Forbrukerrådet: Folk gir fra seg penger uten grunn

Det er ikke alltid du skal betale regningen. Illustrasjonsfoto:
Det er ikke alltid du skal betale regningen. Illustrasjonsfoto: Foto: ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at nesten tre av ti nordmenn de siste tre årene har mottatt en regning de var uenig i. Men ikke ikke fortvil, du har flere rettigheter. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

— Det er viktig å kjenne til rettighetene sine. Dårlig kunnskap kan føre til at folk betaler regninger som de ellers ikke ville ha betalt, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Flesland synes det er uheldig at dårlig kunnskap fører til at folk betaler regningen uten å vite hva de egentlig betaler for.

Det kan forekomme feil når selskaper krever penger fra deg.

Mange nordmenn opplever å få regninger de ikke forstår, eller som er større enn hva de forventet. I flere tilfeller er det selskapets skyld, og det hjelper å klage. Foto: Illustrasjonsfoto Colourbox
Mange nordmenn opplever å få regninger de ikke forstår, eller som er større enn hva de forventet. I flere tilfeller er det selskapets skyld, og det hjelper å klage. Foto: Illustrasjonsfoto Colourbox

Selger har ansvaret

I undersøkelsen fra Forbrukerrådet tror nesten en av fire at selger ikke trenger bevis eller avtale for å sende regning. Slik er det ikke.

— Altfor mange er usikre på rettighetene sine. Den som krever penger av deg, må kunne vise til at han eller hun har en avtale med deg, eller noe annet som forplikter. Du trenger ikke å bevise at du ikke skal betale. Det er det viktig å være klar over når en regning kommer, sier Flesland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis man er uenig i regningen oppfordrer Forbrukerrådet deg til å skrive en e-post til selgeren og spar på kopien før du videre sender kopien til inkassoselskapet.

— Undersøkelsen viser også at det lønner seg å klage. For de aller fleste som klaget, løste saken seg etter at de tok kontakt med selger. Gjør den ikke det, kan vi mekle i saken, sier direktøren.

Les også: Flere inkassosaker mot pensjonister

Mangler kunnskap om betalingsanmerkninger

Den samme undersøkelsen viser at halvparten tror en betalingsanmerkning er permanent. Har du betalingsanmerkninger kan du slite når du må gå i banken for å få lån. Kun 34 prosent visste at betalingsanmerkninger blir borte etter fire år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

— Vi vet at folk blir redde når de får et inkassovarsel, fordi det kan føre til en betalingsanmerkning. At de ikke vet at anmerkningen bare varer i fire år, kan få folk til å betale noe de ikke behøver, sier direktøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Forbrukerombudet sier nei til inkassovarsel på e-post

– Klag på inkasso

Forbrukerrådet er også bekymret over at færre en av fire ved at inkassoprosessen stopper når man klager. Ifølge loven skal inkassosaken stoppes og gå videre til forliksrådet.

— Det er veldig uheldig at folk ikke kjenner til at en inkassosak skal stoppes når man er uenig i kravet og klager. Det – sammen med frykten for betalingsanmerkninger – fører til at folk føler seg truet til å betale penger som selger ikke har rett på, påpeker Randi Flesland.

I tillegg ønsker Forbrukerrådet at det skal bli krav til at inkassobyråene sjekker om det er grunnlag for regningen de krever inn.

Les også: Disse regningene utsetter vi

Dette bør du vite

Du er ikke pliktig til å betale varer du ikke har bestilt. Møter du et slik krav bør du gi beskjed om at du ikke kommer til å betale.

Det må foreligge en avtale mellom selger og kjøper. Det er selger som må dokumentere at en slik avtale foreligger.

For eksempel kan en selger ha en utfylt avtale ferdig hvor det står du må ta kontakt innen to uker dersom avtalen ikke skal være bindende. Dette er ingen lovlig måte å inngå en avtale på.

Dersom selger sender saken til inkasso, bør du ta kontakt med selskapet og gjøre dem oppmerksom på at kravet er omstridt. Da kan ikke inkassoselskapet inndrive kravet.

Kilde: Forbrukerrådet