Les om prosjektetStatus: 45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km
Les mer45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km

Denne kompetansen må du ha før du skal på langtur med sykkel

<p>Hvis du er en helt normal person uten noen spesielle sykdommer, hemninger eller liknende så behøver du ikke trene for en langtur. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix</p>
Hvis du er en helt normal person uten noen spesielle sykdommer, hemninger eller liknende så behøver du ikke trene for en langtur. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix

– Du må vite hva du skal kle deg i ut fra temperaturer, er et av flere gode råd fra Øyvind Wold i Syklistenes Landsforening, som selv har tilbakelagt mer enn to hundre tusen kilometer på sykkelsetet.

Som ivrig frilufts- og sykkelskribent har Øyvind Wold tilbakelagt mangfoldige strekninger rundt om Norge på sykkelsetet siden han prøvde sin første terrengsykkel i 1989. En tur i Nordmarka åpnet øynene hans for at sykling var det rette for ham. Det tok ikke lang tid før han dro av gårde på sykkeltur med vesker og oppakning.

– Jeg skulle ønske jeg visste tidligere hvor gøy og deilig det var. Hvor vakkert Norge er, hvor utrolig mange hyggelig folk som bor i Norge. Du blir kjent med folk på en helt annen måte enn om du kjører bil. Hvis jeg hadde visst det skulle jeg ha reist av gårde mye før, sier han til ABC Nyheter.

– Da jeg la ut på min første langtur, oppdaget jeg en frihetsfølelse som ikke kan sammenliknes med noe annet. Hvis du har med deg telt, sovepose og underlag så kan du dra hvor du vil og sove hvor du vil. Det er ingen som bryr seg og du er kjempefri. Det er en ekstrem følelse å kunne styre din egen hverdag.

ABC Nyheter sykler Norge på langs: «To på strømmen»: Et elektrisk eventyr gjennom Norge

Iskalde fingre i sommernorge

I tillegg til tallrike artikler gjennom årenes løp har Wold skrevet flere sykkelbøker. Sammen med Lars Erik Sira har Wold skrevet «Langtur på sykkel i Norge» der duoen legger frem tips til hvordan planlegge og gjennomføre en langtur på sykkelsetet. Den erfarne syklisten har flere gode råd som det vil lønne seg å ha i bakhodet når det planlegges lengre sykkelturer.

– Etter en halvtime-trekvarter så merker man at man blir litt sånn småeuforisk og glad, og du får lyst til bare fortsette å sykle, forteller frilufts- og sykkelskribent Øyvind Wold. Foto: Privat
– Etter en halvtime-trekvarter så merker man at man blir litt sånn småeuforisk og glad, og du får lyst til bare fortsette å sykle, forteller frilufts- og sykkelskribent Øyvind Wold. Foto: Privat

– Du må vite hva du skal kle deg i ut fra temperaturer. Det virker som en selvfølge, men det er det ikke. Som regel kan du klare deg med mindre enn du tror, det er en kompetanse som du må ha eller som du kjapt må lære deg fordi du verken vil være for varm eller for kald.

I boken svarer han og Sira på spørsmål de har mottatt fra lesere om for eksempel hva man bør pakke, hvilke sykkelvesker som er de beste og om man bør sykle med sykkelsko eller vanlige treningssko. For de som lett blir frossen på fingrene, anbefaler Wold vanntette votter.

– Jeg har frosset mye på hendene mens jeg har vært på sykkeltur, så jeg ville tatt med meg noen ordentlige votter. Det er sommer, men sommer i Norge kan være dritsurt, særlig i Nord-Norge. I kjølig regn mister jeg fort følelsen i hendene.

Les også: Forandret av gjestfrie Norge

Viktigheten av å vite trykk

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Men minst like viktig er det å kunne lappe og skifte en slange og vite hvilket trykk dekket ditt skal ha (hint: det står på siden av dekket).

– Skaff deg en pumpe med trykkmål så du vet at det er riktig trykk for det har veldig mye å si for hvordan sykkelen oppfører seg og hvordan den triller. Du må kunne gjøre enkle justeringer på gir og bremser. Det er ikke vanskelig, man må bare lære det. Husk at du må ha med deg et lite multiverktøy og du lære deg på forhånd å bruke det.

(Saken fortsetter under)

En feil mange nybegynnere gjør, er å ta med seg for mye bagasje. Det er mye man ikke trenger når man skal ut på langtur i Norge. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix
En feil mange nybegynnere gjør, er å ta med seg for mye bagasje. Det er mye man ikke trenger når man skal ut på langtur i Norge. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix

Trafikkregler er det jo lurt å kunne og ikke minst lurt å følge. Dersom du er hensynsfull, vil du oppleve mindre friksjon med andre trafikanter.

– I tunneler må du ha lys og du bør også ha refleksvest for sikkerhets skyld. Det er heller ikke alle tunneler det er lov å sykle gjennom, så du bør gå inn på en tunnelguide som gir deg oversikt over hvilke du ikke kan være i. Det er gode grunner til at du ikke kan sykle i enkelte tunneler. De er ofte veldig lange og mørke, det er lite lys og det kan være tungtrafikk.

Ja til sjokolade og småkaker

Et annet og minst like viktig punkt på listen er mat og drikke.

– Du bør helst være litt proaktiv å spise og drikke før du blir sulten og tørst. Kanskje få i deg noe hver halvannen time for å holde blodsukkeret ditt oppe. Du vil kanskje gå på noen smeller i starten hvor du kjenner at du blir sur og grinete, men da lærer du av det og så går det mye lettere.

Wold anbefaler ellers å gå for mat med mye næring, som for eksempel nøtter, sjokolade, cookies og rosiner.

Du bør med andre ord ikke være på slankekur når du skal ut på langtur på sykkel?

– Nei, du bør heller tenke motsatt når du går i butikken: Hva har mest kalorier? For å si det sånn så kan du ikke bare spise salat når du er på sykkeltur. Du må få i deg rundt tre tusen kalorier hver dag.

Storslått dronestunt: Lofoten slik du aldri har sett det før

Fysisk sterk i skinka

Totalt har Øyvind Wold syklet mer enn to hundre tusen kilometer. Den lengste turen hans gikk fra Bodø til Otta og strakk seg over 23 dager fordelt på 130 mil via diverse omveier underveis. Hvis du er en helt normal person uten noen spesielle sykdommer, hemninger eller liknende så behøver du ikke trene for en langtur, mener han.

– Det er et interessant spørsmål fordi det er mange som lurer på akkurat det og som tenker at de må ha trent på SATS i tre måneder. Men det skal ikke være nødvendig for en helt alminnelig A4-person er i middels god form.

– Bare legg ut på tur og husk å ta det rolig de første dagene.

(Saken fortsetter under)