Rolls-Royce' «ukjente» fabrikk eid av president

ELEGANTE LINJER: Brewster & Co. i New York bygde karosseriene som ga Rolls-Royce et mer amerikansk preg, her på en norsk 1928 Phantom i Brewster Regent Convertible.
ELEGANTE LINJER: Brewster & Co. i New York bygde karosseriene som ga Rolls-Royce et mer amerikansk preg, her på en norsk 1928 Phantom i Brewster Regent Convertible. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle vet at Rolls-Royce produseres i England, men for hundre år siden åpnet de fabrikk i Springfield, Massachusetts for det amerikanske markedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Den 17. januar 1921 rullet som vanlig et nytt Rolls-Royce Silver Ghost-chassis av et samlebånd, men det var ikke i Derby, England. I stedet ble den bilen og 2.945 som fulgte satt sammen i Springfield, Massachusetts, USA i løpet av de neste ti årene.

Etter første verdenskrig så lederne i Rolls-Royce at den amerikanske økonomien var langt bedre enn den britiske økonomien, slik at det ville bli enda viktigere. Samtidig innførte amerikanske myndigheter ekstra importavgifter, noe som gjorde bilene enda dyrere for amerikanske kunder. Så i 1919 kjøpte Rolls-Royce fabrikkbygningen til American Wire Wheel Co. i Massachusetts.

Nærmere markedet

Rolls-Royce selv produserte og leverte fra starten kun rullende chassis med underleverandører på alt som hadde med karosseriarbeid å gjøre, gjerne på kundens egne ønsker hva gjaldt hvilken karosserimaker og karosseritype. Ved å starte produksjon i USA kunne de knytte langt tettere bånd til de amerikanske karosserimakerne og dermed komme nærmere det viktige markedet i vest etter første verdenskrig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilene som ble montert i fabrikken i USA er senere kjent som «Springfield Rolls-Royce», og de har gjerne karosserier fra de beste amerikanske verkstedene, inkludert Brewster, Willoughby, Merimac, Murphy og Hollbrook.

Å bygge bilene i USA gjorde dem ikke så mye billigere enn de engelske. Prisene varierte fra 12.930 til 15.880 dollar fra starten. Noe som gjorde Springfield-bilene til noen av de dyreste amerikanskproduserte bilene utover 1920-tallet da prisene økte ytterligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
STARTEN: For hundre år siden startet Rolls-Royce produksjon i USA, og her er en av de første Silver Ghost som forlot fabrikken i Springfield, Massachusetts.
STARTEN: For hundre år siden startet Rolls-Royce produksjon i USA, og her er en av de første Silver Ghost som forlot fabrikken i Springfield, Massachusetts.

Brewster & Co.

De første 25 bilene ble produsert helt av importerte deler, men deretter ble karosseriarbeidet for de Springfield-bygde bilene produsert i USA. I 1923 åpnet de sitt eget karosseriverksted, og i 1926 kjøpte Brewster & Co.

Brewster hadde røtter helt tilbake til 1810 som bygger av praktfulle hestevogner. Fra 1905 hadde de bygget karosserier til de fremste franske bilene som Renault og Delaunay-Belleville, og i 1914 var de blitt salgsagenter for Rolls-Royce.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 1925 var karosserivirksomheten redusert til nesten bare å kle opp Rolls-Royce, og da de ble kjøpt opp hadde de designet 28 ulike karosserityper som kundene kunne velge fra. Karosseriene ble bygd i Long Island City, New York, så egne sjåfører kjørte de nakne chassisene med bare én åpen førerstol de 225 kilometerne fra Springfield til karosseriverkstedet.

JULEGAVE II: Denne 1929 Rolls-Royce Phantom I Brewster Riviera Town Brougham ble levert ny som julegave til Mrs. Schoelkopf Carman i New York med sjenerøse mengder gull og mahogni. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
JULEGAVE II: Denne 1929 Rolls-Royce Phantom I Brewster Riviera Town Brougham ble levert ny som julegave til Mrs. Schoelkopf Carman i New York med sjenerøse mengder gull og mahogni. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Fra starten i 1921 og til Springfield-verkstedet stengte i 1931 på grunn av depresjonen, ble totalt 2.946 Rolls-Royce bygget i New England.

Opprinnelige eiere av Springfield Rolls-Royce inkluderte president Woodrow Wilson, familiene Guggenheim og Bloomingdale, og kanskje den mest berømte, rollefiguren Jay Gatsby i F. Scott Fitzgeralds roman «The Great Gatsby» fra 1925 med sin 1922 Silver Ghost.

Norsk perle

Det var nok ingen Springfield-produserte Rolls-Royce som kom direkte til Norge på 1920-tallet, men senere har et og annet eksemplar havnet på norske skilter, som denne nydelige 1928 Phantom I Brewster Regent Convertible.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Phantom I-modellen ble lansert i mai 1925, skulle den erstatte Silver Ghost. Den var en verdig, om enn ikke revolusjonerende forbedring etter 18 års produksjon av Silver Ghost. Og et år etter introduksjonen av Phantom I i England startet man også produksjonen i USA. Chassis og motor ble sendt med båt fra England for sammensetting i USA.

JULEGAVE I: Denne Rolls-Royce Phantom I Murphy Roadster ble gitt av en av Springfields rikeste, A.H. Chapin, til sin kone julen 1929. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
JULEGAVE I: Denne Rolls-Royce Phantom I Murphy Roadster ble gitt av en av Springfields rikeste, A.H. Chapin, til sin kone julen 1929. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Det handlet mye om håndverk, for dette var presisjonsbygging på høyeste nivå, og det ble ikke bygd mer enn omkring én bil om dagen i årene 1926 til 1931 i Springfield. Bare 1.241 av de totalt 3.500 Phantom I ble bygd der.

Brewster ga Rolls-Royce en litt mer amerikansktilpasset look, som nok irriterte den erkekonservative ledelsen i England, men de kunne ikke se bort fra den suksessen man hadde i USA. Den talte tross alt mer enn nasjonale følelser.

PS: Husk å følge Finansavisen Motor på Facebook – der det alltid er spennende bildiskusjoner på gang!