– Må ha skjedd plutselig, sier tidligere flyger om ulykken

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pensjonert flyger og tidligere leder i Flyoperativt Forum, Per Gram, sier at Airbus-ulykken i Sør-Frankrike må ha skjedd veldig brått og vært svært dramatisk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han tror ikke værforholdene kan ha forårsaket flystyrten.

– Jeg tror ikke værforholdene var slik i den høyden – 38.000 fot – at det kunne forårsaket en ulykke. Riktignok kan det være litt turbulens, spesielt over Alpene, men da gjerne i lavere høyder. Dersom været skulle ført til noe problemer, må det i så fall ha vært ising, men det var ikke varslet, sier han.

Doktor Paul Williams som forsker på atmosfære og klima ved University of Reading i England, sa til BBC at det er usannsynlig at værforholdene har spilt en rolle i ulykken, basert på tilgjengelig informasjon.

– Ifølge varslet var det bare litt turbulens i klart vær på flyruten, men ikke utover det normale og ikke noe som et moderne passasjerfly ikke skulle kunne takle under normale omstendigheter, sa han.

Les også: Tysk by sørger over skoleklasse etter flystyrt

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere scenarioer

Gram ønsker ikke å spekulere på hva som kan være årsaken til ulykken, men peker på flere scenarioer.

– Det er naturligvis dette med en terrorhandling. Det kan også være tap av oksygen i cockpit og kabin. Eller det kan være en plutselig alvorlig teknisk hendelse som fører til at de får kontrollproblemer med flyet og får hendene fulle slik at de ikke får sendt nødmelding, sier han.

Så vidt han forstår hadde flyet vært inne på en C-sjekk et par år før styrten tirsdag. Da blir flyet plukket fra hverandre og satt sammen igjen.

– Etter sånne sjekker har jeg aldri opplevd noen problemer når jeg har fløyet slike fly. Dette er en uvanlig ulykke. Jeg er glad for at de i hvert fall har funnet en del av flightrecorderen, sier den tidligere piloten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Styrtet 30.000 fot på åtte minutter

Flytypen A320 regnes som like sikkert som Boeing 737. Det er produsert noe sånt som 4.000 fly av denne typen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Airbus har bygget 9.000 fly totalt, så de har litt peiling på det. Selv om flyet var 24 år gammelt, var det oppdatert med siste nytt av teknologi.

Gram legger til det regnes som et veldig sikkert fly, selv om den siste ulykken var i desember 2014 da en AirAsia-maskin styrter i havet underveis fra Surabaya i Indonesia til Singapore.

Sjekker sikkerheten

Gram bemerker at nedstigning på nær 5.000 fot i minuttet fra 38.000 fot og ned til 6.000 fot der flyet havarerte, er svært krapp.

– Flyet vil ikke se ut som det flyr horisontalt for å komme over fjell eller lignende, men i en veldig bratt vinkel. Det er kjente symptomer på oksygentap i cockpit som flygerne har trent på.

Per Gram sier at det er mange ting som vil skje samtidig i etterforskningen av ulykken.

– De sjekker at sikkerheten på flyplassen i Barcelona var i orden, de sjekker at den tekniske dokumentasjonen av flyet var i orden og at flygerne var fysisk skikket til å gjøre jobben.

Men han understreker at det aller viktigste nå er å få avspilt flightrecorderen.

– Der er det opptak av det som ble sagt fra cockpit og da bør det fremkomme hva som har skjedd, sier han.