Meny

ÅRSAKER TIL TRØTTHET:

Derfor føler du deg alltid trøtt

DEN EGENTLIGE GRUNNEN BAK GJESPEN: – I nesten alle tilfeller er stress grunnen til at du føler deg trøtt og søvnig. Ni av ti som sliter med trøtthet har stress som hovedårsak, sier søvnveileder Mikael Rasmussen ved Senter for Stress og Trivsel i København, til Det Nye. Foto: Colourbox.com

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nei, hvor mange timer du sover om natten er ikke årsaken.

Konsekvenser av for lite søvn:

På kort sikt:

  • Dårligere vurderingsevne
  • Dårligere konsentrasjon
  • Lettere for å tenke negativt
  • Hodepine
  • Redusert reaksjonstid
  • Generelt sett blir du mer følelsesmessig ustabil
  • Mer stress

På lang sikt:

  • Tidligere aldring
  • Dårligere immunforsvar
  • Mer utsatt for sykdommer
  • Høyere risiko for utbrenthet


(Kilde: Søvnveileder Mikael Rasmussen ved Senter for Stress og Trivsel i København)

Snork... Du har sovet åtte timer, men fortsatt føles hodet tungt samtidig som øynene svir. Alt du vil er å gjemme deg under den varme og gode dyna noen timer til. I løpet av dagen føles også kroppen døsig.

Du har høydepunkter i løpet av dagen med mye energi, men havner også ned i gropen der du gjesper og gleder deg til det blir kveld slik at du kan legge deg igjen. Hvorfor er det slik?

Man kan påstå at trøtthet har blitt den nye folkesykdommen. Og det er faktisk en årsak til trøtthet som skiller seg klart ut.

Les også: Derfor bør du sove med hunden i sengen

– I nesten alle tilfeller er stress grunnen til at du føler deg trøtt og søvnig. Ni av ti som sliter med trøtthet har stress som hovedårsak.

Det sier søvnveileder Mikael Rasmussen ved Senter for Stress og Trivsel i København. Han forklarer hvorfor.

– En stresset hjerne vil ikke kunne gi deg dyp og kvalitetsfull søvn. Negative tanker, bekymringer og stress vil aktivere hjernen, noe som gjør at du mister den dype delen av søvnen som normalt er første halvdel av natten, forklarer han.

Les også:  Skarpere lys kan gi bedre søvn

Kun lett søvn

Videre forteller Rasmussen at en aktiv hjerne ikke vil stoppe å være aktiv etter at du har sovnet. Den vil fortsette å bearbeide tankene samtidig som du sover helt lett.

– Når du ikke får den dype søvnen i løpet av natten klarer ikke hjernen å restituere seg ordentlig. Det vil føre til trøtthet i løpet av dagen, selv om du har sovet lenge nok. I tillegg kommer bivirkningene som dårlig konsentrasjon, dårlig vurderingsevne og nedstemt humør.

– På lengre sikt ser vi at fedme, hjerte- karsykdommer og et generelt dårlig immunforsvar er konsekvenser av en for aktiv hjerne ved leggetid, sier han.

Les også:   Problemer med å sove om natten?

Søvnforsker og professor ved Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen, stemmer i.

– Selv om du sover nok i mengde, kan du bli søvnig dersom kvaliteten på søvnen ikke er god nok. En god natts søvn har tilstrekkelig med dyp søvn, og er ikke oppstykket, sier han og legger til:

– Graden av stimulans kan påvirke søvnkvaliteten i stor grad. Mye indre stimulans som tankekjør, spenninger, angst, fantasi og bekymringer vil redusere søvnigheten. Det samme gjelder ytre stimulans som dagslys, spennende opplevelser, sosial interaksjon og fysisk aktivitet.

