Meny

– Yoga kan holde hukommelsessvikt på avstand

– Historisk sett er yoga ansett for å være gunstig i forbindelse med aldringsprosessen, skriver forsker Harris Eyre i studien som er publisert på Journal of Alzheimers Disease. Foto: Colourbox
Ny forskning hevder kombinasjonen yoga og meditasjon vil kunne gjøre underverker for kognitive funksjoner hos eldre.

Våre kognitive funksjoner har med vår evne til tenkning, intellektuelle og mentale prosesser i hjernen å gjøre. Men evnen til å huske, lære og organisere informasjon når vi tenker, kan utsettes for svikt. Nå foreslår imidlertid en ny forskningsstudie, publisert i mai-utgaven av Journal of Alzheimers Disease, at løsningen kan ligge i yoga og meditasjon.

Les også: Dette er de nye, store treningstrendene

Sammenliknet med minnetrening

Et team av forskere fra amerikanske UCLA og australske University of Adelaide er de første som har sammenliknet yoga og meditasjon med minnetrening som til nå har vært ansett som den beste metoden for å hanskes med mild kognitiv svekkelse.

I sentrum for forskernes oppmerksomhet var en gruppe på 25 der samtlige var minst 55 år gamle. Alle de 25 hadde vist tegn på mild kognitiv svekkelse som gav seg til kjenne gjennom at problemer med hukommelser, som for eksempel at de glemte hvor de la fra seg ting. Noen opplevde at navn på venner og familie brått ble som visket bort.

Deltakerne ble delt inn i to grupper og fulgt med argusøyne gjennom en tremåneders periode der behandling med enten yoga, meditasjon eller minnetrening sto på menyen. Alle deltakerne fikk hjerneskanning og fullførte minnetester på både begynnelsen og slutten av perioden.

Les også: – De sunneste menneskene er overvektige og robuste

Mindre plaget av angst og depresjon

Resultatene viste at alle deltakerne viste like forbedringer i verbale hukommelsesferdigheter som er nødvendig for å blant annet huske navn.

Til gjengjeld viste de som trente yoga og meditasjon en høyere grad av forbedring i visuell-romlige hukommelsesferdigheter. Dette er ferdigheter som hjelper deg med å huske steder og evnen til å navigere.

Som om ikke det var nok, fikk forskerne påvist at yoga- og meditasjonsgruppen viste større forbedringer når det kom til depresjon, angst, mestring av og evnen til å motsette seg stress.

Les også: Høyere nivå av fysisk aktivitet knyttes til lavere risiko for 13 kreftformer

(Saken fortsetter under)

Yoga kan like gjerne gjennomføres hjemme som på treningssenter. Foto: Colourbox

Sikker og rimelig løsning

– Historisk sett er yoga ansett for å være gunstig i forbindelse med aldringsprosessen, skriver Harris Eyre i studien som er publisert i mai-utgaven av Journal of Alzheimers Disease.

– Denne studien viser imidlertid den vitenskapelige demonstrasjonen av nevnte fordel. Dermed har vi konvertert historisk kunnskap i forhold til det høye bevisnivået som kreves før leger kan anbefale en behandlingsmetode for sine pasienter.

Harris får støtte av sin kollega, Helen Lavretsky.

– Hvis du eller dine pårørende prøver å forbedre hukommelsen eller oppveie risikoen for å utvikle hukommelsestap eller demens, kan en vanlig praksis av yoga og meditasjon være både en enkel, sikker og rimelig løsning, mener hun.

Les også:

Kvinner kan med god samvittighet sove litt lengre enn menn

– Spill motvirker depresjon hos eldre

– Innetilværelsen har overtatt samfunnet vårt fullstendig

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus