Norwegian varsler kutt etter milliardtap

BEKYMRET KJOS: – Det er helt åpenbart at vi vil få et annet konkurransebilde tre– fire år ned i løypa enn det vi har i dag. (Foto: NTB scanpix)
BEKYMRET KJOS: – Det er helt åpenbart at vi vil få et annet konkurransebilde tre– fire år ned i løypa enn det vi har i dag. (Foto: NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian gikk med 1 milliard kroner i minus i 2014. Nå vil Bjørn Kjos svinge pisken over de ansatte for å få kostnadene ned.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjoråret framstår som et «forferdelig» år om man ser isolert på det, vedgår Norwegian-sjefen. Konkurransen er svært hard i flymarkedet, og det må kuttes i kostnadene, advarer han.

– Det er helt åpenbart at vi vil få et annet konkurransebilde tre– fire år ned i løypa, sier Kjos til NTB.

– Vi må være beredt på å møte den situasjonen. Vi må kutte kostnadene og få opp produktiviteten. Vi må rett og slett bli mer effektive.

Reaksjon: Norwegian i fritt fall på børsen

Krever mer av de ansatte

Det er spesielt i de skandinaviske landene kostnadene er for høye, mener Kjos. Han mener situasjonen i Skandinavia ikke er bærekraftig på sikt.

Ryanairs signaler om økt satsing i Norge gjør ikke saken enklere.

– Vi må greie å konkurrere mot alle, inklusive Ryanair, sier Kjos.

I klartekst betyr det at de ansatte må yte mer.

– De må opp på en effektivitet som alle andre. Skandinavia ligger etter i effektivitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Passasjerene vil derimot ikke merke noe, lover han. Kjos varsler at Norwegian vil forsøke å stabilisere driften i 2015, uten større endringer i reisetilbudet.

Stort intervju: Kjos: – 2014 har vært helt anderledes enn vi så for oss

Hard konkurranse

Utviklingen mot lavere kostnader i Skandinavia er uunngåelig, mener analytiker Ivar Andreas Lemmechen Gjul i Fondsfinans.

– Hvis de etablerte aktørene ikke følger med på denne trenden, vil de bli utkonkurrert av utenlandske selskaper, sier han til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjul tror dette er noe også de ansatte i Norwegian vil måtte erkjenne.

– Det kommer nok flere forhandlingsrunder, men jeg tror begge parter ser hvor det bærer hen. Konkurransesituasjonen vil fortsette å være intens, sier Gjul.

– Det var mer lukrativt å være ansatt i flybransjen i gamle dager enn det kommer til å være i framtida, konstaterer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: SAS øker forspranget på Norwegian

Kraftig vekst

Gjul mener samtidig at Norwegian har gode utsikter for å kunne gå i pluss igjen i 2015.

– Underliggende er utviklingen noe bedre enn det kan se ut som ved første øyekast, sier han.

Det samme mener analytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank.

– Det er svært få selskaper i Europa som har et kostnadsnivå som er så lavt som Norwegian, og den underliggende veksten i markedene er god, sier han til NTB.

Norwegian har vært gjennom en periode med kraftig vekst og hadde en omsetning på 19.540 millioner kroner i fjor, opp 25 prosent fra 2013. Passasjertallet har samtidig økt med 16 prosent.

– Vi har lagt en grunnmur nå for et framtidig veldig sterkt Norwegian. Vi har helt andre forutsetninger nå enn vi hadde for ett til to år siden, sier Kjos.

Les også: Ryanair-sjefen: – Kjos er en sikrusartist

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har hamstret drivstoff

I fjor forsvant pengene riktignok ut igjen. Sluttresultatet for 2014 ble et tap på 1.050 millioner kroner.

Tapet kommer etter sju år med overskudd.

Men en stor del av tapet forklares med at Norwegian har valgt å hamstre drivstoff mens prisen er lav. Det ble kjøpt inn drivstoff for 459 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor, og dette vil bidra til lavere drivstoffkostnader i 2015, forklarer Kjos.

En annen viktig faktor er at krona har svekket seg. Samtidig har Norwegian hatt store problemer med den nye Dreamlineren. Den er nå blitt mer stabil, forsikrer Norwegian-sjefen.

– Som alle andre fly vil den av og til rammes av tekniske feil og dårlig vær. Men den har gått veldig bra de siste månedene.