Meny

Kommunale Oslo Havn ber om hjelp til å riste av seg verstingstempel

Her er Roar Langaards egen video som han mener beviser at det er sosial dumping hos det kommunale selskapet Oslo Havn KF.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oslo ber Arbeids- og sosialdepartementet om hjelp mot ITF-stemplet den kommunale havna har fått som en sosial dumping-plass.

Den 16. oktober 2017 vedtok den internasjonale transportarbeiderføderasjon ITF å erklære Oslo Havn KF for bekvemmelighetshavn (Port of Conveniance, POC).

Et slikt stempel for havner, som visstnok bare én havn til har fått i verden, tilsvarer statusen som bekvemmelighetsflagg har for skip.

Begrunnelsen for en slik verstingbetegnelse er at det kommunale havneselskapet, under det rødgrønne byrådet ledet av Raymond Johansen (Ap), tillater sosial dumping på bekostning av organiserte havnearbeiderne.

Nå skriver Oslo Havn KF i sin nød til Arbeids- og sosialdepartementet ledet av Anniken Hauglie (H), og ber om hjelp til å bli kvitt verstingstemplet.

«Oslo Havn KF er av den oppfatning av at det er urimelig å erklære Oslo havn
som POC. Oslo Havn KF og Oslo kommune bruker de virkemidler vi rår over for
å motvirke sosial dumping.», skriver havneselskapet i brevet til departementet, som ABC Nyheter har fått innsyn i.

Les også: Havnearbeidere kastet ut av Oslo havn

– Jeg kunne ikke drevet bordell

– Det er feil å si at de har gjort hva de kan. De har blitt varsla av oss om at det drives sosial dumping. Men det eneste de gjør, er å innkalle operatørene i Oslo Havn og si til dem at de ikke skal drive med sosial dumping, sier en opprørt leder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard, til ABC Nyheter.

SOSIAL DUMPING: Roar Langaard mener Oslo kommune og det Oslo Havn KF vrir seg unna ansvaret for å stoppe sosial dumping. Foto: Privat

– De påstår at de ikke kan gjøre mer med det. Men hadde jeg leid en leilighet og drev et bordell, ville jeg bli kasta ut, legger han til.

Langaard viser til at alle som leier havneplass i Oslo, har leiekontrakt med Oslo Havn KF.

De påstår at de ikke kan gjøre mer med det. Men hadde jeg leid en leilighet og drev et bordell, ville jeg bli kasta ut

I ryggen har han offentlige erklæringer fra både Byrådet i Oslo og Oslo Havn KF , som har erklært at det ikke skal skje sosial dumping i Oslo havn, og at ILO-konvensjon 137 som sikrer organiserte havnearbeideres fortrinnsrett til å losse og laste, skal følges.

I praksis mener bryggesjauerne at det skjer sosial dumping. De organiserte havnearbeiderne, som etter flere års utestengelse fra mange jobber i Oslo havn har skrumpet til 15 mann, har fint lite å gjøre.

Les også: Ap-topper var med på å overlate Oslos containerhavn til tyrkiske Yilport

Bakom lurer EU-konkurransen

Oslo Havn KF, som har Roger Schjerva (Ap) som styreleder , påpeker at Norge som stat er folkerettslig forpliktet av ILO137, men at konvensjonen ikke binder norske innbyggere eller virksomheter.

Til nå har norske forpliktelser blitt sikret gjennom tariffavtaler i havnene. Bryggesjauerne har i uminnelig tid sikret sitt arbeid gjennom Losse- og lastekontorer. Den ordningen ville arbeidsgiverne ha vekk, og fikk EU-lovverket med seg på laget.

Gjennom den såkalte Holship-dommen slo Høyesterett imidlertid fast at denne ordningen strider med EUs regler for fri konkurranse og etableringsrett, som Norge på grunn av EØS-avtalen må følge.

Les også: EU med knusende seier over norske bryggesjauere i Høyesterett

– Byrådet og havna på arbeidsgivernes parti

Roar Langaard avviser imidlertid at Oslo-politikerne og det kommunale havneselskapet kan påberope seg ikke å ha ytterligere ansvar for at sosial dumping skjer i havna i hovedstaden.

– Vi har seks rapporter fra ITF, som Oslo Havn er klar over, som viser det motsatte. Det er ikke uten grunn at Oslo havn er erklært som bekvemmelighetshavn. Det er veldig alvorlig, og veldig sjelden at det skjer, sier han.

– Men hva går den sosiale dumpingen ut på?

– I mange tariffavtaler ombord i båtene er det en klausul som sier at der det er havnearbeidere, skal sjøfolk ikke losse og laste båtene. I Oslo blir sjøfolk til å gjøre det likevel. De har kanskje 35-40 kroner timen. De blir satt til å gjøre en jobb de ikke skal gjøre i Oslo, men ikke til norsk lønn, sier Langaard.

– Vi er nå 15 organiserte som får veldig lite å gjøre. I fjor anslår jeg at vi utførte fem årsverk. De dagene det ikke er på jobb, er gutta hjemme, forteller foreningslederen.

– Hva sier du til at byrådet lar selskapet henvende seg til departementet på denne måten?

– Jeg tror Byrådet sammen med Oslo Havn har tatt parti med arbeidsgivernes og NHOs tolkning. De prøver å lure folk og å dempe stemningen. Jeg er veldig skuffa. Under valgkampen var Raymond og de andre skjønt enige om at ILO-konvensjon 137 selvfølgelig skulle følges i Oslo.

Les også: Alle havnearbeidere får ny tariffavtale

Les brevet fra Oslo Havn KF

Populært