Forbrukerrådet: Folk gir fra seg penger uten grunn
En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at nesten tre av ti nordmenn de siste tre årene har mottatt en regning de var uenig i. Men ikke ikke fortvil, du har flere rettigheter.
— Det er viktig å kjenne til rettighetene sine. Dårlig kunnskap kan føre til at folk betaler regninger som de ellers ikke ville ha betalt, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet i en pressemelding.
Flesland synes det er uheldig at dårlig kunnskap fører til at folk betaler regningen uten å vite hva de egentlig betaler for.
Det kan forekomme feil når selskaper krever penger fra deg.
Selger har ansvaret
I undersøkelsen fra Forbrukerrådet tror nesten en av fire at selger ikke trenger bevis eller avtale for å sende regning. Slik er det ikke.
— Altfor mange er usikre på rettighetene sine. Den som krever penger av deg, må kunne vise til at han eller hun har en avtale med deg, eller noe annet som forplikter. Du trenger ikke å bevise at du ikke skal betale. Det er det viktig å være klar over når en regning kommer, sier Flesland.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHvis man er uenig i regningen oppfordrer Forbrukerrådet deg til å skrive en e-post til selgeren og spar på kopien før du videre sender kopien til inkassoselskapet.
— Undersøkelsen viser også at det lønner seg å klage. For de aller fleste som klaget, løste saken seg etter at de tok kontakt med selger. Gjør den ikke det, kan vi mekle i saken, sier direktøren.
Les også: Flere inkassosaker mot pensjonister
Mangler kunnskap om betalingsanmerkninger
Den samme undersøkelsen viser at halvparten tror en betalingsanmerkning er permanent. Har du betalingsanmerkninger kan du slite når du må gå i banken for å få lån. Kun 34 prosent visste at betalingsanmerkninger blir borte etter fire år.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen— Vi vet at folk blir redde når de får et inkassovarsel, fordi det kan føre til en betalingsanmerkning. At de ikke vet at anmerkningen bare varer i fire år, kan få folk til å betale noe de ikke behøver, sier direktøren.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Forbrukerombudet sier nei til inkassovarsel på e-post
– Klag på inkasso
Forbrukerrådet er også bekymret over at færre en av fire ved at inkassoprosessen stopper når man klager. Ifølge loven skal inkassosaken stoppes og gå videre til forliksrådet.
— Det er veldig uheldig at folk ikke kjenner til at en inkassosak skal stoppes når man er uenig i kravet og klager. Det – sammen med frykten for betalingsanmerkninger – fører til at folk føler seg truet til å betale penger som selger ikke har rett på, påpeker Randi Flesland.
I tillegg ønsker Forbrukerrådet at det skal bli krav til at inkassobyråene sjekker om det er grunnlag for regningen de krever inn.
Les også: Disse regningene utsetter vi
Dette bør du vite
Du er ikke pliktig til å betale varer du ikke har bestilt. Møter du et slik krav bør du gi beskjed om at du ikke kommer til å betale.
Det må foreligge en avtale mellom selger og kjøper. Det er selger som må dokumentere at en slik avtale foreligger.
For eksempel kan en selger ha en utfylt avtale ferdig hvor det står du må ta kontakt innen to uker dersom avtalen ikke skal være bindende. Dette er ingen lovlig måte å inngå en avtale på.
Dersom selger sender saken til inkasso, bør du ta kontakt med selskapet og gjøre dem oppmerksom på at kravet er omstridt. Da kan ikke inkassoselskapet inndrive kravet.
Kilde: Forbrukerrådet