Fare for Norwegian-streik fra lørdag

STREIKEFARE: Det er overhengende fare for streik blant de skandinaviske pilotene i Norwegian fra og med lørdag. Foto: Norwegian Air Shuttle
STREIKEFARE: Det er overhengende fare for streik blant de skandinaviske pilotene i Norwegian fra og med lørdag. Foto: Norwegian Air Shuttle

Den første streiken blant Norwegians piloter kan være et faktum fra midnatt lørdag. Da går meklingsfristen ut.

De skandinaviske pilotene i flyselskapet Norwegian har forhandlet i mer enn tre måneder om en ny tariffavtale med arbeidsgiveren, uten å lykkes. Riksmekler Nils Dalseide skal mekle mellom partene fra torsdag. Streikefaren vurderes som overhengende, melder NRK.

Meklingsfristen er satt til midnatt natt til lørdag. Pilotene vurderer etter det NRK erfarer at streikefaren er overhengende fordi det står om grunnleggende prinsipielle spørsmål.

– Det overordnede er at kostnadene for pilotene i Norge, Sverige og Danmark er for høye. Det kreves at våre vilkår dramatisk forverres dersom vi skal være med videre på det eventyret som Norwegian har vært, sier Halvor Vatnar, leder i Norwegian Pilot Union.

Les også: Norwegian varsler kutt etter milliardtap

Fagforeningsknusing

Lønnsfrys, lengre arbeidsdager og mer fleksible arbeidsnøkler som kan endres på kort varsel, er noen av kravene fra arbeidsgiver, ifølge Vatnar.

Norwegian-ledelsen skal etter det NRK erfarer ha signalisert at inntil 200 av pilotene risikerer å bli nedbemannet dersom ikke kostnadene kuttes

Vatnar beskylder i VG Norwegian-sjef Bjørn Kjos for fagforeningsknusing.

– Vår erfaring de siste fire årene er at Kjos ønsker å bli kvitt oss, og at han kjører en strategi med fagforeningsknusing. Han ønsker ikke fast ansatte piloter, men innleide piloter til uanstendige vilkår. Vi skal tynes og vår tariffavtale raseres, sier Vatnar til avisen.

Les også: Norwegian raste på børsen etter dårlig årsresultat

Vil ikke kvitte seg med fast ansatte

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian avviser påstandene om at de vil kvitte seg med fast ansatte norske piloter.

– Tvert imot: Norwegian ønsker å beholde erfarne og kompetente piloter i Skandinavia. Dersom du er tilsatt ved Oslo-basen og starter din arbeidsperiode der, får du naturligvis norsk lønn, og er du tilsatt ved London-basen og starter arbeidsperioden din der, får du naturligvis britisk lønn. Det kan jo ikke være slik at norske piloters vilkår skal eksporteres til baser i andre land.

Han peker også på en tøff konkurransesituasjon og et elendig fjorår for flyselskapet da de gikk med 1,6 milliarder kroner i underskudd.

– I lys av dette, er det ingen tvil om at vi må omstille oss for å kunne overleve i fremtiden og ha et flyselskap med utgangspunkt i Norge.

Personvernpolicy