Her skal de lage verdens raskeste bil
Koenigsegg Jesko Absolut skal klare 500 km/t.
Helt siden oppstarten i 1994 har den svenske superbilprodusenteten Koenigsegg hatt ett mål for øyet: De skal være med i kampen å lage de beste og raskeste bilene i verden.
Det har selskapet, med Christian von Koenigsegg i spissen, så til de grader lykkes med.
I 2002 satte de sin første verdensrekord i form av verdens kraftigste serieproduserte motor. To år senere hanket de inn nok en rekord, med CCR som verdens kraftigste serieproduserte bil. Den hadde 806 hk.
Siden den gang har rekordene nærmest stått i kø. Når det er sagt, er det den franske erkekonkurrenten Bugatti som kan skilte med «verdens raskeste serieproduserte bil» i dag.
De satte en helt hinsides rekord i fjor, og passerte 300 mph med sin Chiron, som tilsvarer 482,8 km/t.
Ny modell skal klare 500 km/t
Nå er Koenigsegg for alvor klar til å svare. De har nemlig avduket helt nye Jesko Absolut, som blir deres raskeste gateregisterte bil noensinne.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenJesko Absolut bygger på «vanlige» Jesko, men er optimalisert for kjøre enda noen kilometer i timen raskere.
Koenigsegg har ikke offentliggjort toppfarten på nykommeren, men alt tyder på at dette er en bil som skal klare å bikke den magiske grensen på 500 km/t.
– Sjokkerende lav luftmotstand og høyhastighetsstabiliserende aerodynamikk gjør Jesko Absolut til en landbasert rakett, som vil nå hastigheter ingen har hørt om, sier Christian von Koenigsegg.
Bugatti Chiron er nå fartskongen!
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen1.600 hestekrefter
Nye Jesko Absolut beholder samme motor som i Jesko. Det vil si en turbomatet V8-er på 5 liter. Med vanlig bensin leverer den 1.280 hk, mens effekten øker til brutale 1.600 hk dersom du tanker E85.
Motoren er for øvrig tidenes sterkeste fra Koenigsegg, og kan i tillegg skilte med verdens letteste veivaksel i en V8-motor – med en vekt på 12,5 kg.
Artikkelen fortsetter under annonsenDreiemomentet er minst like vilt som toppeffekten, 1.500 Nm. Kreftene distribueres gjennom en egenutviklet multiclutch girkasse på ni trinn.
Slik skal svenskene være først i verden med å nå 500 km/t
Bygges kun 125 eksemplarer
Å bygge det som trolig blir verdens raskeste bil krever langt mer enn en stor motor.
Koenigsegg har for eksempel brukt over 3.000 timer bare i aerodynamikk-analyser. Videre er det brukt 5.000 utviklingstimer på å utforme design og andre endringer kontra en «standard» Jesko.
For å redusere luftmotstanden mest mulig, er den store bakvingen fjernet. I tillegg er frontspoilere, sideskjørt og luftinntak nye. Resultatet er svært lav luftmotstand på bare 0,278 cd, noe som er rekord på en slik type bil.
Nye Jesko skal kun bygges i 125 eksemplarer, og kundene bestemmer selv hvilken versjon de bil ha. Altså Jesko (ment for banekjøring) eller Jesko Absolut (bygget for toppfart).
Porsche drar på det remmer og tøy kan holde
Slik skal svenskene være først i verden med å nå 500 km/t Koenigsegg med ny rekord: fra 0 til 400 km/t på 36,44 sekunder
Stor pågang: Nå skal Koenigsegg ansette flere hundre nye
Denne saken ble først publisert i Broom.no