Test av Nio ET5 Touring: – Er dette den nye Norgesbilen?

En stasjonsvogn er mer praktisk enn en sedan og har mindre luftmotstand enn en SUV, og Nio E95 Touring har både firehjulstrekk, god rekkevidde, akseptabel pris og ser bra ut.
En stasjonsvogn er mer praktisk enn en sedan og har mindre luftmotstand enn en SUV, og Nio E95 Touring har både firehjulstrekk, god rekkevidde, akseptabel pris og ser bra ut. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nio ET5 Touring tetter vakuumet som oppstod da SUV-ene først erobret Norge og elbilene siden overtok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For 25 år siden skulle alle ha stasjonsvogn, gjerne med firehjulstrekk og Baleno var ifølge Suzuki-general Frank Dunvold «Folkebilen».

BMW 3- og 5-serie Touring, VW Passat og en rekke andre tilsvarende modeller med både to- og firehjulsdrift dominerte da markedet fullstendig.

Så kom Toyota RAV4, Mercedes-Benz ML og andre SUV-er, deretter elbilene Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf og Tesla Model S, før blant annet Jaguar I-Pace, Audi e-tron samt Tesla Model X og Y ble folkebilene.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

De smale doble og horisontale kjørelysene og med vertikale hovedlys under kjennetegner alle Nios modeller. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
De smale doble og horisontale kjørelysene og med vertikale hovedlys under kjennetegner alle Nios modeller. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Flere kommer

Den forhjulsdrevne stasjonsvognen MG4 er her og Opel Astra Electric Sports Tourer kommer neste år, slik firehjulstrekkerne Audi A6 e-tron Avant og BMW i5 Touring også gjør, men Nio ET5 Touring er her nå.

Om disse vil ta tilbake alt det tapte er usikkert, men det er mange argumenter som taler for at Nio kan lykkes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For det første ser bilen bra ut, den er relativt prisgunstig, den har akseptabel rekkevidde og den kjører bra. Nio er ikke best på lading, men de har stadig flere batteribyttestatsjoner som er mest effektivt på langtur. Et 150 kWh batteri er også lovet - lenge, men Nio-sjef Marius Hayler kan fortsatt ikke si når.

– Vi vet ikke når dette batteriet vil komme, men fordelen med å leie et batteri, slik nesten samtlige Nio-kunder gjør, er at de får glede av ny batteriteknologi gjennom de 15-20 årene bilen varer, poengterer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har dessuten planer for alle de brukte batteriene, legger Hayler til uten å røpe hvilke.

Artikkelen fortsetter under bildet

Førermiljøet i Nio er inspirert av Tesla på godt og vondt, mens komfortnivået og utstyrsnivået er relativt høyt. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Førermiljøet i Nio er inspirert av Tesla på godt og vondt, mens komfortnivået og utstyrsnivået er relativt høyt. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Kortere rekkevidde

Prisen på bilen er da 439.250 kroner og for 1999 kroner i måneden inngår to gratis batteribytter i måneden før du må betale 99 kroner pluss 2 kroner pr. kWh du øker fra batteriet du leverer inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan i tillegg selvfølgelig lade privat eller på vanlige hurtigladestasjoner, inkludert Nios egne.

Foreløpig er det 100 kWh-batteriet de fleste leier og da skal Nio ET5 Touring ha en rekkevidde på 560 kilometer, 30 mindre enn sedanen. Det fikk vi ikke testet nå, men all erfaring og superenkel forskning viser at de fleste kan oppnå WLTP-tallene om sommeren om de kjører pent.

Det vil du kanskje ikke alltid med ET5 Touring, for med 480 hestekrefter og firehjulsdrift er bilen rask og morsom å kjøre.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Touring-versjonen av ET5 har fått tredelt baksete som gjør bagasjerommet enda mer praktisk. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Touring-versjonen av ET5 har fått tredelt baksete som gjør bagasjerommet enda mer praktisk. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Sprek og god

0 til 100 kilometer i timen går unna på lynraske 4,0 sekunder og toppfarten er begrenset til akademiske 200. Styring, understell og bremser fikk vi ikke testet skikkelig nå, men mye er likt med sedanen og den skuffer heller ikke.

Kjøreopsettene går fra Snow, Eco og Comfort via Sport og Sport+ til de nye Wet og Sand, samt egendefinering av parameterne. Gassresponsen er den største merkbare forskjellen i oppsettene, men firehjulsdriften, ESP og styringen påvirkes også, noe vi har testet i storebror ET7 på isbane tidligere. Understellet er på den komfortable siden for ET5 Touring også, men valg av 20-tommers felger gjør opplevelsen litt fastere for de mer kjøreglade.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

20 tommers felger og røde bremsekalipere bidrar til et bedre utseende. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
20 tommers felger og røde bremsekalipere bidrar til et bedre utseende. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Stasjonsvognen er like lang, bred og høy som sedanen, med samme akselavstand. Den forlengede taklinjen gir bedre takhøyde i baksetet samt et større og ikke minst mer fleksibelt bagasjerom som er forskjellen og forbedringen.

