Satser på elektrisk påhenger – så mye koster det

Det kan hende en får litt ladeangst dersom en befinner seg langt til sjøs og batteriene begynner å bli tomme, men i prinsippet er det ikke noe annerledes enn å sørge for nok drivstoff i en vanlig båt.
Det kan hende en får litt ladeangst dersom en befinner seg langt til sjøs og batteriene begynner å bli tomme, men i prinsippet er det ikke noe annerledes enn å sørge for nok drivstoff i en vanlig båt. Foto: Ragnvald Johansen /Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Evoy satser på at den elektriske revolusjonen snart sprer seg utover fra land til vann.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

ELBÅT: Midt blant digre yachter og duftende grillpølser på Düsseldorf Boat Show, sto det en båt med elektrisk ladestasjon utstilt.

Det norske firmaet Evoy har utstyrt en 25 fots Axopar med en nokså diskret påhengsmotor, lakkert i matt mørkegrå finish. Bakpå er tallet 300 frest inn i motorlokket, og samtlige hestekrefter er elektriske.

Evoy elektrisk påhengsmotor er med vilje gitt et diskret design, i matt mørkegrå finish. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Evoy elektrisk påhengsmotor er med vilje gitt et diskret design, i matt mørkegrå finish. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Overvåkes

Ved første øyekast kan den finsk-produserte båten se ganske vanlig ut, men under solsengen på akterdekket skjuler det seg to batterier på 63 kWh, og resten av kabler og utstyr som mater elmotoren.

På undersiden av lokket sitter det en sender og mottaker, som gjør produsenten i stand til å følge med på batteriets spenningsnivå og eventuelt hjelpe kundene om de skulle trenge det.

Under solsengen ligger det to batterier på 63 kWh. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Velkjent teknologi

Ladekontakten er plassert på innsiden av skroget, og for den som har erfaring med lading av elbil skal systemet fungere på velkjent måte. Med 300 hk på hekken skal båten ifølge produsenten kunne greie over 50 knop, og de lover heftig akselerasjon siden hele dreiemomentet kommer direkte fra start.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men elektrifiseringen av båtlivet er fremdeles i en tidlig fase, og rekkevidde blir kanskje et litt ekstra viktig tema siden det ikke finnes noen veiskulder på sjøen. Dersom du legger sleiva i dørken kan du nok ikke regne med å holde toppfart i mer enn ca. 45 minutter før lampene begynner å blinke rødt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyt forbruk i høy fart er jo alle båteiere kjenner til, og 50 knop i åpen båt kan bli slitsomt i lengden. Selv om offisielle forbrukstall og rekkevidde ikke er klare enda, vil nok en noe mer dempet fremferd kunne nytes i flere timer.

Evoy har muligheten til å koble seg opp via trådløs forbindelse, for å hjelpe med eventuelle problemer når du er ute på sjøen. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Evoy har muligheten til å koble seg opp via trådløs forbindelse, for å hjelpe med eventuelle problemer når du er ute på sjøen. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Flere norske firmaer

Flere andre norske bedrifter er også med på prosjektet, og selve påhengsmotoren er utformet i samarbeid med Eker Design, som også er produsent av Hydrolift båtene. Goldfish som har tilhold i Son har også utarbeidet to modeller med elektriske innenbordsmotorer, og de regner ifølge Evoy med å kunne starte levering utpå vårparten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Evoy skriver på nettsidene at de med vilje har gitt motoren et diskret utseende, for å ikke vekke for mye oppmerksomhet. Det kan være en god strategi, som muligens vil gjøre det noe enklere for de som ønsker å forsøke seg på batteridrevet båtliv.

Prisen for 300 hestrekrefters elektrisk påhengsmotor oppgis til 74.900 euro, som tilsvarer omtrent 830.000 kroner, og levering er planlagt andre halvår 2023.

Til sammenligning koster en ny Mercury V8 påhengsmotor med 300 hestekrefter i underkant av 360.000 kroner.