Katatrofeskipet «Amoco Cadiz» utenfor Bretagne er blitt en dykkermagnet

En dykker svømmer gjennom restene av det som er verdens største skipsvrak. Foto: Boris Horvat/AFP
En dykker svømmer gjennom restene av det som er verdens største skipsvrak. Foto: Boris Horvat/AFP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Førti år etter at den sank, har de ødelagte restene av en supertanker på havbunnen utenfor Nord-Frankrike blitt et populært mål for dykkere - når været tillater det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den 16. mars 1978 gikk det liberisk-registrerte tankskipet «Amoco Cadiz» på grunn ved Portsall Rocks på Bretagne-kysten, tre sjømil utenfor Frankrike. Tankskipet på mer enn 330 meters lengde og 227.000 tonn ble regelrett kløyvd i to på revene utenfor den lille havnen i Portsall.

Forliset resulterte i den femte største oljeforurensningskatastrofen gjennom tidene.

230.000 tonn råolje

Bretagnes kyst ble sterkt forurenset av 230.000 tonn råolje, tusenvis av soldater og frivillige brukte tre måneder på å rydde opp en 360 kilometer lang kyststripe. Men grunnet mangelfullt oljevernutstyr, dårlig planlegging og dårlig vær, var det kun 35.000 tonn olje som ble samlet opp.

Les også: Her kan du dykke ned til krigs- og skipshistorien

(Saken fortsetter under)

16. mars 1978 grunnstøtte supertankeren «Amoco Cadiz» tre nautiske mil utenfor byen Portsall i Bretagne, Frankrike, etter problemer med roret. Foto: AP

20.000 fugler døde

Over 20.000 sjøfugler døde som følge av katastrofen som forårsaket store skader på fuglelivet og dyre- og plantelivet i sjøen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fiskerinæringen og hummer- og østersproduksjonen led enorme tap, mens turistnæringen stupte.

Lokale borgermestere og regionale myndigheter tilbrakte 14 år i retten før de vant og fikk kompensasjon fra det amerikanske selskapet som eide skipet.

I dag er de sorte bølgene for lengst borte, men forskerne studerer fremdeles utslippets langtidsvirkninger.

Naturen tok sin «hevn»

Men for de som dykker ned til «Amoco Cadiz», ser det ut til at naturen har tatt sin «hevn» på det som er verdens største skipsvrak. Det en gang så majestetiske tankskipet ligger på 25 meters dybde, med skroget brutt opp i flere separate, rustende deler.

Det er ellers tydelige tegn på at livet omsider har vendt tilbake. Skipsvraket er dekket av skoger med tang og tare, og stedet der det ligger, er preget av en rik marin flora og fauna.

Foto: Boris Horvat/AFP