Fedmeekspert slakter butikkenes priskrig

– Det aller mest bekymringsfulle er at barn og unge som får for mye godteri i utgangspunktet, fristes til enda mer, sier fedmeekspert om butikkenes priskrig.
– Det aller mest bekymringsfulle er at barn og unge som får for mye godteri i utgangspunktet, fristes til enda mer, sier fedmeekspert om butikkenes priskrig. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fedmeekspert Jøran Hjelmesæth mener dagligvarekjedenes priskrig har skyld i at folk legger på seg kilo det er vanskelig å bli kvitt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De gjør ikke som de lover. De holder folk for narr, og mister hodet når konkurrentene setter ned prisene. De lar markedet bestemme 100 prosent og glemmer helt sitt samfunnsansvar, sier Jøran Hjelmesæth er leder i nasjonalt råd for ernæring til Nettavisen.

Hjelmesæth er også professor ved Universitetet i Oslo og leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, ved Sykehuset i Vestfold. Han viser til intensjonsavtalen NHO Mat og Drikke fikk utarbeidet i 2016. Avtalen skulle bidra til en satsing på sunnere mat, og som aktørene i dagligvarehandelen undertegnet.

Alvorlig konsekvenser

Folk får nok hygge til normalpris, sier ernæringseksperten. Lavere priser på usunn mat mener han gjør at folk bare kjøper mer.

– Det aller mest bekymringsfulle er at barn og unge som får for mye godteri i utgangspunktet, fristes til enda mer. Det gir overvekt og fedme i befolkningen. Vi ser at det er i høytiden folk går opp i vekt. Langtidskonsekvensene er veldig alvorlige, sier Hjelmesæth.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bakterier lager sukker som smaker nesten likt som vanlig sukker, men har færre kalorier

– Gavepakke til kundene

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge sier at i kundeavisen er det sunne produkter som dominerer og at bildet derfor er mer nyansert.

Økonom og tidligere fagsjef for varehandel ved BI, Odd Gisholt, sier til TV 2 at priskrigen er sprø, og er bekymret for butikkenes fremtid.

– Dette er en gavepakke til kundene, men konkurransen gjør at butikkene selger med tap. Det kan de ikke gjøre til evig tid. Jeg har anbefalt dem å slutte med dette, sier han.