Vil utvikle selvkjørende båter på Oslofjorden

Den første båten skal leveres av firmaet Hyke allerede mot slutten av 2022 som en del av en effektiv, miljøvennlig, stillegående og økonomisk bærekraftig mobilitetsløsning.
Den første båten skal leveres av firmaet Hyke allerede mot slutten av 2022 som en del av en effektiv, miljøvennlig, stillegående og økonomisk bærekraftig mobilitetsløsning. Foto: Sara Aarøen Lien
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I fremtidens byutvikling må vi se inn på smartere løsninger enn å bruke dagens allerede overbelastede veinett. Ved å utnytte Oslofjorden til transport vil vi frigjøre plass i trafikken og utnytte et stort ledig areal, sier masterstudent Magnus Kjelsaas ved OsloMet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I masteroppgaven sin utvikler Kjelsaas teknologi som en del av førerløse båter basert i Oslofjorden.

- Båtene skal styres ved hjelp av kunstig intelligens. De skal kunne automatisk både legge til kai, ta på og av passasjerer, kjøre en planlagt rute og unngå hindringer underveis. Prototypen som Kjelsaas jobbe med styres fra land, og på selve båten er det montert kamera og gps, heter det i en pressemelding fra OsloMet.

Den første båten skal leveres av firmaet Hyke allerede mot slutten av 2022 som en del av en effektiv, miljøvennlig, stillegående og økonomisk bærekraftig mobilitetsløsning.

Samtidig jobbes det med autonomi utvikling som gir løsning fra Hyke fleksibilitet og dynamikk som igjen øker fordelene ved bruk av løsningen i urbane strøk.

Selvkjørende båter vil gjøre Oslofjorden og mange andre byer med vannveier rundt om i verden mer tilgjengelig for publikum. Foto: Hyke
Selvkjørende båter vil gjøre Oslofjorden og mange andre byer med vannveier rundt om i verden mer tilgjengelig for publikum. Foto: Hyke

– Båter som beskrevet vil gjøre Oslofjorden og mange andre byer med vannveier rundt om i verden mer tilgjengelig for publikum. I konseptet til Kjelsaas kunne man også gjort slike båter tilgjengelig for privatpersoner, som en vanntaxi. Dette vil være et godt alternativ til familier som ikke har råd til egen båt, og man vil heller ikke trenger å ta båtlappen. I tillegg er det miljøvennlig siden båtene er 100% elektriske, sier Kjelsaas.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Åpner havlaboratorie

I september 2021 åpnet OsloMet Oceanlab – havlaboratoriet på Filipstadkaia, en ny arena innenfor havteknologi, bærekraft og miljøvern på Tjuvholmen i Oslo. Med Oceanlab ønsker OsloMet å skape et møtested mellom akademia, næringsliv, myndigheter, skoler og andre som vil bygge bro mellom forskning, utvikling, innovasjon, undervisning og samfunnskontakt.

OsloMet satser sterkt på forskning innen fremtidens byutvikling, og har signert en samarbeidsavtale med Hyke. Avtalen omfatter blant annet samarbeid om studentprosjekter i bachelor/ masteremner, praksis, etter- og videreutdanning forsknings- og innovasjonsprosjekter samt deltagelse i relevante styrer, utvalg og råd på Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD).