Fakturatrakassering utløste eksem og søvnmangel

Det er ikke alltid du skal betale regningen.
Det er ikke alltid du skal betale regningen. Foto: ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at grunnløse inkassokrav kan være en stor påkjenning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Forbrukerdirektør Randi Flesland har gått til kamp mot grunnløse regninger og inkassokrav. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Forbrukerdirektør Randi Flesland har gått til kamp mot grunnløse regninger og inkassokrav. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Grunnløse regninger og inkassokrav kan sette sine spor.

I 2014 tok 6000 forbrukere kontakt med Forbrukerrådet etter å ha fått grunnløse regninger og inkassokrav fra selskapet Uno Life. Noen av forbrukerne hadde også blitt lurt til å tegne abonnement.

Les også: 300.000 tåler ikke høyere boligrente

Ble stresset, sinte og redde

Forbrukerrådet har gjennomført fokusgrupper-undersøkelser med flere av dem som har blitt rammet, for å studere hvordan slike påkjenninger påvirker forbrukerne.

Deltagerne i fokusgruppen ble stresset, sinte og redde da de mottok ugyldige inkassokrav fra Uno Life og brev om mulig innkalling til forliksrådet.

– Det å motta inkassovarsel utløste usikkerhet og bekymring omkring fremtidig økonomi – de ble redde for å få anmerkninger og redusert låneevne i fremtiden. Noen ble redde for å miste jobben, mens andre fortalte om psykosomatiske stressreaksjoner som eksem og søvnproblemer, sier direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Forbrukerrådet: Folk gir fra seg penger uten grunn

(Saken fortsetter under)

Ifølge direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland, har flere fortalt om psykosomatiske stressreaksjoner som eksem og søvnproblemer etter å ha mottatt inkassovarsel. Foto: Colourbox
Ifølge direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland, har flere fortalt om psykosomatiske stressreaksjoner som eksem og søvnproblemer etter å ha mottatt inkassovarsel. Foto: Colourbox

Konkurransen ga feil inntrykk

Flesland opplyser om at flere av forbrukerne ble kontaktet av Uno Life etter å ha deltatt i en konkurranse på internett:

– Konkurransene ga inntrykk av at de var arrangert i samarbeid med aktører som VG, Se og hør, Dagbladet, og Rema 1000 – etablerte merkenavn folk har tillit til. Slik fikk de en følelse av trygghet og fylte inn telefonnummeret sitt i forbindelse med konkurransen. Det var det dessverre ikke grunn til, for etterpå ringte Uno Life dem opp for å lure dem inn i dyre abonnementer, sier Flesland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelsen viser at forbrukerne følte seg tryggere etter å ha tatt kontakt med Forbrukerrådet. Da følte de at ting kom til å ordne seg.

Les også: Forbrukerrådet: Tinder en versting blant apper

Pengeproblemer kan gi fysisk smerte

Tidligere i mars omtalte ABC Nyheter en studie som viste at pengetrøbbel kan gi fysisk smerte. Det var tidligere kjent at økonomisk usikkerhet kan føre til stress og gjøre oss syke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Resultatene fra seks studier viser at økonomisk usikkerhet skaper fysisk smerte, senker smertetoleranse og kan brukes for å forutsi forbruket av reseptfrie smertestillende, sa forsker Eileen Chou fra University of Virginia i en pressemelding ifølge Forskning.no.

15. mars, altså i dag, er Forbrukerdagen. I den anledning har Forbrukerrådet en landsomfattende aksjon for å gjøre folk trygge på sine regning- og inkassorettigheter. Du kan møte Forbrukerrådet på stand i Oslo, Tromsø, Bodø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Skien, Kongsberg, Moss og Gjøvik.

Les også: Forbrukerrådet anbefaler angrefrist etter budrunde