Meny

Kleven verft avviser at nye hurtigruteskip er for tunge

Illustrasjonsbilde av de nye Hurtigruteskipene. Skipene skulle etter planen leveres i år og neste år, men nå er begge forsinket. Foto: Hurtigruten / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
De to nye hurtigruteskipene må trolig bygges om på grunn av høy vekt, skriver Dagens Næringsliv. Konserndirektøren på Kleven verft avviser alle problemer.

Hovedtillitsvalgt Olav A. Høydalsvik ved Kleven Verft i Ulsteinvik på Sunnmøre, som står for design og bygging, sier deler av overbygget av stål må fjernes.

– Vi må fjerne én eller to etasjer med stål på toppen. Stålet skal skiftes ut med aluminium. Dette arbeidet blir ferdig over ferien, sier han til Dagens Næringsliv.

Klevens konsernsjef Karsten Sævik tonet først ned problemet overfor avisen.

– Det kan hende vi må bytte ut noe stål med aluminium, men neppe i et så stort omfang at vi må bygge om to hele dekk, sier han.

Bakgrunn:  Hurtigruten gjør tidenes oppgradering

– Ikke for tungt

Onsdag formiddag går Sævik enda lenger i å avskrive problemet. I en epost til NTB avviser han alle påstandene i DN og sier det ikke er planer om noen omfattende modifikasjoner.

– Skipet er ikke for tungt. Skipet skal ikke bygges om. Vi skal ikke erstatte stål med aluminium, skriver Sævik.

– Som kundene våre, blir styret holdt orientert om våre prosjekter. Det inkluderer mulige utfordringer vi kan støte på, som forsinkelser eller vekt. Styret ble orientert om vekt som en av flere mulige utfordringer. Styret er også orientert om at vekt likevel ikke ble et problem, og at ombygging ikke er nødvendig, sier konsernsjefen videre.

Styreleder Leif Teksum bekrefter dette.

– Styret ble orientert om at det kunne være utfordringer med vekten og at man så på ulike løsninger. Men som jeg også har fortalt Dagens Næringsliv, ble vi senere orientert om at verken ombygginger eller andre større tiltak var nødvendig.

Aktuelt:   Uanstendige turister ligger tynt an i sommer

Rolls-Royce kjenner seg ikke igjen

Designet på de to skipene er et samarbeid mellom Rolls-Royce og designeren Espen Øino.

Kommunikasjonsdirektør i Anette Bonnevie Wollebæk i Rolls-Royce Marine, sier de ikke kjenner seg igjen i det Dagens Næringsliv skriver om vekten på skipene.

– Vi kjenner heller ikke til noen planlagt ombygging. Vekt og stabilitet er selvsagt et tema i både design og byggefasen av et skip, men vi er godt innenfor kravene i både regelverket og klassenotasjonen for Hurtigrutens nye skip. Båten er ikke for tung.

Ekstra kostnader

Men ifølge Sunnmørsposten vil kostnadene med å skifte ut stål med aluminium av to dekk komme på rundt 20 millioner kroner.

Konsernsjefen sier onsdag morgen til avisen at det er ikke er unormalt med feil underveis.

– At det skjer feil underveis både på design, engineering og under byggingen av slike fartøy er ikke unormalt. Dette er svært krevende skip både å designe, engineere og bygge, med mye nytt regelverk å forholde seg til, sier konsernsjef Sævik til Sunnmørsposten.

Det som virker klart er at forsinkelsene gir et stort inntektsbortfall for Hurtigruten, og store ekstrakostnader for Kleven som ble reddet fra konkurs i fjor da både Hurtigruten, investor Petter Stordalen og flere andre eiere gikk inn med 300 millioner kroner i frisk egenkapital.

Aktuelt:   – Turisme står for 8 prosent av globale CO2-utslipp

4.500 turister berørt

Ifølge DN blir MS Fridtjof Nansen forsinket fram til tidligst 2020, som følge av arbeidet med søsterskipet MS Roald Amundsen.

– Det er en følgeforsinkelse etter at det første skipet ble forsinket, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

Mellom 500 og 1.000 turister hadde bestilt cruiseturer med skipet, mens rundt 3.000 hadde bestilt tur med MS Roald Amundsen.

– Så snart vi fikk vite fra verftet at det neste skipet ble forsinket, kontaktet vi alle passasjerene som er berørt, sier han.

Reise
Privatøkonomi
Populært