Elbil: - Vinterrekkevidde-skepsisen er stor

For elbilkjøperne er det mye “opptil” og “inntil” når de leser om rekkevidden på bilen de vurderer å kjøpe. Hvor langt bilene går om vinteren, får de rett og slett ikke vite. Vi i NAF etterlyser derfor en bransjestandard for hva bilselgerne skal informere elbilkjøperne om. Blant annet må bilselgerne fortelle om rekkeviddetap om vinteren. (Foto: NAF)
For elbilkjøperne er det mye “opptil” og “inntil” når de leser om rekkevidden på bilen de vurderer å kjøpe. Hvor langt bilene går om vinteren, får de rett og slett ikke vite. Vi i NAF etterlyser derfor en bransjestandard for hva bilselgerne skal informere elbilkjøperne om. Blant annet må bilselgerne fortelle om rekkeviddetap om vinteren. (Foto: NAF)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hele fire av ti elbileiere opplever at elbilens batteri kun har halv kapasitet om vinteren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– NAF mener det må komme på plass en bransjestandard for hvordan norske forbrukere får oppgitt realistisk rekkevidde og ladehastighet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding utstedt av foreningen.

I år går elbilsalget så det suser. Det har rullet ut nær 300 nye elbiler på veiene hver dag i 2021, og mange skal nå inn i sin første vinter med elbil. De kan få seg en overraskelse.

– Vi nærmer oss tiden der gradestokken kryper under null og den første vinteren for ferske elbilister. De vil oppleve rekkeviddetap de kanskje ikke fikk vite om da de kjøpte bilen. Informasjonen som gis er for mangelfull, mener Sødal.

To av tre

At rekkevidden på elbiler blir kortere om vinteren er velkjent. NAFs målinger har vist at elbiler mister fra fire til 30 prosent rekkevidde om vinteren, med store variasjoner mellom ulike bilmodeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Totalt mener to av tre at elbilens batteri får halv kapasitet om vinteren, med noe høyere andel for de som eier dieselbiler og hybrider.

– At elbiler mister så mye som halvparten av rekkevidden om vinteren er som hovedregel feil, sier Sødal. - Det kan stemme i ekstra kalde vintertemperaturer, men de årlige elbiltestene NAF gjennomfører viser at i vanlige vintertemperaturer er det ikke en så dramatisk reduksjon. Mange som ikke har elbil selv overdriver nok frykten for tap av rekkevidde, sier Sødal i pressemeldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sødal mener at folk i alle tilfeller må være bevisst på at man kommer kortere nå som temperaturen synker.

– En grei tommelfingerregel er å ta høyde for at du mister 25 prosent av rekkevidden på bilen, sier han. - Det er også viktig å følge med på hvordan bilen oppfører seg og lære seg hvordan den er om vinteren under ulike temperaturforhold, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blir ikke opplyst

Sødal mener opplysningene som kjøperne får i bilbutikken om rekkevidden er for mangelfulle.

– For elbilkjøperne er det mye «opptil» og «inntil» når de leser om rekkevidden på bilen de vurderer å kjøpe. Hvor langt bilene går om vinteren, får de rett og slett ikke vite. Vi i NAF etterlyser derfor en bransjestandard for hva bilselgerne skal informere elbilkjøperne om. Blant annet må bilselgerne fortelle om rekkeviddetap om vinteren, avslutter Sødal.