NAF: En kvart million biler kjører på for gamle vinterdekk

Hvert femte år bør dekkene byttes, men en ny undersøkelse i regi av NAF viser at en kvart million biler kjører på vinterdekk eldre enn 6 år.

I forrige uke var fristen for bytte til piggdekk i Nord-Norge. Torsdag i neste uke, altså 31. oktober, er fristen for resten av landet. Tommelfingerregelen er at vinterdekkene bør skiftes ut minst hvert femte år. Med mindre mønsterdybden slites fortere. En undersøkelsen gjennomført av NAF viser at folk venter langt lengre.

I undersøkelsen forteller at 8,2 prosent av respondentene at vinterdekkene de kjører på er 6 år eller eldre. Det tilsvarer nesten en kvart million biler, basert på SSBs statistikk om at det er like under 2,77 millioner personbiler i Norge.

– Det er for mye, slår kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF fast overfor ABC Nyheter.

Camilla Ryste og NAF mener det er for dårlig at så mange biler kjører med gamle vinterdekk. Foto: NAF Foto: NAF
Camilla Ryste og NAF mener det er for dårlig at så mange biler kjører med gamle vinterdekk. Foto: NAF Foto: NAF

Ryste forklarer at med en normal kjørelengde på 15.000 kilometer i året, og med en normal kjørelengde, anbefaler NAF at dekkene skiftes ut etter omtrent tre sesonger.

– Du skal også være oppmerksom på at gummien i dekkene kan bli hardere når de blir gamle. Da får dekkene dårlige veigrep. Mer enn én av fem svarer at de har opplevd uhell eller farlige trafikksituasjoner som følge av for dårlige dekk. Det bør være en vekker, utdyper hun.

Vi har testet: Stor test: Årets beste vinterdekk 2019

Sjåføren har ansvaret

En annen del av undersøkelsen viser at 80.000 kjører på sommerdekk om vinteren . Denne delen av NAF-undersøkelsen ble omtalt av NRK tidligere denne uken. Dette er bekymringsverdig, mener Ryste.

Fakta om dekk:

Dekkene er det den eneste kontakten mellom bil og vei. Nye og gode vinterdekk på en «normal» personbil trenger ikke å koste mer enn fra rundt 4.000 kroner og oppover.

Det kan være en dårlig ide å bruke piggfrie vinterdekk som er kjørt med gjennom hele året. Slitasjen er betydelig større om sommeren og en kan risikere at egenskapene på krevende føre er kraftig redusert.

Det er ingen krav til når en legger på piggfrie dekk. Fra 1. november er det lov å kjøre med piggdekk over hele landet.

I tillegg til at så mange kjører på for gamle vinterdekk, viser undersøkelsen også at så mange som 6,5 prosent av de spurte ikke vet hvor gamle vinterdekkene de kjøper på er. Det innebærer at det også er en del mørketall om dekkenes tilstand.

– Som sjåfør har du ansvar for både din egen og andres trygghet på veien. Gode vinterdekk er en billig forsikring på glatte vinterveier. Høy bevissthet og god kunnskap om dette er nødvendig, så her er det en jobb å gjøre på å gjøre bilfolket mer oppmerksomme, sier Ryste.

OBS OBS: Dette er farligere enn slitte sommerdekk

Delt på alder viser det seg at aldersgruppen mellom 30 og 44 år er det flest som har dekk som er nyere enn 5 år. Altså gruppen hvor man finner flest småbarnsfamilien. De yngste (18 til 29 år) og eldste aldersgruppene (65+) lar det gå lenger før de skifter dekk.

Krav til dekk i vinterperioden

  • Sommerdekk skal ikke brukes når det er vinterføre (f.eks. snø og is). Dekkene vil da ikke sikre tilstrekkelig veggrep.
  • Dekkene må uansett føre ha minimum 3 mm mønsterdybde mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag.
  • Det er ikke krav til bruk av piggdekk i vinterhalvåret.
  • Mønsterdybden skal være minimum 3 mm uansett dekktype.
  • Pigger er bare tillatt på vinterdekk (unntak for motorsykkel). @
  • Kjøretøy til og med 3500 kilo må ha piggdekk på alle hjul dersom du velger piggdekk.

Ryste sier til ABC Nyheter at det er vanskelig å si hvorfor det er slike forskjeller, men sier at det nok kan ha med å gjøre at småbarnsfamiliene kanskje bruker bilen mer i hverdagen enn de litt eldre.

Blant de under 30 år er det så mange som 16 prosent som ikke vet hvor gamle vinterdekkene deres er. Det mener kommunikasjonssjefen viser at de yngste sjåførene trenger mer bevissthet på hvor viktig det er med vinterdekk med godt veigrep. Og ikke minst at de bør bevisstgjøres hva som kan skje dersom de slurver og kjører på glatta med dekk med dårlig veigrep.

Les også: Strengere krav til vinterdekk for tunge kjøretøy

Sørlandet har nyest dekk

Også i landsdelene er det store forskjeller. Mens landsgjennomsnittet viser at 85,2 prosent har dekk nyere enn fem år, trekker Sørlandet opp snittet med 89,9 prosent. Foran Nord-Norge hvor 88,9 prosent svarer at dekkene er nyere enn fem år.

I motsatt ende befinner Vestlandet seg med 82,1 prosent, et stusselig 0,1 prosent foran Oslo.

I Oslo er det også flest som svarer at dekkene er eldre enn 10 år (2,4 prosent), mens i Nord-Norge er det ingen som svarer på dette spørsmålet.

– Det er bra å se at nesten 90 prosent av de som bor i Nord-Norge har dekk som er fem år eller yngre. Ingen svarer at dekkene er over 10 år gamle. Kjøreforholdene i nord på vinteren gjør gode vinterdekk helt påkrevet, sier Ryste om tallene.

Om Oslo og Vestlandet sier kommunikasjonssjefen at bilistene kanskje tenker det går bra med dekk eldre enn seks år siden de kjører på vinterveier i lavlandet.

– Men de risikerer å få seg en lite hyggelig overraskelse om det da plutselig skifter over og blir glatt og vanskelige kjøreforhold.

I midten av oktober sa faglig leder Erik Dammen ved Risløkka trafikkstasjon til ABC Nyheter at biler som ikke kjører på piggdekk bør bytte allerede nå. Han ga også noen tips til hva man skal se etter.

– Hvordan er gummien? Er den hard eller elastisk og myk. Er dekkene lagret i sollys gjennom hele sommeren kan de fort bli det. Husk at gummi er ferskvare. Derfor er et godt utgangspunkt å sjekke datomerkingen. Etter fem år er det for gamle om de er tatt i bruk, sier Dammen.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden