Politikk
Norsk arbeidsliv i EØS:
EU med knusende seier over norske bryggesjauere i Høyesterett
Holship Norge frikjennes fra Transportarbeiderforbundets (NTF) og LOs søksmål og får dekket alle sine sakskostnader.
Havnearbeiderne tapte dermed striden om fortrinnsretten til lasting og lossing av skip.
Havnekonflikten har vart i over tre år. Transportarbeiderforbundet har siden 2013 boikottet selskapet for å hindre ansatte i Holship å losse og laste skip i Drammen havn.
Men liknende stridigheter går for seg i mange norske havner.
NTF og LO dømmes også til å betale 7,9 millioner kroner i saksomkostninger til Holship Norge AS, Bedriftsforbundet og NHO.
Les også: Dette satte LO som betingelser i 1992 for å si ja til EØS-avtalen
Splittet Høyesterett
En splittet Høyesterett gir Holship rett, ut fra EØS-avtalen i striden om NTFs boikottaksjoner for å sikre de organiserte havnearbeidernes, fortrinnsrett til arbeid ved Drammen havn.
Det ble klart klokka 10 fredag, etter en årelang prinsippstrid.
Stridens kjerne er at det danskeide selskapet Holship nektet å undertegne tariffavtale med Norsk Transportarbeiderforbund om losse- og lastearbeid i Drammen havn.
Dermed utløste Transportarbeiderforbund boikottaksjoner for å tvinge Holship til å undertegne tariffavtalen som gir havnearbeidere fortrinnsrett til losse- og lastearbeid.
Les også: Støre forutsetter at Høyesterett følger EU-lovverket i arbeidslivsspørsmål
– Vi gi effektive havner
Holship sier via sin advokat Nicolay Skarning at de er lettet over avgjørelsen.
– Resultatet vil gi oss åpne, gode og effektive havner, hvor blant annet Norsk Transportarbeiderforbund fortsatt vil ha en sentral rolle, sier Skarning.
Ifølge Holship, EFTA-domstolen som har uttalt seg i saken og EU-kommisjonen, er fortrinnsretten bryggesjauerne har i den norske tariffavtalen, i strid med EUs lovverk.
Sju av de 17 dommerne som stemte i plenum, ga arbeidstakersiden rett.
Men flertallet kom til at formålet å ivareta arbeidstakerinteressene ikke rettferdiggjør restriksjonene på den frie bevegeligheten i EØS-avtalen.
Flertallet i Høyesterett viste til EFTA-domstolens uttalelse.
Mindretallet mente at EUs unntak for tariffavtaler fra konkurransereglene, gjelder i Holship-striden.
Les også:
Denne dansken kan kverke Høyesteretts innflytelse på norsk arbeidsliv
Havnearbeidere gir ikke opp
Havnearbeiderne mener politikerne må endre loven etter at de tapte striden mot selskapet Holship i Høyesterett.
– Vi er fryktelig skuffet. Dette kan medføre at vi går tilbake til løsarbeidersamfunnet og sosial dumping ved norske havner, sier leder Lars M. Johnsen i Transportarbeiderforbundet til NTB.
Forbundet vil ikke gi opp kampen. Med bistand fra LO har de allerede startet arbeidet med å vurdere hvilke spor de kan følge videre.
Johnsen mener regjering og Storting må endre loven i lys av dommen. Han viser til at Norge har forpliktelser overfor havnearbeiderne gjennom den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO).
– Den forpliktelsen ligger på staten. Når den ikke kan ivaretas gjennom en tariffavtale, må det forankres på en annen måte, for eksempel ved å endre lov eller forskrift, sier han.
Transportarbeiderforbundet vurderer også å ta videre rettslige skritt internasjonalt. Enten ved å gå til EFTAs overvåkingsorgan ESA eller til Menneskerettighetsdomstolen.
Les også: LO: – Brudd med norsk Grunnlov hvis Høyesterett gir Holship rett