Her kan du dykke ned til krigs- og skipshistorien
Dersom du vil dykke skikkelig tilbake i historiebøkene, kan disse vrakene på havets bunn være verdt et besøk med dykkermaske og svømmeføtter.
Havbunnen er tidvis full av skipsvrak som har sunket til en kald, våt grav. Med tiden er flere blitt dykkermål, og nyhetsbyrået AFP Relaxnews har satt sammen en liste over seks vrak og skipskirkegårder du kan besøke.
Scapa Flow (Skottland)
Scapa Flow er et sund på Orknøyene nord for Skottland som er velegnet som naturlig havn ettersom sundet ligger beskyttet til. Da tyskerne led nederlag i første verdenskrig, ble den tyske keiserlige flåte holdt tilbake i Scapa Flow i påvente av utfallet av fredsforhandlingene i Versailles.
Men i 1919 beordret den tyske admiralen Ludwig von Reuter at alle skip skulle senkes for å forhindre at de kom i britiske hender. 64 skip ble senket og ni sjømenn mistet livet, de siste omkomne i første verdenskrig. I dag er Scapa Flow en av verdens største skipskirkegårder.
Les også: Fem gode grunner til å la Indonesia bli neste feriemål
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenUSAT Liberty (Bali, Indonesia)
Bali er en av verdens mest kjente dykkedestinasjoner med innbydende farvann for undersjøiske oppdagelsesreisende og et vell av dykkerskoler som tilbyr sertifiseringskurs. Det er også et flott sted for mindre erfarne dykkere å jakte på sunkne skip ettersom havbunnen utenfor nordøstsiden av øya er det siste hvilestedet for USAT Liberty.
Skipet, som ble torpedert av japansk ubåt under andre verdenskrig, ligger kun 25 meter fra land. Opprinnelig lå vraket på land, men lavastrøm fra Mount Agung-utbruddet skjøv skipsvraket tilbake i havet i 1963.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSS Thristlegorm (Egypt)
Vraket av dette skipet fra den britiske handelsflåten, som frakter militært utstyr til soldater under andre verdenskrig, er et must å skulle besøke for alle som befinner seg i Suez-kanalen med dykkermaske. Det 126 meter lange skipet ligger 30 meter under vann og er nesten helt intakt.
Artikkelen fortsetter under annonsenSS Thristlegorm sank til sin våte grav etter å ha blitt bombet av det tyske flyvåpenet i 1941. Ammunisjonen om bord eksploderte og forseglet dermed skipets skjebne. Tar du turen ned dit, kan du se lasten som blant annet inneholder et lokomotiv, en luftvernkanon, lastebiler og motorsykler. Dersom du ønsker å utforske hele vrak, er det nødvendig med minst to dykk.
Les også: 13 tips til deg som vil prøve dumpster diving
Pearl Harbour (Hawaii)
Konsekvensene av det japanske angrepet på Pearl Harbor, som var en viktig amerikansk marinebase under andre verdenskrig, har skapt en ettertraktet destinasjon for alle dykkere som ønsker å utforske historien i egen høye person.
Vrakene fra denne viktige begivenheten i verdenshistorien er ikke lett tilgjengelig. Imidlertid er området også hjem for andre krigsrelikvier. Et av disse er YO-257, en amerikansk oljetanker som er blitt senket for å skape et kunstig korallrev.
Artikkelen fortsetter under annonsenChuck Lagoon (Mikronesia)
Mikronesia ligger midt i Stillehavet og er hjem en stor undersjøisk gravplass for japanske skipsvrak fra landets store marinebase under andre verdenskrig. Den amerikanske hæren angrep flåten i 1944, og i dag kan dykkere utforske flere japanske skipsvrak rundt øyene Dublon, Eten, Fefan og Uman.
Artikkelen fortsetter under annonsenHøydepunkter inkluderer Fujikawa Maru, som i dag er dekket i koraller, og Shinkoku Maru, hvor en sykestue og operasjonsbord er synlige. Dykkere kan også komme tett på en ubåt som, i stedet for å bli bombet, sank til bunns da mannskapet glemte å lukke lukene.
Umbria (Sudan)
Umbria regnes for det mest imponerende skipsvraket ved Port Sudan i Rødehavet og ble berømt takket være filmskaperen Hans Haas og den franske marineoffiseren og oppdagelsesreisende Jacques Cousteau.
Skipet fraktet en forsendelse med bomber i all hemmelighet, og ble senket av mannskapet etter å ha blitt arrestert av britiske offiserer i 1940. Det 153 meter lange italienske skipet er fremdeles intakt og du kan utforske innsiden av det.
Oversatt og tilrettelagt av Roger Grosvold
Les også:
Dykker fant forsvunnet ubåt etter 74 år