Mat på døren er blitt mer populært, men ikke lønnsomt

Å få matvarene levert på døren i stedet for å gå i butikken blir stadig mer populært, men de største aktørene går med underskudd. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Å få matvarene levert på døren i stedet for å gå i butikken blir stadig mer populært, men de største aktørene går med underskudd. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagligvarer levert på døren er et marked i vekst, men verken Meny eller spesialisten Kolonial.no tjener penger på hjemleveransene – ennå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Veksten i dagligvarebutikkene ligger på 1–3 prosent, men netthandelen med mat og drikke vokser mange ganger raskere. Fra 2015 til 2016 økte salget med 40 prosent, og veksten fortsetter, skriver Adresseavisen.

Meny tredoblet nettsalget i fjor og endte på 210 millioner kroner, men det er ikke nok til å gå med overskudd.

– Denne tjenesten er ikke lønnsom per dags dato. Det har hovedsakelig med volum å gjøre, sier netthandelansvarlig Knut Nyløkken i Meny. Han tror likevel flere av deres nettbutikker kan bli lønnsomme, kanskje allerede i år.

Kolonial.no, den største matbutikken på nett, nærmer seg milliarden i omsetning. I 2017 økte omsetningen til 801 millioner kroner, men underskuddet endte på 256 millioner. Tallet for 2018 er ennå ikke offentliggjort.

– Underskuddet (i 2017) skyldes at vi har investert i ekstremt kraftig vekst og forbedring av kapasiteten. Men vi har nå redusert tapene mye og har igjen begynt med markedsføring, sier administrerende direktør Karl Munthe-Kaas. Han har ingen dato for når selskapet kan begynne å gå i pluss.

Egil Becker i konsulentselskapet Qvartz sa nylig til E24 at en ren netthandelsaktør i dagligvaremarkedet trolig må omsette for drøyt to milliarder for å gå i null.