Her skal de lage verdens raskeste bil

Koenigsegg setter rekord med nye Jesko Absolut. Dette blir deres raskeste gateregistrerte bil noensinne.
Koenigsegg setter rekord med nye Jesko Absolut. Dette blir deres raskeste gateregistrerte bil noensinne.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Koenigsegg Jesko Absolut skal klare 500 km/t.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helt siden oppstarten i 1994 har den svenske superbilprodusenteten Koenigsegg hatt ett mål for øyet: De skal være med i kampen å lage de beste og raskeste bilene i verden.

Det har selskapet, med Christian von Koenigsegg i spissen, så til de grader lykkes med.

I 2002 satte de sin første verdensrekord i form av verdens kraftigste serieproduserte motor. To år senere hanket de inn nok en rekord, med CCR som verdens kraftigste serieproduserte bil. Den hadde 806 hk.

Siden den gang har rekordene nærmest stått i kø. Når det er sagt, er det den franske erkekonkurrenten Bugatti som kan skilte med «verdens raskeste serieproduserte bil» i dag.

De satte en helt hinsides rekord i fjor, og passerte 300 mph med sin Chiron, som tilsvarer 482,8 km/t.

Ny modell skal klare 500 km/t

Nå er Koenigsegg for alvor klar til å svare. De har nemlig avduket helt nye Jesko Absolut, som blir deres raskeste gateregisterte bil noensinne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jesko Absolut bygger på «vanlige» Jesko, men er optimalisert for kjøre enda noen kilometer i timen raskere.

Koenigsegg har brukt store resurser i utviklingen av Jesko Absolut. Og som navnet tilsier, blir denne den absolutte raskeste bilen fra merket.
Koenigsegg har brukt store resurser i utviklingen av Jesko Absolut. Og som navnet tilsier, blir denne den absolutte raskeste bilen fra merket.

Koenigsegg har ikke offentliggjort toppfarten på nykommeren, men alt tyder på at dette er en bil som skal klare å bikke den magiske grensen på 500 km/t.

– Sjokkerende lav luftmotstand og høyhastighetsstabiliserende aerodynamikk gjør Jesko Absolut til en landbasert rakett, som vil nå hastigheter ingen har hørt om, sier Christian von Koenigsegg.

Bugatti Chiron er nå fartskongen!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

1.600 hestekrefter

Nye Jesko Absolut beholder samme motor som i Jesko. Det vil si en turbomatet V8-er på 5 liter. Med vanlig bensin leverer den 1.280 hk, mens effekten øker til brutale 1.600 hk dersom du tanker E85.

Motoren er for øvrig tidenes sterkeste fra Koenigsegg, og kan i tillegg skilte med verdens letteste veivaksel i en V8-motor – med en vekt på 12,5 kg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dreiemomentet er minst like vilt som toppeffekten, 1.500 Nm. Kreftene distribueres gjennom en egenutviklet multiclutch girkasse på ni trinn.

Slik skal svenskene være først i verden med å nå 500 km/t

Dette blir etter alt å dømme verdens raskeste serieproduserte bil. Eller som Koenigsegg-sjefen kaller den: – En landbasert rakett!
Dette blir etter alt å dømme verdens raskeste serieproduserte bil. Eller som Koenigsegg-sjefen kaller den: – En landbasert rakett!

Bygges kun 125 eksemplarer

Å bygge det som trolig blir verdens raskeste bil krever langt mer enn en stor motor.

Skinn, alcantara, karbonfiber og aluminium preger interiøret.
Skinn, alcantara, karbonfiber og aluminium preger interiøret.

Koenigsegg har for eksempel brukt over 3.000 timer bare i aerodynamikk-analyser. Videre er det brukt 5.000 utviklingstimer på å utforme design og andre endringer kontra en «standard» Jesko.

For å redusere luftmotstanden mest mulig, er den store bakvingen fjernet. I tillegg er frontspoilere, sideskjørt og luftinntak nye. Resultatet er svært lav luftmotstand på bare 0,278 cd, noe som er rekord på en slik type bil.

Nye Jesko skal kun bygges i 125 eksemplarer, og kundene bestemmer selv hvilken versjon de bil ha. Altså Jesko (ment for banekjøring) eller Jesko Absolut (bygget for toppfart).

Jesko leveres med spesialbygde dempere fra svenske Öhlins.
Jesko leveres med spesialbygde dempere fra svenske Öhlins.

Porsche drar på det remmer og tøy kan holde

Slik skal svenskene være først i verden med å nå 500 km/t Koenigsegg med ny rekord: fra 0 til 400 km/t på 36,44 sekunder
Stor pågang: Nå skal Koenigsegg ansette flere hundre nye

Denne saken ble først publisert i Broom.no