Les også:   Mye og lite søvn kan påvirke hjerterisiko

ER DU STRESSA?: – Negative tanker, bekymringer og stress vil aktivere hjernen, noe som gjør at du mister den dype delen av søvnen som normalt er første halvdel av natten, sier søvnveileder Mikael Rasmussen ved Senter for Stress og Trivsel i København, til Det Nye. Foto: Getty Images

Ro ned før du skal sove

Det er altså mye som kan føre til en såkalt aktiv hjerne. Felles for alle påvirkningsfaktorene er at det er vesentlig å roe ned hjernen før du skal sove. Uansett stressnivå vinner du ikke på å ta det med deg i sengen.

Rasmussen anbefaler å se på soverommet ditt som en bekymringsfri sone.

– Skap en overgangsfase mellom soverommet og de andre rommene. Du skal forbinde sengen din med noe godt og behagelig. Hvis du legger deg og merker at du ikke kan stoppe negative tanker, bør du forlate sengen igjen. Gå i et annet rom, flytt fokuset og gå tilbake når du føler deg klar, råder han.

Hvis sengen din blir en plass du ligger og bekymrer deg eller stresser over noe, vil nemlig hjernen ubevisst assosiere sengen med stress og at du ikke får sove. Dette kan bli et negativt mønster.

Derfor anbefaler ekspertene at du tar deg tid til å forberede hjernen på søvn.

– Innen en time før du skal sove bør du begynne å forberede deg. Skru av skjermer og alt av sosiale medier. Kjenn etter hvordan kroppen din har det, og gjør noe som får hjernen til å slappe av, som for eksempel å lese en bok eller å løse Sudoku. Hvis du lærer deg noen gode avspenningsøvelser, kan det være til god hjelp.

Les også:  – Kroppens celler eldes altfor raskt hos folk som sover lite

Stress er overrepresentert

– Men det finnes mange flere årsaker til trøtthet, gjør det ikke?

– Jo. Faktorer som mangel på viktige næringsstoffer og inaktivitet kan naturligvis også gjøre at du føler deg trøtt. Fysiske smerter som gjør at du ikke får sove, vil selvfølgelig også påvirke søvnkvaliteten, sier Rasmussen og legger til:

– Likevel er stress den absolutte overrepresenterte årsaken til at folk føler seg trøtte. Selv om du kanskje ikke føler deg stresset selv, kan hjernen din være unødvendig mye aktiv, noe som gjør at du får dårlig søvnkvalitet.

Les også:  Slik får du sove på flyet

LIKE TRØTT MORGENEN ETTER: – Selv om du sover nok i mengde, kan du bli søvnig dersom kvaliteten på søvnen ikke er god nok. En god natts søvn har tilstrekkelig med dyp søvn, og er ikke oppstykket, sier søvnforsker og professor ved Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen. Foto: Getty Images

En vond sirkel

Stress betyr altså dårlig søvnkvalitet. Dårlig søvnkvalitet = følelsen av trøtthet. Kanskje det er på tide å roe ned?

– I dag lever folk flest travle liv. Man skal være så effektiv som mulig, og prestere best på jobb samtidig som man skal ha tid til familie og venner. I tillegg spiller sosiale medier en viktig rolle for mange, da dette kan ødelegge for konsentrasjonen og avslapningen, sier han.

Les også: Når du hoster så du ikke får sove om natten

Det hele kan fort bli en vond sirkel.

– For dårlig søvnkvalitet kan med høy sannsynlighet gi deg depresjoner og negative følelser. Dette kan igjen føre til at du ikke får sove på kvelden, sier han.

Du er sikkert lei av å høre det, men vi sier det igjen: Pust med magen, kjenn etter hvordan kroppen din har det, og prøv å ta alt i et LITT langsommere tempo. Det vil lønne seg!

Les også:

– Feminisme handler også om friheten til å vise pupp!

– Jeg løp i hamsterhjulet fra tidlig til sent!

Derfor skal du digge kroppen din!

Saken er opprinnelig publisert på klikk.no

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus