Se opp for disse feilene når du bytter til vinterdekk

Vinteren er kommet og med det tiden for å bytte til vinterdekk. Illustrasjonsfotio: NTB Scanpix
Vinteren er kommet og med det tiden for å bytte til vinterdekk. Illustrasjonsfotio: NTB Scanpix Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hver sjuende norske bileier oppgir i ny undersøkelse at de aldri kontrollerer mønsterdybden på dekkene, mens hver femte vet ikke hvordan man bytter dekk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå som vinteren har meldt sin ankomst, er det ekstra viktig å være skikkelig skodd etter forholdene. Sommerdekkene må vike til fordel for vinterdekk, men hvordan håndterer vi nordmenn egentlig dekkskiftet?

En fersk undersøkelse fra Goodyear viser at et flertall av norske bilister velger å skifte dekk selv fremfor å overlate oppgaven til fagfolk. Men til tross for at det hersker bred enighet om at dekkenes dybde og tilstand er viktig, er det kun 57 prosent som svarer at de alltid kontrollerer mønsterdybden på dekkene når de bytter dekk.

– I Norge er værforholdene vanskeligere enn på mange andre steder i verden, og det er ekstra viktig å ha vinterdekk som fungerer på toppnivå. Flere bør bli bedre til å kontrollere mønsterdybden på dekkene sine. Det tar ikke så lang tid, og kan være direkte avgjørende for sikkerheten, sier Jenny Wahlsten, Nordic Brand Executive hos Goodyear i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Sikkerheten er det aller viktigste når det kommer til kjøp av dekk. Det oppgir 71 prosent i en fersk undersøkelse fra Goodyear. Deretter prioriteres pris og levetid for henholdsvis 54 og 47 prosent.
Sikkerheten er det aller viktigste når det kommer til kjøp av dekk. Det oppgir 71 prosent i en fersk undersøkelse fra Goodyear. Deretter prioriteres pris og levetid for henholdsvis 54 og 47 prosent.

Kan føre til alvorlige ulykker

Samtidig kjører mange norske bilister med gamle dekk. En landsrepresentativ undersøkelse utført av InFact på vegne av NAF viser at mange ikke sjekker alderen og tilstanden på dekkene de setter på.

I 2018 var feil på dekk/hjul medvirkende årsak til utfallet i 11 av de 100 dødsulykkene på norske veier. Statens vegvesens egne analyser av dødsulykker i veitrafikken viser at dårlige dekk eller hjul er den faktoren som oftest går igjen når det gjelder tekniske feil og mangler som har medvirket til ulykker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mange vet ikke hvilken risiko de tar, og andelen som kjører på mer enn seks år gamle dekk er urovekkende høy. Det er bekymringsfullt at så mange svarer at de ikke vet hvor gamle dekkene er, eller oppgir å slurve med å sjekke mønsterdybde. I verste fall kan det føre til ulykker med alvorlig utfall, sier Ryste, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ekspertenes beste råd

I forbindelse med sin spørreundersøkelse har Goodyear kontaktet nærmere 700 nordiske dekkeksperter og satt opp en liste over de vanligste feilene bilister gjør når de bytter dekk basert på ekspertenes innspill.

Dette bør du kontrollere før du skifter til vinterdekk

Mønsterdybde

Når dekkene slites, reduseres mønsterdybden, noe som fører til dårligere friksjon på våte og glatte veier, og dessuten til større fare for vannplaning. Vinterdekk skal i henhold til norsk lov ha en mønsterdybde på minst 3 millimeter.

Pass på å måle dybden på flere steder, da denne kan variere når dekkene er slitt. Hvis mønsterdybden på vinterdekkene nærmer seg 3 millimeter på begynnelsen av sesongen, må du også passe på å kontrollere dem regelmessig, eller det kan være på tide å investere i nye vinterdekk.

Ujevn slitasje

Ujevn slitasje forringer dekkenes egenskaper. Hvis du oppdager ujevn slitasje, kan du trenge å balansere eller justere hjulene. Ujevn slitasje kan indikere at støtdemperne er slitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Framdekkene slites vanligvis fortere siden de bærer motoren og utfører mesteparten av styringen. For høyt eller for lavt lufttrykk er også en vanlig grunn til slitasje. For å forhindre ujevn slitasje bør dekkene roteres fra sesong til sesong. Det forlenger dekkenes levetid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Piggenes tilstand

Piggene på dekkene kan både slites ned og løsne helt. Derfor er det viktig at du kontrollerer både antallet pigger og kvaliteten på dem. Hvis de fleste piggene er borte, det er ujevnt fordeling av pigger på dekkene, eller hvis de er veldig slitt, er det på tide å kjøpe nye vinterdekk, siden dette har stor innvirkning på dekkenes ytelse.

Her får du noen flere, mer praktiske tips til hva du bør unngå:

Dette må du ta stilling til før du kjøper nye vinterdekk

Hva slags underlag du kjører mest på

Hvilket underlag du først og fremst kjører på, har stor betydning når det gjelder hvilke dekk du bør velge. Kjøreforholdene kan variere veldig avhengig av om du bor sør eller nord i landet. Bygd og by gir også ulike forutsetninger og gjør at noen dekk egner seg bedre enn andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Piggdekk eller piggfrie dekk

Underlaget er også avgjørende for hvordan du bør tenke når det gjelder piggdekk eller piggfrie dekk. Piggfrie vinterdekk tilpasset for nordiske forhold har generelt sett likeverdige egenskaper som piggdekk på vinterføre, unntatt på is. Tenk på hvilket vinterdekk som passer best for det vinterføret som er vanligst der du kjører, velg vinterdekk etter dine behov, og snakk med dekkforhandleren.

Tabellen viser hvilke vinteregenskaper ulike typer av dekk har: Jo flere stjerner, jo bedre kvaliteter. Tabellen sammenligner dekk med likeverdig kvalitet. Kilde: STRO – The Scandinavian Tire & Rim Organization
Tabellen viser hvilke vinteregenskaper ulike typer av dekk har: Jo flere stjerner, jo bedre kvaliteter. Tabellen sammenligner dekk med likeverdig kvalitet. Kilde: STRO – The Scandinavian Tire & Rim Organization