Amsterdam vil halvere elvecruise-trafikken

Det kan se mørkt ut for elvecruisetrafikken til Amsterdam. Bystyret har vedtatt å halvere antall skipsanløp de neste fem årene. Elvecruisehavnen ligger på nordsiden av sentralstasjonen i den nederlandske hovedstaden.
Det kan se mørkt ut for elvecruisetrafikken til Amsterdam. Bystyret har vedtatt å halvere antall skipsanløp de neste fem årene. Elvecruisehavnen ligger på nordsiden av sentralstasjonen i den nederlandske hovedstaden. Foto: Dreamstime
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bystyret i Amsterdam har vedtatt en plan om å halvere ankomster av elvecruise innen 2028. Kanalbyen håper at en halv million færre slike turister vil redusere turismerelatert overbelastning og forurensning. Mange raser over vedtaket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Amsterdam har vedtatt å halvere elvecruisetrafikken til maksimalt 1150 anløp per år innen 2028. Siden 2011 har antallet elvecruisebåter som besøker den nederlandske hovedstaden nesten doblet seg.

– Det forårsaker masseturisme, forurensning og overbelastning, mener byrådet.

Amsterdam har ry som en av Europas beste destinasjoner for både havgående og elvecruiseskip. Den betydelige økningen i cruiseankomster har gitt betydelige utfordringer for byen. Som svar har byrådet besluttet å begrense antallet elvecruiseskip som har tillatelse til å legge til kai innenfor bygrensene.

I en uttalelse opplyser byrådet i Amsterdam at mellom 2011 og 2023 økte antallet elvecruiseanløp fra 1327 til 2125 i året. Virksomheten har med seg en halv million cruisepassasjerer.

Les alt om cruise i ABC Nyheter

Byrådet mener at byen bør ha som mål å bli mer levelig, med begrensning av elvecruiseskip som et av tiltakene som skal tre i kraft.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Amsterdam må være og forbli levedyktig, for innbyggere og besøkende. Derfor gjør vi tiltak for å bekjempe overturisme. Vi ønsker å halvere antallet elvecruiseskip i byen innen 5 år til maksimalt 1150 i 2028. Færre elvecruise betyr mindre folkemengder og mer livskvalitet, heter det i en uttalelse fra bystyret i Amsterdam.

Kanalcruise-båtene får trolig fortsette som før i Amsterdam. Nå er det de større elvecruiserne som skal begrenses. Foto: Yasonya / Shutterstock / NTB
Kanalcruise-båtene får trolig fortsette som før i Amsterdam. Nå er det de større elvecruiserne som skal begrenses. Foto: Yasonya / Shutterstock / NTB

Bare «grønne» skip får komme

For å forsterke innsatsen mot miljøpåvirkningene, vil Amsterdam også kreve at det bare er elvecruisere som har landstrøm som får tillatelse til å komme til byen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Elvecruise bidrar til folkemengdene og utslippene i byen, med turister, overnattinger, bussbevegelser og forsyningstrafikk. Elvecruise forblir en del av Amsterdams besøksøkonomi. Vi fokuserer på de mest bærekraftige skipene som har tilknytning til grønn landstrøm, fortsatte rådet.

Byrådet mener mener at elveskipene har lav økonomisk innvirkning for byen. Høysesongen for ankomster av cruiseskip i Amsterdam er ikke om sommeren, men snarere i april og begynnelsen av mai.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Økningen skyldes passasjerer som er ivrige etter å se tulipanene som blomstrer denne tiden av året. Ifølge byrådet utforsker disse besøkende ofte ikke Amsterdams sentrum.

I stedet går de ombord på en buss for en dagstur til Keukenhof, som ligger omtrent 4 mil fra byen.

Vannveiene er mange i Amsterdam. Også kanalopplevelser trekker turister til nederlands hovedstad. Foto: Matthew Dixon / Shutterstock / NTB
Vannveiene er mange i Amsterdam. Også kanalopplevelser trekker turister til nederlands hovedstad. Foto: Matthew Dixon / Shutterstock / NTB

Feil løsning

Flere lokale interessenter mener imidlertid at byrådet angriper feil problem:

Elvecruiseskip bruker Amsterdam som hjemmehavn for cruise nedover Rhinen, og disse gjestene bor vanligvis på byens 4- og 5-stjerners hoteller. Hvert år resulterer dette i at rundt 380.000 turister forlenger oppholdet i noen dager før eller etter cruiset.

De nye begrensningene vil redusere dette til anslagsvis 217.000, og et inntektstap på rundt 63 millioner euro. På toppen av alt er de som seiler ombord på elvecruiseskipene neppe den typen gjester som Amsterdam har forsøkt å forby i flere år – de som kommer for kaffebarene og red light district.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Disse besøkende, som ofte bruker hotellene våre for før- og etterbesøk, er kjent som verdsatte gjester som ikke forårsaker noen plage, men som heller bidrar til byens kulturarv. Dette tiltaket er bare skuespill. Vi lar ikke disse sengene stå tomme. I stedet kommer kanskje andre gjester som kanskje behandler byen mindre respektfullt, sier Luxury Hotels of Amsterdam, et partnerskap av 25 hoteller, i en uttalelse ifølge Cruise Hive.

Viking har skip i alle klasser som diskuteres i Amsterdam: Viking Mars, Viking Polaris og Viking Mani feiret Vikings 25-årsjubileum på en kanal utenfor Amsterdam. Foto: Viking Ocean Cruises
Viking har skip i alle klasser som diskuteres i Amsterdam: Viking Mars, Viking Polaris og Viking Mani feiret Vikings 25-årsjubileum på en kanal utenfor Amsterdam. Foto: Viking Ocean Cruises

Hvem skal forbys?

Amsterdam har i flere år jobbet for å finne løsninger på cruiseskip-problematikken. I utgangspunktet startet det med tanker om å forby havcruiseskip, men endte altså opp med fokus på elvecruisetrafikken.

Kritikerne mener byrådet er blitt overtalt av representanter fra verdens største cruisenæringsorganisasjon CLIA - Cruise Lines International Association.

Selv om de økonomiske konsekvensene er betydelige, og tapet av sysselsetting for rundt 700 mennesker, mener byrådet i Amsterdam fortsatt at de gjør det riktige valget.

– Dette handler om kjas og mas i byen og det totale bildet. Det er også et av de hundre tiltakene vi gjør. Og vi ønsker også at turister som kommer på elvecruise skal få en hyggelig opplevelse av byen, sier Amsterdams rådmann Hester van Buren sa til avisen Het Parool.