Stor test: Årets beste vinterdekk 2019

Se hvilke dekk som gjøre det best i test på tvers av flere nordiske kvalitetstester.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I årets test av vinterdekk har vi valgt å skille mellom piggdekk og piggfrie dekk. Uavhengig av type tar Continental seieren som de beste vinterdekkene i 2019.

Blant piggdekkene er det modellen Continental IceContact 3 som er best i test. Den havner fire poeng over Michelin X-Ice North 4 på andreplass.

Av de piggfrie dekkene testet havner Continental Viking Contact 7 øverst på resultatlisten, slik som det også gjorde i fjor. På andreplass finner vi vinneren fra 2017, Nokian Hakkapeliitta R3.

Vinterdekkene som gjør det best i test viser seg dermed å gjøre det bra år etter år. Se hele resultatlisten her.

Velg etter underlag

Slik fungerer Test.no

Test.no oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Test.no oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Det viktigste du gjør er å velge vinterdekk ut ifra hva slags type underlag du oftest kjører på i løpet av sesongen. Er det mest slaps og vått føre der du ferdes, eller dekkes veien av et tykt lag med snø hvert år? Varierer underlaget mye i løpet av vinteren, eller er veiene dekket av snø gjennom hele sesongen?

Vær- og føreforhold har svært mye å si for hvilket dekk du bør velge. Under hver modell har vi derfor presisert hvilket underlag dekkene passer best til, slik at du enkelt kan finne frem til rett vinterdekk for deg.

Les også: Stor test av felleski

Piggdekk eller piggfrie vinterdekk?

I tillegg til å tenke gjennom vær- og føreforhold, må du vurdere hvorvidt du ønsker deg vinterdekk med eller uten pigger. Ekspertene sier som regel at man bør kjøre med det man føler seg tryggest med. Piggfrie dekk gjør det ofte like bra på snø som piggdekk, men sistnevnte hevder seg vanligvis bedre på is og våt is.

Her er flere faktorer du bør tenke gjennom før du bestemmer deg for å gå for piggdekk eller piggfrie dekk:

Piggdekk er best på is

Valget av piggdekk avhenger av føret du skal kjøre på, samt om du bryr deg mye om komfort og miljø eller ikke. Testen vår viser at piggdekk jevnt over er best på ren is, men forskjellen er ikke like stor på snø og våt vei.

Merk at piggdekk som regel har både kortere bremselengde og bedre akselerasjon på de fleste underlag.

Piggdekk best på is: Kjører du mest på is bør du gå for piggdekk.
Piggdekk best på is: Kjører du mest på is bør du gå for piggdekk.

Bor du i et område med mye is på vinteren, for eksempel langs kysten, kan du vurdere om bilen får best grep med piggdekk. Det gjelder også om du ofte kjører på ulendt vei, for eksempel om du bor på toppen av en bakke som ofte blir svært glatt på vinteren.

Videre støyer piggdekk mer enn piggfrie dekk, i tillegg til at de har høyere rullemotstand og ofte kan oppleves mindre komfortable å kjøre med.

Piggdekk kan også bedre kjøreforholdene ved at de skraper opp snø og is på veiene. Dette skaper friksjon, som gjør at veien blir tryggere å kjøre på. Piggfrie dekk etterlater seg heller en polert vei.

Ulempen med piggdekk er at piggene i tillegg til snø og is også skraper opp asfaltveien. Det skaper helseskadelig svevestøv, noe som har ført til at de store byene har innført piggdekkgebyr for å få renere luft.

Piggdekk passer best til:

  • is og særlig våt is
  • uerfarne sjåfører med ujevn kjørestil
  • de som ofte kjører lange strekninger
  • de som ikke bryr seg om at man må betale piggdekkgebyr i byene

Continental IceContact 3, Michelin X-Ice North 4 og Hankook Winter I*Pike RS2 er de tre beste piggdekkene i samletesten vår.

Les også: Den store elsykkeltesten

Piggfrie dekk like gode på snø

Valget av piggfrie dekk avhenger av føret du skal kjøre på, hvilken grad av komfort du ønsker og om du tar miljøhensyn med i beregningen eller ikke. Testen vår viser at piggfrie dekk ofte har den korteste bremsestrekningen på tørr vei, men at de ikke er like gode som piggdekk på isete underlag.

Piggfrie dekk gode på snø: Kjører du mye på snø, og ikke på is, kan piggfrie dekk være et like godt alternativ.
Piggfrie dekk gode på snø: Kjører du mye på snø, og ikke på is, kan piggfrie dekk være et like godt alternativ.

På snø og våt vei er ikke avstanden mellom pigg- og piggfrie dekk stor, selv om førstnevnte som regel gjør det bedre når det kommer til bremselengde og akselerasjon. Piggfrie dekk sies å være mer komfortable å kjøre med, blant annet fordi de ikke støyer like mye som piggdekk.

En stor fordel med piggfrie dekk er at de er mer miljøvennlige enn piggdekk, blant annet fordi de ikke skaper like mye svevestøv på veiene. Siden de store byene har innført piggdekkgebyr for å få renere luft, slipper man også en ekstra utgift ved å velge piggfrie fremfor piggdekk.

PIGGFRIE DEKK PASSER BEST TIL:

– snø og tørr asfalt

– erfarne sjåfører med jevn kjørestil

– de som ønsker mindre støy under kjøring

– de som ønsker å være mer miljøvennlige

– de som ikke vil betale piggdekkgebyr i byene

Continental Viking Contact 7, Nokian Hakkapeliitta R3 og Goodyear UltraGrip Ice 2 gjør det best av de piggfrie dekkene i samletesten vår, akkurat slik som de gjorde i fjor.

Les også: Mikrobølgeovnene som varmer maten effektivt

Kun nordiske kilder

Vi bruker kun kilder fra nordiske land i denne samletesten. Det er for å sikre at testene er gjennomført under nordiske forhold, slik at resultatene gjelder for kjøreforholdene vi har i Norge.

I år bruker vi resultater fra tre nordiske testkilder. NAFs vinterdekktest publiseres i magasinet Motor. Nytt av året er at den er gjennomført i samarbeid med svenske Vi Bilägare. Dagbladets test er også publisert i Aftonbladet og finske Tekniikan Mailma, mens Teknikens Värld har gjennomført sin helt egen vinterdekktest.

I denne samletesten har vi kun med tester publisert i 2019. Dekk gjennomgår ofte små endringer fra år til år, uten at dekket bytter navn, og uten at vi nødvendigvis vet hvilke endringer som eventuelt er gjort. Ved å begrense oss til dette året sikrer vi at vinterdekkene som inkluderes er så relevante som mulig.

Les også: Denne smarthøyttaleren er best

Mønsterdybde

På vinterdekk må mønsterdybden være minst 3 mm, men NAF anbefaler at biler under 3500 kg har minst 4 mm mønsterdybde.

Dimensjon

Tidligere år har alle testdekkene hatt dimensjonen 205/55 R16. Dette er en av de vanligste dimensjonene i Norge.

Nytt av året er at NAF/Motor og svenske Teknikens Värld har gått én dimensjon opp, og tester 225/50 R17. Sistnevnte begrunner endringen i at vinterhjulene vokser på lik linje med sommerhjulene. I tillegg har begge testkildene gjennomført testen med en Volvo V60, som har 17 tommer som minste felgdiameter.

Dette betyr de ulike tallene:

  • 205: Dekkets bredde i mm.
  • 55: Dekkets høyde i prosent av bredden (profil).
  • R: Radialdekk.
  • 16: Felgdiameter i tommer.
  • På dekkene finnes også en belastningskode og en hastighetskode. For eks. 205/55 R16 91H:
  • 91: Maksimal belastning dekket tåler (91 = 615 kg).
  • H: Maksimal hastighet dekket tåler (H = 210 km/t).

Vognkortet angir hva slags dekkdimensjon, belastnings- og hastighetskode dekkene dine skal ha.

Vinterdekk i Norge må for øvrig være merket med minimum hastighetskode Q (160 km/t), uavhengig av hva som står i vognkortet på bilen din.

Kilde: NAF

Ulik gjennomføring og poengskala

Kildene vekter testdisiplinene ulikt og skiller seg fra hverandre med tanke på hvordan de deler ut poengene. Vi ber deg ta dette i betraktning når du leser resultatlista.

NAF/Motor

NAF/Motor samarbeider i år med svenske Vi Bilägare. De vurderer vinterdekkene ut ifra 5 kategorier bestående av 3 delkategorier. I hver delkategori er høyeste poengsum 5, og laveste 1. Siden noen kategorier, slik som prestasjon på snø og is, er viktigere enn andre, har de av og til ganget poengsummen med to eller tre.

Til sammen er det mulig å få 100 poeng. De oppgir at tenkt gjennomsnitt er 60 poeng. I år er 32 poeng den laveste totalscoren tildelt, og 89 den høyeste. Det betyr at det skiller en god del mellom dårligste og beste vinterdekk.

NAF/Motor har brukt en Volvo V60 som testbil, med dekkdimensjonen 225/50 R17.

Du kan lese mer detaljert om gjennomføringen av testen hos Motor

Dagbladet

Dagbladet samarbeider i år med svenske Aftonbladet og Tekniikan Mailma. Testene er blitt utført av profesjonelle testere hos Test World i Ivalo i Finland. De har vurdert dekkene ut ifra 5 kategorier. Prestasjonen på is vektlegges med 40 prosent, snø med 20 prosent, våt asfalt og komfort med 15 prosent og tørr asfalt med 10 prosent.

I hvert delkategori får de beste dekkene 10 poeng, og de dårligste 4. Poengene slås sammen, og dekkene får til slutt en totalsum mellom 4 og 10 poeng. Laveste utdelte totalsum er 6,4 og høyeste er 8,6.

Dagbaldet har brukt testbilen VW Golf med dekkdimensjon 205/55 R16.

Flere detaljer rundt testingen kan du lese hos Dagbladet (krever medlemskap)

Teknikens Värld

Teknikens Värld har gjennomført sin egen vinterdekktest og bedømmer dekkene opp mot hverandre. De tester bremseegenskapene på is, snø, vått og tørt underlag, samt kjøreegenskapene på is, snø og vann. I tillegg tester de vinterdekkene opp mot vannplaning, komfort og rullemotstand.

I hver kategori får beste dekk 10 poeng, og dårligste dekk 1 poeng. Snø og is vektlegges dobbelt. Til sammen kan man få 150 poeng, og høyeste poengscore er 109. Laveste poengsum er 72.

Les mer om testen hos Teknikens Värld (krever medlemskap)

Når vi slår resultatene sammen

NAF/Motor gir generelt høyere poengscore enn de to andre testkildene, noe som gjør at dekkene som kun er testet av NAF plasserer seg høyere på resultatlisten enn dekkene som er testet av flere kilder.

Dette er én av grunnene til at Test.no er opptatt av å se til flere kilder når vi gjør samletester, fordi det gir et mer nyansert bilde av produktene.

Vi kårer ikke en vinner blant dekkene som kun er testet av én kilde, men du vil likevel finne dekkene i resultatlisten under.

Saken er opprinnelig publisert på Test.no

Personvernpolicy