– Vi ville ikke hatt butikken uten sommeren

Johanne Raiborg (til høyre) sammen med påtroppende butikksjef Ailin Brutei Huse. Foto: Privat
Johanne Raiborg (til høyre) sammen med påtroppende butikksjef Ailin Brutei Huse. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sommeren sikrer livsgrunnlaget for nærbutikker landet rundt. I Kilsund femdobles inntektene om sommeren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rundt om i Norge sørger sommeren for at nærbutikkene overlever. På noen få måneder dekkes driften av hele året inn. I Kilsund stiger kundegrunnlaget med gradstokken, og inntektene rir på bølgene inn. Enkelte timer har nærbutikken nesten 150 kunder innom på en time.

– Jeg planlegger ikke pauser, sier kjøpmann Gro Skeimo i Matkroken i Kilsund til ABC Nyheter. I juli jobber hun rundt 400 timer. Det er den heftigste måneden i året.

Det handler om å betjene kundene og sikre livsgrunnlaget for de ni månedene omsetningen ikke stråler om kapp med solen.

Les også: Mat på døren er blitt mer populært, men ikke lønnsomt

I juli og august ventes det at vi på landsbasis vil bruke 36,7 milliarder på dagligvarer, heter det i en pressemelding fra hovedorganisasjonen Virk.

Direktør Ingvill Størksen i Virke Dagligvare sier i pressemeldingen at denne perioden er særlig viktig ved det enkelte butikker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

− Sommerhandelen er viktig for mange lokalsamfunn rundt om i landet, hvor for eksempel den lokale dagligvarebutikken henter en stor del av omsetningen i sommermånedene. I enkelte kommuner mer enn dobler butikkene omsetningen sin, sier Størksen.

Sommervekst på Tjøme

Gamle Tjøme kommune, som er blitt til en del av Færder kommune sammen med Nøtterøy, øker befolkningen fra like rundt 5.000 til i overkant av 30.000 i sommermånedene. Det påvirker de lokale kjøpmennene.

– Det er klart det betyr mye, sier avtroppende butikksjef på Spar Tjøme, Johanne Raiborg til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men, sier hun, på Tjøme er det ikke isolert i fellesferien. Det starter allerede i påske.

– Vi merker det er en økning på helårsbasis fra hyttene.

Butikken hun har ledet i åtte år har i flere år ligget på en omsetning rundt 100 millioner kroner i året. I fjor fikk de en liten dupp som følge av ombygging, men i år holder de tempo. Selv om antall dagligvarebutikker har økt fra to til tre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det gir virkning en litt annen vei. Vi kjenner konkurransen.

Raiborg forteller at turistene betyr mye for tilbudet i butikken. Spar-butikken er en stor butikk med tanke på området. Og omsetningen fra turister og hyttefolk er avgjørende for årsresultatet.

Over grensa: Vi svenskehandler for milliarder – og smugler for altfor mye

– I fellesferien nesten firedobler inntektene seg fra en vanlig vinteruke. Hytteeier- og ferieomsetning totalt sett utgjør 30-40 millioner, forteller butikksjefen og forteller at juli er den klart tyngste måneden.

Heftig i sør

Hos Matkroken i Kilsund i Arendal øker omsetningen med 500 prosent i sommermånedene.

– Sommeren er alfa og omega for driften. Vi har ni røde måneder ellers i året. Det er nå vi skal tjene alle pengene vi skal leve på i disse månedene, forteller Gro Skeimo.

Derfor begynner arbeidsdagen 07 og er ikke ferdig før klokken 23. I 11 somre har Skeimo jobbet i butikken på Kilsund. Med i underkant av 700 fastboende, er de avhengige av sommergjestene for å overleve.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi hadde ikke hatt nærbutikk om det ikke var for sommeren.

Gro Skeimo (liggende) blir holdt oppe av ansatte. Foto: Privat
Gro Skeimo (liggende) blir holdt oppe av ansatte. Foto: Privat

I de ni røde månedene har Matkroken i Kilsund 7 medarbeidere, om sommeren er de 28.

Handler oftere om sommeren

Også i Kilsund begynner sesongen forsiktig rundt påske. Litt etter litt tar trafikken seg opp i helgene og på de røde dagene i mai.

– Hva er de store forskjellene på det de fastboende og hyttebeboerne kjøper?

– Vi har store forskjeller på det som handles om vinteren og sommeren. Det er mange ting jeg må huske å ta inn. Forskjell på vanene til sørlendingen øg østlendingene. Det går veldig mye salmalaks. Sushi er ikke så vanlig ellers i året. Og så mozarellaost. Om vinteren sliter jeg med å selge det. Og så går det mye i drikkevann til de som ikke har innlagt.

Skeimo forteller at det også er store forskjeller i hvor ofte folk er i butikken. Det handler ikke om den planlagte én gang i uken-handleturen.

– Folk er i feriemodus og da trenger de ikke å planlegge, og dermed er de her mange ganger om dagen.