Ikke autopilot for selvkjørende busser

Oslos første selvkjørende bussrute, linje 35, mellom Kontraskjæret og Vippetangen åpnet i mai med to selvkjørende busser. Kjøretøyene som brukes er modellen Arma levert av NAVYA. Bussene er elektriske med sitteplass til 11 passasjerer. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Oslos første selvkjørende bussrute, linje 35, mellom Kontraskjæret og Vippetangen åpnet i mai med to selvkjørende busser. Kjøretøyene som brukes er modellen Arma levert av NAVYA. Bussene er elektriske med sitteplass til 11 passasjerer. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Erfaringene så langt viser at selvkjørende busser ikke går knirkefritt. I Oslo har de automatiske kjøretøyene en «vert» med, og i Gjøvik ble bakkene for bratte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å kjøre med hovedstadens to selvkjørende busser har vært svært populært. På to uker har bussene, Mats og Oda, fraktet 5.500 passasjerer de få hundre meterne fra Vippetangen til Kontraskjæret i hovedstaden. Men kjøretøyene er ikke helt førerløse, skriver Dagens Næringsliv.

Begge bussene, man med kapasitet på elleve passasjerer, har en egen vert med som passer på at automatikken gjør det den skal. Det har vist at uforutsette ting som blomsterpotter og fotgjengere kan være et problem.

At førerløse busser ikke er helt enkelt viser også erfaringene fra Gjøvik, som var den første byen i Norge til å teste ut den nye teknologien. I en rapport som byen nylig overleverte Miljødirektoratet avdekkes flere utfordringer, blant annet at de selvkjørende bussene ikke er så gode til å håndtere kjøring i bakker. I rapporten som Oppland Arbeiderblad omtalte først, går det fram at girkassa på bussen røk tre ganger i løpet av testperioden på to måneder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– At girkassen røyk skyldtes nok dårlig motorstyring. Bussen var ikke testet i bakker. Motstridende signaler gjorde at den bremset og gasset samtidig. En gang trillet bussen bakover i bakken, men verten klarte å stoppe den, sier Bjørnar Kruse, klima- og miljørådgiver i Gjøvik kommune til DN.

Stavanger var første by ut med selvkjørende busser allerede i 2016. Også der gjorde de seg erfaringer som at tåke og snø var hindre som kunne sette bussene helt ut av spill. Likevel er man der positive til videre utprøving.