17:37 DN: Tankesmie donerer tilsvarende sum som de fikk av Jeffrey Epstein til ideelle organisasjoner17:15 Mann i 50-årene omkom i ulykke i Steinkjer16:36 To fengselsvakter siktet etter Epsteins dødsfall16:36 Vitne kalte Trump-samtale «upassende»16:13 Bjørnar Moxnes nektet adgang på ambulanseflybase15:24 – De første har trolig fått penger på konto15:21 Litauen avviser at Norge har gitt noe tilbake for Frode Berg-løslatelse14:54 Lå død i tre år med radioen på: – Åpenbart ingen som har savnet ham14:33 Lisa Aisato fikk årets bokhandlerpris14:06 Lagerbäck mer fornøyd enn spillerne14:05 Bokhandelkjeden Notabene er konkurs13:50 Kabinansatte: Ikke tving oss til å fly med MAX-flyene13:32 Blir ikke sextiltalt: – Bevisene holder ikke13:27 Mann anholdt i Berlin mistenkt for innkjøp av bombematerialer12:51 Curling-EM: Ny seier til Norge12:48 Dopingsak ryster Romania før håndball-VM12:35 Vi spiser mindre sukker enn noensinne, men fortsatt for mye salt og fett12:28 Russland har hentet hjem 32 barn av IS-medlemmer12:27 Regjeringen vil utrede forbud mot homoterapi11:48 Elvestuen får kritikk for hemmelighold11:38 SAS kutter flyvninger etter uroligheter11:36 Vestlige gisler løslatt etter flere år i Talibans fangenskap11:04 Mistenkt mellommann pågrepet på Malta etter journalistdrap11:04 Sp vil ha avgiftskutt på 3,7 milliarder10:59 Tyrkia har pågrepet 101 soldater for å støtte islamsk predikant10:58 Dommen mot Mazyar Keshvari ankes10:57 Nesten en million alderspensjonister i Norge10:15 Mali: 24 soldater drept i ekstremistangrep10:08 Barnevernet får ny korreks fra EMD – Ropstad lover å lytte09:54 Nye bomstasjoner gir mindre i kassa enn ventet09:35 Rapporter: Tre medlemmer av iranske sikkerhetsstyrker knivdrept09:34 Nord-Korea ut mot Sveriges meglerinnsats09:32 Hongkongs ledelse sier demonstranter må overgi seg09:23 Forbrukerrådet: – La dama kjøpe bilen09:09 Hareide fortvilet tross EM-jubel09:08 Sørloth etter sitt «hattrick»: – Jeg går for fire strake09:06 Pårørende til lastebil-ofrene må betale for å hente de avdøde til Vietnam08:51 Norsk IS-mistenkt angrer på brev til UD07:51 Nesten halvparten av de ansatte i Oslo kommune har ikke fast jobb07:10 Spania-sjef Moreno fikk sparken – erstattes av Enrique07:08 – Jeg og stoler 100 prosent på min kone, men vi deler ikke passord07:00 Frode Berg: Jeg er dømt for spionasje, men er ingen spion06:48 Millionoverskudd for orienterings-VM06:46 Digitaliseringsministeren ber foreldre holde barna unna smarttelefoner06:31 Spillerne etter Malta-kampen: – Dette lærer vi av06:30 Nordmenn mer skeptiske til norsk økonomi framover06:25 Nav-skandalen: Regjeringen visste allerede i 201706:00 Oppbemanner for å håndtere Nav-skandalen05:50 Dette skjer i dag05:49 Israel hevder å ha skutt ned raketter fra Syria05:44 Ny studie vekker oppsikt: 1 av 20 barn utsettes for grov vold i hjemmet05:42 Dette skjedde i natt05:38 Burger King saksøkes for kjøttsmitte til vegetarburger05:30 Ekspert: – Norge forpliktet til å hente hjem Syria-barn05:18 Trumps lege avviser spekulasjoner om presidentens brystsmerter05:09 Ugland-skipet Bonita har forlatt Benin04:30 Hongkongs ledelse ber demonstranter overgi seg03:59 Flere døde i gruveulykke i Kina03:43 Forskere har utviklet et belegg som skal hindre bæsjen i å feste seg i skåla03:22 To av tre jordmødre på Ahus har vurdert å si opp02:46 Kina sier bare de kan bestemme over Hongkongs lover02:28 Politiet med stort etterslep på uttransporteringer02:05 Røyk fra skogbranner gir farlig luft i Sydney01:47 Mellom 30 og 40 nyfødte omplasseres av barnevernet årlig01:04 Dæhli imponerte, men måtte ut med hamstringtrøbbel00:59 Nynazister delte ut propaganda på skoler i Danmark00:49 King frykter strekk00:31 Tyrkia truer med nye angrep i Syria00:20 Norge slet på Malta, men avsluttet EM-kvalifiseringen med 2-1-seier23:32 USA godtar Israels bosetninger på Vestbredden23:21 Muslimske ledere anmelder SIAN etter Koran-brenningen i Kristiansand22:36 Norge slet på Malta, men avsluttet EM-kvalifiseringen med 2-1-seier22:29 Innbyggere i Sør-Varanger ber E-tjenesten holde seg unna lokalbefolkningen22:24 Julio Kopseng etterforskes for to nye voldtekter21:02 Ekspert: Flyskam ikke biter på nordmenn20:50 USA endrer syn på Israels bosetninger20:28 Danmarks statsminister forstår Macrons syn på NATO20:03 28-åring dømt til 16 års fengsel for å ha drept faren sin20:01 Et flertall av amerikanerne vil avsette Trump19:23 Tre menn varetektsfengslet etter vold på Hadeland i helgen19:04 Frode Berg møtte etterretningssjef Morten Haga Lunde mandag18:55 Uføretrygdede på minstesats får ikke fri rettshjelp18:47 – Dronning Elizabeth er den ultimate feminist18:46 Over 100.000 barn internert i USA18:39 Ropstad kunne løftet en viktig debatt – men feilet18:31 Forslag om forbud mot machete sendes på høring17:58 Avduket i natt: Nå strømmer norske kunder til17:57 Tre personer er drept ved Walmart i Oklahoma17:51 Frode Berg vil snakke til pressen tirsdag kveld17:42 Kraftig økning i avskogingen i Amazonas17:38 WADA varsler Russland-dom i desember