Les om prosjektetStatus: 45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km
Les mer45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km

Tilbakeblikk «To på strømmen» - uke 1:Den første ildprøven er bestått

I full fart.
I full fart.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du noen gang prøver å komme deg fra Lindesnes til Nordkapp, vil du på et eller annet tidspunkt i løpet av turen innse hvor langt det faktisk er.

Kommentar: Roger Grosvold
Journalist, ABC Nyheter
Kommentar: Elisabeth Bergskaug
Journalist, ABC Nyheter

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

For oss kom dette tidspunktet på dag to. En rute vi trodde skulle være på cirka 90 kilometer, utvidet seg til å omfatte 110 beinharde kilometer på sykkelsetet fordi vi ikke hadde lest kartet riktig. Deretter vokste etappen til 130 siden den tiltenkte veien på et punkt viste seg å være stengt og vi ble dermed tvunget til å ta en solid omvei.

Vi kom oss til slutt trygt frem – slitne, svette og stolte over at vi hadde klart det. Riktignok var vi begge spent på hvordan kroppen ville fungere dagen etter, ingen av oss har vært på langturer med sykkel før vi gikk i gang med dette prosjektet og kroppen blir kjørt hardt fra morgen til vi er fremme en gang ut på dagen.

Men hver morgen har vi våknet og blitt overrasket over at til tross for litt stive lår og legger, så går det overaskende fint å sette seg tilbake på setet og tråkle videre til neste by. Selv ved første ukes slutt, med 420 kilometer på baken, føles kroppen høvelig bra.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les om prosjektet: «To på strømmen»: Et elektrisk eventyr gjennom Norge

Video: Se starten av To på strømmen fra Lindesnes fyr.

Flotte møter og verdens beste utsikt

Noe som kommer naturlig opp når vi ser tilbake på inntrykk og opplevelser denne første uken, er menneskene vi har møtt og intervjuet underveis. Som for eksempel Kjell Olsen , en av Norges to siste fyrvoktere på Lindesnes fyr, møtet med mesterkokk Nicolai Ellitsgaard på Norges eneste undervannsrestaurant «Under» i Lindesnes, familien Fuglestein i Lyngdal som tar deg tilbake i tid på Paulsens Hotell og Harald Berentsen i Egersund som mener øl er blitt den nye vinen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så må det jo sies at vi har verdens beste utsikt når vi sykler oss opp gjennom Norge langs sjøveien. Det fantastiske og varierte landskapet som i løpet av en eneste dag kan gå fra kyststriper til bortgjemte skogsstier, fjelltopper med bratte stigninger for slitne kropper, samt små lokalsamfunn og store byer med et veikart som kan skape frustrasjon når man skal krysse for å komme til den andre siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan følge eventyret vårt enda tettere på Facebook ved å klikke her.

Video: Første dag oppsummert: - Er det langt igjen til toppen eller?

Rørt over grenseløs gjestfrihet

Men noe av det sterkeste inntrykket vi sitter igjen med når vi nå er i mål med den første uken på tur, er den grenseløse vennligheten og hjelpen vi opplever å få fra fremmede vi møter underveis. En campingeier i Egersund forbarmet seg over de to stakkarslige syklistene og ga oss søppelsekker til å ha på innsiden av veskene, samt en stor flaske forfriskende brus. En hytteeier i Stavanger lot oss låne skotørker slik at vi kunne starte opp dagen etter med tørre sykkelsko, mens en utleier i Fitjar ønsket oss velkommen med mat og øl på bordet.

Knall og fall på Jæren. Da er det fint å ha en god kollega med seg på tur som hjelper deg opp igjen. Etter at han har tatt bilde, selvfølgelig.
Knall og fall på Jæren. Da er det fint å ha en god kollega med seg på tur som hjelper deg opp igjen. Etter at han har tatt bilde, selvfølgelig.

Så må vi ikke glemme Bjørn og Ståle som fant oss via vår Facebook-gruppe og tok kontakt. Bjørn kom som sendt fra oven på et tidspunkt der vi var fortapte i regntunge Stavanger og fulgte oss på sykkel trygt frem til campingen. Dagen etter troppet Ståle opp med sykkelen sin og sørget ikke bare for at vi enkelt fant veien til bussterminalen, men overtalte bussjåføren til å la oss få komme med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En fremmed på bussen overhørte oss mens vi snakket om sykkelrute og kom med kloke råd om hvor vi heller burde dra for å unngå trafikk samtidig som vi fikk nyte flotte omgivelser med minimalt av trafikanter på veien. Da vi kom til Haugesund, ble vi invitert hjem til en venn og hans kone på et velsmakende kinesisk middag etterfulgt av en uforglemmelig teseremoni der vi fikk smake på noe av det beste kinesisk te har å by på.

Les også: Hvordan sitte riktig på sykkel?

Video: Dag to oppsummert: Stengte veier, regn og motbakker.

Tvilens øyeblikk

Det har vært øyeblikk underveis denne første uken hvor vi begge har spurt oss selv om dette virkelig er noe vi gjør frivillig. Vi har lært verdien av å pakke riktig i sekkene slik at vi ikke må grave oss ned i jakten på regntøy mens det bøtter ned, at det er viktig å være tørr på beina og være sikker på ruten før man drar. Vi har lært at man trenger mer mat enn man kanskje skulle tro og at humøret kan stige betraktelig bare ved å gumle litt energibar, og at 24 timer er for få i løpet av et døgn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Vindfullt, men flott på Jæren.
Vindfullt, men flott på Jæren.

Ikke minst har vi lært at elsykkel kun hjelper deg så langt som du er villig til å tråkke, de som sier at å sykle elsykkel er det samme som å kjøre moped vil få seg en kraftig overraskelse den dagen de setter seg på el-sete. Men elsykkelen hjelper deg med det lille ekstra pushet du trenger for å klare en uoverkommelig bakke, til å gi deg litt boost både på fart og mestringsfølelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi tilbakela de nødvendige 130 kilometrene for å komme oss frem til etappens mål, og den mestringsfølelsen vi kjente på kan knapt beskrives. Samtidig gjør det unektelig noe med selvtilliten å føle at ildprøven er bestått. De neste ukene vil utvilsomt by på utfordringer – utstyr som svikter, regnvær som pisker i ansiktet, feilberegning av avstander og veivalg, bratte stigninger som aldri ser ut til å ta slutt.

Nå er vi kommet til Fitjar og vi er klare for å fortsette reisen opp mot Nordkapp. Men først skal det bli godt med en vel fortjent hviledag.

Les også: Denne kompetansen må du ha før du skal på langtur med sykkel

Video: Dag tre oppsummert: Endelig på Jæren.

Video: Dag fire oppsummert: Tunneler skaper trøbbel.

Video: Dag fem oppsummert: Dyr i veibanen og spektakulære syn: