Trans Dinarica: 4000 kilometer på sykkel gjennom åtte land

Klar for 5000 kilometer på sykkelruten Trns Dinarica Trans Dinarica fra det skogkledde landskapet i Slovenia, åssidene i Montenegro og Nord-Makedonia, elvene i Bosnia og Serbia, kystlinjene til Kroatia og Albania og nasjonalparkene i Kosovo.
Klar for 5000 kilometer på sykkelruten Trns Dinarica Trans Dinarica fra det skogkledde landskapet i Slovenia, åssidene i Montenegro og Nord-Makedonia, elvene i Bosnia og Serbia, kystlinjene til Kroatia og Albania og nasjonalparkene i Kosovo. Foto: Trans Dinarica
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ihuga sykkelturister kan snart legge ut på en pedaldrevet reiser som strekker seg gjennom åtte land på Balkanhalvøya. Ruten er for syklister som ikke er redde for ujevnt underlag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 2024 kan sykkelturister legge ut på eventyr på den nye Trans Dinarica-sykkelruten, som med sine 4000 kilometer strekker seg gjennom åtte land på Balkan.

Ferden på jernhest er lagt opp med 100 dagsetapper - hver på rundt 50 kilometer. Trans Dinarica går fra det skogkledde landskapet i Slovenia, åssidene i Montenegro og Nord-Makedonia, elvene i Bosnia og Serbia, kystlinjene til Kroatia og Albania og nasjonalparkene i Kosovo.

– Detaljert navigasjon

Ruten er blant annet organisert av sykkelferiespesialistene i GoodTrail, som lager rutekonsepter og fremmer sykkelruter.

– Detaljert navigasjonsinformasjon vil være tilgjengelig slik at folk kan planlegge hvert trinn av reisen. Dette er for eksempel fasiliteter, severdigheter og UNESCOs verdensarvsteder, nasjonalparker, overnatting og restauranter, sier Alex Crevar fra GoodTrails til Lonely Planet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Slik går sykkelruten Trans Dinarcia som er tilgjengelig fra i år. Foto: Trans Dinarcia
Slik går sykkelruten Trans Dinarcia som er tilgjengelig fra i år. Foto: Trans Dinarcia

For eventyrlystne syklister

Spesielt fokuserer Trans Dinarica-ruten på å tilby et produkt for eventyrlystne sykkelturister som også ønsker å oppleve kultur.

– Ruten går ikke langs alle større byer på veien. I stedet har ruteskaperne jobbet med å spre turistene slik at ruten blir bærekraftig, sier Alex Crevar fra GoodTrail.

Håpet er at også mindre lokalområder vil nyte godt av denne ordningen. Syklister som ønsker å bevege seg ut på traseene kanal ikke forvente jevn asfalt og vedlikeholdte sykkelveier. Noen etapper går også over ekstremt ujevnt terreng og på grusveier.

En av rutens utviklere forteller at det for eksempel bygges asfalterte veier i fjellene i Albania, men at de først og fremst er beregnet på biler. Fordelen med grusveiene er at turister må ferdes utenfor allfarvei. Det bidrar til å desentralisere turismen på et sted som Albania, hvor vakker natur ikke er mangelvare.

Sykkelruten Trans Dinarica har også blitt fremhevet på Lonely Planets Best in Travel-liste for 2024.