Hurtigruten avbestiller grønne motorer på grunn av coronakrisen

Hurtigruten har avbestilt gassmotorer til tre skip på grunn av coronakrisen. Her er det nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen ved kai i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Hurtigruten har avbestilt gassmotorer til tre skip på grunn av coronakrisen. Her er det nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen ved kai i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hurtigruten har avbestilt gassmotorer til tre skip på grunn av coronakrisen. Skipene skulle konverteres fra diesel til gass for å redusere utslipp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hurtigruten hadde opprinnelig bestilt motorer til å konvertere seks skip fra dieseldrift til LGN, det vil si flytende naturgass som drivstoff. Nå er motorene til tre av skipene avbestilt, skriver Teknisk Ukeblad.

Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten sier at planen fortsatt er å bygge om tre skip til LNG-drift.

– Ingen prosjekter er kansellert eller droppet. Men i kjølvannet av coronakrisen kan det komme endringer og justeringer. Tre av skipene skal oppgraderes til batteri- og gassdrift som planlagt. Disse blir også de første cruiseskipene i verden som går på biogass. Ytterligere ett skip er allerede ferdig oppgradert med helt nye lavutslippsmotorer og annen teknologi, sier Ege.

Han opplyser at rederiet vil bruke biodiesel for å oppnå de nødvendige CO2-reduksjonene i henhold til kravene fra Samferdselsdepartementet.

Hurtigruten og Havila Kystruten skal fra 1. januar 2021 dele på ruten mellom Bergen og Kirkenes. Et krav fra Samferdselsdepartementet i anbudskontrakten er at skipene skal ha 25 prosent lavere CO2-utslipp enn dagens flåte.