Helelektriske BMW i7 testes til det ytterste under polarsirkelen

I bitende kulde, legger BMW til rette for en ny tolkning av luksuriøs kjøreglede med den neste generasjon BMW 7-serie.
I bitende kulde, legger BMW til rette for en ny tolkning av luksuriøs kjøreglede med den neste generasjon BMW 7-serie. Foto: BMW
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prototypene til verdens første helelektriske luksussedan testes nå til det ytterste for å finjustere drivlinje, dynamikk og komfort under forhold som mange nordmenn vil kjenne seg igjen i.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når BMW i7 lanseres neste år, blir den både en erketypisk BMW 7-serie og en ny tolkning av design og luksus fra øverste hylle, skriver selskapet i en pressemelding.

- BMW er godt kjent med at det finnes flere luksuriøse og helelektriske modeller i samme størrelse og segment. Men, ingen av dem har den klassiske sedan-designen slik som BMW i7, legger de til.

- Luksuriøs innpakning

BMW Group fortsetter utvidelsen av nye helelektriske modeller i nye segmenter. I 2023 forventer det tyske selskapet å dekke over 90 prosent av de ulike segmentene med elbiler. I 2022 får BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iX selskap av både BMW iX1 og BMW i7.

Med BMW i7 venter ren elektrisk kjøreglede i luksuriøs innpakning. Gjennom en rekke omfattende øvelser testes nå prototypene under ekstreme vær- og veiforhold i randsonen av polarsirkelen, på BMW Groups eget testsenter i Arjeplog, Sverige. Der finner testingeniører de frosne overflatene og snødekte veiene som gir ideelle forutsetninger for å presse alle bilens komponenter til det ytterste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I bitende kulde, legger BMW til rette for en ny tolkning

av luksuriøs kjøreglede med den neste generasjon BMW 7-serie. I sluttfasen av den omfattende testingen ligger fokuset nå på å kalibrere fjæringskomponenter og styre- og bremsesystemene, samt kjøredynamikk, stabilitet- og komfortsystemer.

Foreløpig skjules eksteriørdesignen under kamuflasje, som gjør en god jobb med å gjemme både nye linjer og ny teknikk. Foto: BMW
Foreløpig skjules eksteriørdesignen under kamuflasje, som gjør en god jobb med å gjemme både nye linjer og ny teknikk. Foto: BMW

Godt kamuflert design og teknikk

Vintertestingen fokuserer også spesielt på komponentene i den helelektriske drivlinjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fremfor alt er det motorene, batteriet og temperaturkontrollsystemet til BMW i7 som settes på prøve. BMW i7 bygger på samme femte generasjon eDrive-teknologi som man blant annet finner i helt nye BMW iX.

BMW i7 er basert på samme konstruksjon og konsept som andre kommende modellvarianter av neste generasjon BMW 7-serie. Det garanterer for at den helelektriske versjonen vil by på den samme karakteristiske kombinasjonen av sportslige og komfortorienterte kjøreegenskaper, sammen med den eksklusive romsligheten man er vant til å finne i en luksuriøs BMW-sedan.

Foreløpig skjules eksteriørdesignen under kamuflasje, som gjør en god jobb med å gjemme både nye linjer og ny teknikk. Prognosene fra testregimet tilsier et strømforbruk fra 19,5–22,5 kWh/100 km i henhold til WLTP-normen.