Bakseteryggen er delt 40/20/40 og med alle setene lagt ned har du 1.247 liter tilgjengelig i bagasjerommet. Du har samtidig 75 kilos taklast på fastmonterte rails og 1.400 kilo hengervekt, så både skiboks og båthengeren kan bli med på tur.

Artikkelen fortsetter under bildet

14-veis elektriske seter i skinn bidrar til en god sittestilling. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
14-veis elektriske seter i skinn bidrar til en god sittestilling. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Mye utstyr

Nio har en særegen front med to doble og smale horisontale kjørelys oppe og vertikale hovedlys under med et smalt luftinntak under den grilløse fronten.

Relativt store hjul og hjulbuer samt profilert underkant ser tøft ut, mens stasjonsvognfasongen har en jevn og lang bue som strekkes ut bakover. Der ender den i en spoiler over den smale og skrå bakruten, en lyslinje rundt hele hekken og en diffusor under skiltplaten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Plassen i bakseter er bede enn i sedanen på grunn av den høyere og lengre taklinjen. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Plassen i bakseter er bede enn i sedanen på grunn av den høyere og lengre taklinjen. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Foruten fargevalg og felger tilbyr Nio intelligent dimming av det store glasstaket, oransje bremsekalipere, tak i microfiber, elektrisk tilhengerfeste, oppvarming av vindusviskere og en komfortpakke. Sistnevnte koster 12.000 kroner og inkluderer oppvarmet ratt, 14-veis elektriske seter med klima og ventilasjon, varme i baksetene og smart duftsystem. Uten at det sistnevnte føles veldig viktig eller komfortabelt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Standardutstyrsnivået er relativt høyt og materialkvaliteten god. Infotainmentsystemet er Tesla-isnpirert på godt og vondt, mens assistenten Nomi egetlig er usynlig i denne bilen, men for noen tusen ekstra kan du få hen plassert på dashbordet som en Sport Chrono-klokke, uten sammenligning for øvrig.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Lysstripen i hele bilens bredde er tredimensjonal og kler bilen godt. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Lavt volum

Salget av Nio har falt med 43 prosent så langt i år etter lanseringssuksessen med den store SUV-en ES8 i fjor uten at det bekymrer Nio-sjefen, selv om husleien for Nio House på Karl Johan neppe er rimelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Foreløpig er kundeopplevelsen viktigere enn volum og vi bruke Nio House som vår markedsføring. Vi er uansett langsiktige og skal i 2024 satse mer på annehåndsmarkedet, bruktbilkonsept, servicepartnere og finansielle aktører, forklarer Marius Hayler.

Salget av den nye og rimeligere ET5 er imidlertid i ferd med å ta seg opp og med Touring-versjonen på plass fra oktober vil det trolig øke, men om det blir den nye Baleno gjenstår å se.

NØKKELINFO: Nio ET5 Touring AWD LR

Drivlinje: To elmotorer 4x4

HK/kW/Nm: 480/360/700

0-100 km/t: 4,0 sek.

Toppfart: 200 km/t

Vekt: 2.210 kg

L/B/H: 479/196/150

Batteri: 100 kWh

Rekkevidde WLTP: 560 km

Ladeeffekt: 125 kw

Tilhengervekt: 1.400 kg

Bagasjerom: 490/1.247 liter

Pris: Uten batteri 439.250 kr. Batterileie 1.999 kr pr/mnd. Med batteri 599.250 kr

Pluss

  • Ytelser
  • Batteriløsning
  • Allsidighet

Minus

  • Nytt kinesisk bilmerke
  • Tesla er rimeligere
  • Nomi kan mase

Design: Nordmenn liker stasjonsvognfasongen og ET5 har flere elegante detaljer.

Førermiljø: Veldig Tesla-inspirert på godt og vondt med Nomi i tillegg.

Kjøreegenskaper: Lav og tung med god komfort uten å være for inspirerende.

Ytelser: Kjapp ut av startblokkene og mer enn rask nok til forbikjøringer.

Plass: Romslig for alle fem og stort fleksibelt bagasjerom med stor åpning..

Mye for pengene: Konkurransedyktig mot alle, inkludert Tesla. Pluss for fleksibel batteriløsning.

Konklusjon: 8 Relativt rask og rimelig og som stasjonsvogn med firehjulsdrift. Den nye folkebilen?

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.