Bryggesjauere ute av Oslo Havn:

Havnearbeidere kastet ut av Oslo havn - sperret Color Line

MOT SKVISING: Vogntog etter vogntog ble i dag hindret i å kjøre ombord i Color Fantasy i Oslo Havn i dag. Bryggearbeiderne er utestengt fra jobben sin og aksjonerer. Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.
MOT SKVISING: Vogntog etter vogntog ble i dag hindret i å kjøre ombord i Color Fantasy i Oslo Havn i dag. Bryggearbeiderne er utestengt fra jobben sin og aksjonerer. Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.

Etter en lang dragkamp er havnearbeiderne i Oslo Havn blitt fratatt sine jobber. Nå aksjonerer de for å få dem tilbake. Oslo kommune, NHO og bransjen insisterer på å få havnearbeiderne vekk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Det forbauser meg hvor langt NHO og en kommunal bedrift som Oslo Havn er villig til å gå. Vi møter veggen, mens oslopolitikerne sitter og ser på.

Det er onsdag og bryggesjaueren Anders Wennevold står utenfor ferjeselskapet Color Lines terminal i Oslo.

Sammen med andre aktivister i Oslo Bryggearbeideres Forening og sympatisører, sperrer han innkjørselen til Color Fantasy, som om et par timer setter kursen mot Kiel i Tyskland.

Wennevold er blant titalls bryggearbeidere på Oslo Havn som har blitt utestengt fra sin jobb, trass i en tariffavtale som gjelder fram til 2016. Tariffavtalen gir dem enerett på lasting og lossing, men har også arbeidstidsbestemmelser som har vært en torn i øyet på ledelsen av den kommunale havna, og næringslivet.

Color Line er bare en av en rekke selskaper som ikke lenger tillater de organiserte bryggesjauerne å gjøre jobben de har hatt enerett på - til nå.

Nå aksjonerer bryggearbeiderne ved å stoppe vogntogene som skulle ha kjørt ombord. Sjåførene får en løpeseddel og en prat, og vinkes videre til en omkjøring.

Banneret som flagrer i vinden med påskriften «Union Busting» signaliserer aksjonistenes budskap om hva de mener skjer:

Fagforeningsknusing.

Les også: Streikende havnearbeidere i Tromsø politianmeldt

– Er de imot sosial dumping, da?

– Dette er en viktig kamp. For Color Line bryter tariffavtalen, sier anføreren for flokken, den pensjonerte fagforeningsmannen Vegard Holm.

– Det kan bryggearbeiderne selvsagt ikke akseptere. NHO har en strategi for å knekke havnearbeiderne, sier Holm, som har støttet havnearbeidere som blir forsøkt presset ut flere steder i landet .

– LO har fra dag én sagt de støtter havnearbeiderne. Kritikken er at de ikke tar del i den praktiske kampen, sier Holm.

Når det gjelder politikerne i Oslo bystyre, som eier havneselskapet Oslo Havn KF (Kommunalt Foretak), er det bare partiet Rødt som får godkjentstempel av Anders Wennevold.

– Politikerne sier de er imot sosial dumping, men sitter helt stille! utbryter han.

I dag setter ikke aksjonistene hardt mot hardt. Etter et par timer slipper de inn alle som skal med ferja.

Yilport nekter tariffavtale

Kampen gjelder alle terminaler i Oslo med unntak av tre operatører. Verst for havnearbeiderne er at hele driften av containerhavna, etter en anbudskonkurranse, fra 1. februar ble satt ut til det tyrkiske selskapet Yilport - i 20 år.

– Yilport nekter å inngå tariffavtale med oss. Vi prøver på alle måter å komme i kontakt med dem. Men det er håpløst, sier nestleder Tommy Torgersen i Bryggeriarbeiderforeningen til ABC Nyheter.

– Det er arrogant overfor det norske arbeidslivssystemet å nekte å forhandle, sier nestlederen i foreningen, som er tilsluttet Norsk Transportarbeiderforbund i LO.

Kommunal havn med skjult spill

Ifølge Torgersen har det i flere år pågått et arbeid bak kulissene for å få skviset ut bryggesjauerne, som til nå har hatt enerett på å håndtere lossing og lasting. I stedet ønsker transportselskapene å bruke billigere arbeidskraft.

Oppsiktsvekkende nok har det kommunale selskapet Oslo Havn KF deltatt i et arbeid bak kulissene for å få dette til. I et strateginotat fra desember 2012, summeres det opp en felles strategi «for konkurransedyktige og effektive terminaler» mellom havneselskapet og operatørene.

På side 2, som ABC Nyheter har fått, listes det opp fire alternativer.

Det første er «Forhandlingsveien». Alternativ 2 er «Samfunnsmessig påvirkning for lettere å få en avklaring». He er ett av punktene at «Det skrives et brev som på mest mulig objektiv måte forklarer hvorfor fortrinnsretten til bryggearbeiderne gjør det vanskelig å nå målet om mer gods på sjø.»

Alternativ 3 har den talende tittelen «Obstruksjonsveien - hvordan kan vi obstruere slik at bryggearbeiderne vil endre seg.»

Les fra Oslo Havn KFs strateginotat

Bernt Stilluf Karlsen styrer

Næringslivsmannen og Venstre-politikeren Bernt Stilluf Karlsen er styreleder Oslo Havn KF.

– Hvorfor ønsket dere ikke lenger organiserte bryggearbeidere ved Oslo Havn?

– Vi har ikke noe ønske om det ene eller andre. Det er operatørene som ønsker det, sier Stilluf Karlsen til ABC Nyheter.

– I et strateginotat fra 2012 er Oslo Havn med på å drøfte ulike muligheter for å fjerne de organiserte havnearbeiderne, blant annet «Obstruksjonsveien». Har det vært en naturlig virksomhet for et kommunalt foretak å gjøre det havnearbeiderne kaller fagforeningsknusing?

– Vi har vært engasjert i å få produktivteten opp i havnen.

– Driften av containerhavna er satt ut til tyrkiske Yilport, som nekter å inngå tariffavtale med Transportarbeiderforbundet og ikke har ansatt noen av de eksisterende havnearbeiderne. Er Oslo Havn KF komfortabel med å ha gitt et så stort oppdrag til et selskap som ikke vil ha tariffavtale?

– De har tariffavtale med de som har ansatt. Men de er ikke organisert hos Transportarbeiderforbundet, sier styreleder Bernt Stilluf-Karlsen.

Parat med lokal avtale med Yilport

Ved virksomhetsoverdragelsen fra 1. februar overtok Yilport kranførerne. De er organisert i fagforbundet Parat i arbeidstakersammenslutningen YS.

Ledelsen i Parat støtter bryggearbeidernes rett til å få en avtale mellom Transportarbeiderforbundet og Yilport.

– Vi fikk henvendelse fra Transport om sympatiaksjon. Vi støtter deres prinsipper. Men i Parat er det medlemmene som må bestemme aksjoner selv. Og våre medlemmer i Yilport, noen og tyve, ønsket ikke det, forteller nestleder Vegard Einan til ABC Nyheter.

– Vår lokale forening har inngått en lokal avtale for kranførere, som ble virksomhetsoverdratt. Men forbundets hovedavtale gjelder ikke på Yilport, sier han.

– Det som ikke er løst, er at de ikke vil inngå tariffavtale med dem som er registrerte havnearbeidere, sier Vegard Einan.

Personvernpolicy