Stor pågang: Nå skal Koenigsegg ansette flere hundre nye
Bilene koster fort mellom 20-30 millioner kroner, likevel er ventelistene lange hos Koenigsegg. Nå skal superbil-produsenten vokse ytterligere.
Faktisk kan vi takke vår egen kultfilm, Flåklypa Grand Prix, for at den svenske superbil-produsenten Koenigsegg finnes i dag.
Det var nemlig etter at grunnlegger Christian von Koenigsegg så denne filmen, at han fikk inspirasjon til å starte sitt helt eget bilmerke.
I 1994 gikk drømmen i oppfyllelse. Koenigsegg ble etablert, og siden den gang taler historien mye for seg selv.
I dag bygger den svenske superbil-produsenten noen av verdens raskeste og mest eksklusive biler. Og det er lange ventelister dersom du skulle ha rundt 20 millioner å svi av på en nytt «egg» fra Ängelholm i Sverige.
Skal ansette flere hundre nye
Grunnet den store etterspørselen på biler, har Koenigsegg nå gått ut med at de skal vokse ytterligere.
Vi snakker om en mulig dobling av staben. I dag har Koenigsegg rundt 300 ansatte, og nå vil svenskene ansette «noen hundre nye personer» til produksjonsanlegget i Ängelholm.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet fortalte nylig den operative sjefen, Halldora von Koenigsegg, under «Web Summit» i Lisboa. Dette er for øvrig en av de største tech-konferansene i verden.
– Vi har behov for mange software-utviklere og ingeniører. Men også mekanikere, ja alt til hele produksjonen, sier Halldora til Nyteknik.se.
Les også: Slik feirer Koenigsegg én million følgere
(Saken fortsetter under)
Dobler produksjonen
Under tech-konferansen forrige uke, fortalte Halldora at «de gjerne vil høre fra deg, dersom du føler deg kvalifisert og er interessert i å flytte til Sverige».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMed andre ord: Drømmer du om å jobbe i Koenigsegg og har god peiling, har neppe sjansen vært bedre for et mulig jobbintervju.
Målet til Koenigsegg er å doble produksjonen fra cirka 20 biler per år i dag, til 40 på litt sikt. I tillegg til å satse videre på rene hyperbiler med bensinmotorer, skal Koenigsegg også trappe opp satsningen på del- og helelektriske modeller.
Det ble klart etter at Nevs (National Electric Vehicle Sweden AB) kjøpte 20 prosent av Koenigsegg for 150 millioner euro, for et års tid tilbake.
Les også: Koenigsegg-modellen til 16 millioner er allerede utsolgt
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no