Flybransjen opplever bølge av bonussvindel
Kunder opplever at bonuspoeng er blitt stjålet. SAS mener det er snakk om organisert internasjonal kriminalitet.
I et intervju med NRK forteller kommunikasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen at selskapet de siste månedene har avdekket omkring 100 tilfeller der medlemmer i Eurobonus-ordningen er blitt frastjålet bonuspoeng.
– Hvis kundene tar kontakt med oss, vil poengene komme på plass, sier kommunikasjonssjefen som samtidig oppfordrer til å politianmelde forholdet.
Bonuspoengsvindelen, som ifølge Johansen kommer i bølger, skjer ikke som følge av hackerangrep mot SAS. I stedet er det mistanke om passordlekkasjer fra andre tjenester. Poengene, som blant annet er benyttet gjennom reisebyråer i land som Kina, Korea og Ghana, overføres til fiktive personer. Reisene er blitt tatt ut hovedsakelig i Asia og Afrika.
– Vårt klare råd er at man bytter passord ofte, og ikke bruker de samme detaljene overalt i den digitale verden, sier Johansen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPresseansvarlig i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson, sier til NRK at deres CashPoints-program er blitt utsatt for forsøk på svindel.
– Svindel, eller tyveri av lojalitetspoeng er et økende problem i bransjen. Vi har sett noen få tilfeller av dette, men ikke i form av tyveri fra medlemmers CashPoints kontoer. Vår erfaring er heller at utenlandske profesjonelle aktører leter etter måter å tjene poeng på sine kunders reiser, forklarer Holmbergh Jacobsson.